Bu araştırmada müze eğitimi ile ilgili olarak sınıf öğretmenlerinin sahip oldukları öz-yeterlik inançları incelenmiştir. Araştırma nicel yönteme uygun olarak tarama modeli ile yürütülmüştür. Örneklem grubu ise İstanbul’da görev yapan 326 sınıf öğretmeninden oluşmuştur. Araştırmada veriler, Uslu ve Yeşilbursa’nın (2014) geliştirdiği “Müze Eğitimine İlişkin Öz-Yeterlik İnancı Ölçeği” ile toplanmıştır. Analizler SPSS v.21 paket programı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda öğretmenlerin müze eğitimi ile ilgili sahip oldukları öz-yeterlik inançlarının yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. Ayrıca müze eğitimine yönelik öz-yeterlik inançlarının cinsiyet, istihdam durumu, öğrencilerle müze ziyareti gerçekleştirme durumu ve öğretim yapılan sınıf düzeyine göre farklılaşmadığı; müze eğitimi hakkında hizmet içi eğitim almalarına göre anlamlı farklılık gösterdiği saptanmıştır. Buradan hareketle öğretmen adaylarının lisans öğrenimleri döneminde müze eğitimi ile ilgili ders almaları ve öğretmenlere de bu eğitimlerin hizmet içi eğitimler şeklinde sunulması önerilmektedir.
In this study, the self-efficacy beliefs of classroom teachers regarding museum education were investigated. The research was carried out with the survey model in accordance with the quantitative method. The sample group consisted of 326 classroom teachers working in Istanbul. The data were collected with the “Self-Efficacy Belief Scale for Museum Education” developed by Uslu and Yeşilbursa (2014). Analyzes were performed with the SPSS v.21 package program. Consequently, it was revealed that the teachers’ self-efficacy beliefs about museum education were at a high level. In addition, self-efficacy beliefs towards museum education did not differ according to variables, such as gender, employment status, visiting museums with students, and grade level. It was revealed that there was a significant difference as regards the in-service training related to museum education. Thus, it is recommended that teacher candidates take courses related to museum education during their undergraduate education and that these trainings are offered to teachers as in-service trainings.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 27, 2023 |
Publication Date | October 29, 2023 |
Submission Date | August 22, 2023 |
Acceptance Date | October 24, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 5 Issue: Özel Sayı |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License.