The main purpose of the current qualitative study is to examine the impact of technological developments on guidance and counseling services. The study was conducted using a phenomenological design with the participation of 12 school counselors (6 female, 6 male) working in different provinces of Turkey. The collected data were systematically analyzed using the thematic analysis method. In the first part of the study, the participants reported in detail how they experienced the use of technology in guidance and psychological counseling services in different areas. Then, it was emphasized that technological developments contribute to guidance and psychological counseling services in different ways. Then, participants emphasized that technological developments contribute to guidance and counseling services in different ways. In this context, participants highlighted the benefits of technology in areas such as rapid delivery of services, visualization, recording of information, and professional development. However, there was also a focus on the risks associated with the use of technology. Risks such as privacy, online communication, vulnerability to cyber-attacks, and information pollution were identified by participants. Next, the challenges of using digital transformation and technological advances in education in career and mental health counseling were discussed. Participants identified the following challenges: Keeping up with technology, lack of interaction, and resolving technical issues. In the final section, participants offered suggestions on how technology could contribute more to career and mental health counseling. Among these suggestions, training counselors, developing strategies for digital archiving, and supporting clients with in-game/video stood out. Future studies can evaluate these findings for more effective design and implementation of technology-enhanced counseling services.
Digital transformation Technological developments in education Guidance and counseling services School counselors Qualitative research
Mevcut nitel çalışmanın temel amacı rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde teknolojik gelişmelerin etkilerini incelemektir. Çalışma fenomenoloji deseni kullanılarak gerçekleştirilmiş olup, Türkiye'nin çeşitli illerinde görev yapan 12 okul psikolojik danışmanının (6 kadın, 6 erkek) katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Toplanan veriler, tematik analiz yöntemi kullanılarak sistematik bir şekilde analiz edilmiştir. Çalışmanın ilk bölümünde, katılımcılar rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde teknolojinin kullanımını farklı alanlarda nasıl deneyimlediklerini ayrıntılı bir şekilde paylaşmışlardır. Daha sonra, katılımcılar teknolojik gelişmelerin rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerine çeşitli şekillerde katkı sağladığını vurgulamıştır. Bu bağlamda, katılımcılar hizmetlerin hızlı yürütülmesi, görselliğin sunumu, bilginin kayıt altına alınması ve mesleki gelişim gibi alanlarda sunduğu avantajları öne çıkarmıştır. Bununla birlikte, teknoloji kullanımının beraberinde getirdiği risklere de odaklanılmıştır. Gizliliğin korunması, çevrimiçi iletişim, siber saldırıya açıklık ve bilgi kirliliği gibi riskler katılımcılar tarafından belirtilmiştir. Ardından, eğitimdeki dijital dönüşüm ve teknolojik ilerlemelerin rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde kullanımında karşılaşılan zorluklar ele alınmıştır. Katılıcımlar teknolojiye ayak uydurma, etkileşim eksikliği ve teknik sorunların çözümü gibi konuları yaşadıkları zorluklar olarak belirtmişlerdir. Son bölümde ise, katılımcılar teknolojinin rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerine daha fazla katkı sağlayabilmesi için önerilerini sunmuşlardır. Bu öneriler arasında, danışmanların eğitimi, dijital arşivleme ile ilgili stratejiler geliştirme ve danışanlar için oyun/video desteği gibi öneriler öne çıkmaktadır. Gelecekteki çalışmalar, teknoloji odaklı rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin daha etkili bir şekilde tasarlanması ve uygulanması için bu bulguları değerlendirebilir.
Dijital dönüşüm Eğitimde teknolojik gelişmeler Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri Okul psikolojik danışmanları Nitel araştırma
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Social and Humanities Education (Excluding Economics, Business and Management) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 27, 2023 |
Publication Date | October 29, 2023 |
Submission Date | August 29, 2023 |
Acceptance Date | October 11, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 5 Issue: Özel Sayı |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License.