Artificial intelligence is a trending issue in recent years. Features of artificial intelligence such as imitating human intelligence and having abilities such as learning, making inferences and problem solving attract attention. Using these features in different ways in education is an issue on the agenda. In an environment where the benefits and drawbacks of using artificial intelligence in education are discussed, the use of artificial intelligence in the art education of gifted individuals in visual arts is the subject of this article. In this article, which is in the form of a literature review, it is aimed to examine the place of artificial intelligence in the education of gifted individuals in visual arts and the opportunities it will provide for gifted education. It is seen that basic operations such as image processing and editing, style transfer, image synthesizing, creative and artistic content production are carried out in visual arts with the help of artificial intelligence. It seems that the use of artificial intelligence is necessary in the art education of gifted individuals in visual arts, as it offers new opportunities for students to access information and to make visual trials. Artificial intelligence offers multiple options to students by providing new visual expressions in art applications, thus helping students gain new perspectives. By allowing students to discover more, it contributes to increasing the artistic productivity of gifted individuals and enriching their artistic expressions. Additionally, artificial intelligence places the student at the centre of the learning process and encourages him/her to take an active role. Artificial intelligence is extremely important in ensuring that students receive in-depth education by providing them with additional resources to direct their own learning.
Artificial intelligence Art education Artifical intelligence in art Gifted education Artificial creativity
Yapay zekâ, son yıllarda gündemde olan bir konudur. Yapay zekânın insan zekâsını taklit etmesi, öğrenme, çıkarım yapma, problem çözme gibi yeteneklerinin bulunması gibi özellikler dikkat çekmektedir. Bu özelliklerin eğitimde farklı şekillerde kullanılması gündem olan bir durumdur. Yapay zekânın eğitimde kullanılmasının fayda ve sakıncalarının tartışıldığı bir ortamda görsel sanatlarda özel yetenekli bireylerin sanat eğitiminde yapay zekânın kullanılma durumu bu makalenin konusu olmuştur. Literatür taraması şeklinde olan bu makalede görsel sanatlarda özel yetenekli bireylerin eğitiminde yapay zekânın yeri ve özel yetenek eğitimine sağlayacağı olanakların irdelenmesi amaçlanmıştır. Yapay zekâ yardımıyla görsel sanatlarda görüntü işleme ve düzenleme, stil transferi, görüntü sentezleme, yaratıcı ve sanatsal içerik üretimi gibi temel işlemlerin yapıldığı görülmektedir. Görsel sanatlarda özel yetenekli bireylerin sanat eğitiminde, öğrencilerin bilgiye ulaşmasında ve görsel denemeler yapmasında yeni olanaklar sunduğu için yapay zekâ kullanımının gerekli olduğu görülmektedir. Yapay zekâ, sanat uygulamalarında öğrencilere yeni görsel ifadeler sunarak çoklu seçenekler sunmakta ve bu sayede öğrencilerin yeni bakış açıları kazanmasına yardımcı olmaktadır. Öğrencilerin daha fazla keşfetmelerine olanak tanıyan yapay zekâ, özel yetenekli bireylerin sanatsal üretkenliğinin artırması ve sanatsal ifadelerinin zenginleşmesine katkı sunmaktadır. Ayrıca, yapay zekâ öğrenciyi öğrenme sürecinin merkezine yerleştirerek aktif bir rol almasını teşvik etmektedir. Öğrencilere kendi öğrenmelerini yönlendirecek ek kaynaklar sağlayarak, öğrencilerin derinlemesine eğitim almasını sağlaması açısından yapay zeka son derece önemlidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 29, 2023 |
Publication Date | October 29, 2023 |
Submission Date | September 22, 2023 |
Acceptance Date | October 29, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 5 Issue: Özel Sayı |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License.