Bu araştırmanın amacı 2021, 2022 ve 2023 yıllarında uygulanan Liselere Geçiş Sistemi (LGS) matematik sorularının bilişsel istem düzeylerini incelemektir. Bu doğrultuda LGS matematik sorularının öncelikle öğrencilerin ağırlıklı olarak hangi düzeydeki becerilerini ölçmeye yönelik olduğu ardından bu bilişsel istem düzeylerinin incelenen her bir yıl için matematik öğrenme alanlarına göre nasıl dağıldığı belirlenmiştir. Araştırmada LGS matematik sorularını analiz etmek için nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Bu üç yılda sorulan toplam 60 matematik sorusu, Smith ve Stein’in (1998) çalışmalarında ele aldıkları ezberleme, ilişkisiz işlemler, ilişkili işlemler ve matematik yapma olmak üzere dört düzeyden oluşan bilişsel istem düzeyleri kapsamında betimsel analize tabi tutulmuştur. Araştırmanın bulguları LGS matematik sorularının büyük bir çoğunluğunun yüksek seviyede bilişsel istem düzeyinde yer aldığını göstermektedir. Ayrıca, her üç yıl için de sayılar ve işlemler öğrenme alanındaki sorular öğrencilerin farklı düzeylerde düşünme becerilerini ölçmeyi hedeflemektedir. Cebir ve veri işleme öğrenme alanlarında yer alan sorular, yüksek düzeyde bilişsel istem gerektirmektedir. 2021 ve 2022 yıllarında geometri ve ölçme öğrenme alanında yer alan soruların tamamı yüksek düzeyde bilişsel istem gerektirmekte ve öğrencilerin yüksek düzeyde düşünme becerilerine sahip olmalarını gerektirmektedir. 2023 yılında bu alanda sorular sınava dahil edilmediği için yorum yapılamamaktadır. Olasılık öğrenme alanında yer alan soruların ise çoğunlukla öğrencilerin en yüksek düzeyde düşünme becerilerini değerlendirmeye yönelik olduğu sonucuna varılabilir.
The purpose of this research is to evaluate the cognitive demand levels of the mathematics questions in the high school entrance exam (LGS) implemented in the years 2021, 2022, and 2023. In this direction, it was determined that the LGS mathematics questions were primarily aimed at measuring the level of skills of the students, and then how these cognitive demand levels were distributed according to the mathematics learning areas for each examined year. In the research, the document analysis method, one of the qualitative research methods, was used to analyze LGS mathematics questions. A total of 60 mathematics questions asked in these three years were subjected to descriptive analysis within the scope of cognitive demand levels consisting of four levels, namely memorization, procedures without connections, procedures with connections, and doing mathematics, which Smith and Stein (1998) discussed in their studies. The findings of the study show that the majority of LGS mathematics questions are at a high level of cognitive demand. In addition, for all three years, the questions in the numbers and operations learning area aim to measure students' thinking skills at different levels. Questions in algebra and data processing learning areas require high cognitive demand. All of the questions in the geometry and measurement learning area in 2021 and 2022 require a high level of cognitive demand and require students to have high-level thinking skills. Since the questions in this learning area are not included in the exam in 2023, no comments can be made. It can be concluded that the questions in the probability learning area are mostly aimed at evaluating students' thinking skills at the highest level.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 21, 2024 |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | July 18, 2023 |
Acceptance Date | February 26, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License.