This research aims to determine the trends of studies concerning the impact of education practices for sustainable development on students between 2016 and 2023. The research employs a systematic review method. The data for this study consist of 12 articles and seven doctoral theses, as well as five master's theses related to the impact of education practices for sustainable development on students, which were published as full-text between 2016 and 2023 and retrieved from TR Index, ERIC, and National Thesis Center databases. The included theses and articles were examined in terms of publication year, language of publication, country of researchers, type of research, sample group, country of the samples, sample size, type of sample, research model and design, data collection tool, data analysis method, type of application, study findings, and variables related to sustainable development objectives. The highest number of studies was observed to be published in 2021 and in the Turkish language. Türkiye was the country with the highest number of researchers, and the highest number of articles was determined as the type of research. In addition, it was determined that the sample group was generally secondary school students, the sample countries were mostly Türkiye, the sample size in most studies was less than 100, and the sample type was not specified in most studies. In addition, the mixed research method was the most frequently used research model, the pretest-postest quasi-experimental design was the most preferred research design, and the most common data collection tool was the scale. Content analysis was the preferred data analysis method, and application types such as sample event-supported station technique, interdisciplinary instructional planning, and project-based learning with active learning activities were found to be more frequently employed. According to the study, students' attitudes had the most positive impact. It has been determined that more emphasis is placed on responsible consumption and production targets among sustainable development goals. In studies to be carried out towards sustainable development goals, emphasis may be placed on preschool and primary school students
Bu araştırmanın amacı, 2016 yılından 2023 yılı Nisan ayına kadar sürdürülebilir kalkınma için eğitim uygulamalarının öğrenciler üzerindeki etkisine ilişkin yapılan çalışmaların eğilimlerini belirlemektir. Araştırma, sistematik bir inceleme yöntemi kullanmaktadır. Bu çalışmanın verileri, 2016 ile 2023 yılları arasında TR Index, ERIC ve Milli Tez Merkezi veritabanlarından tam metin olarak yayınlanmış ve sürdürülebilir kalkınma için eğitim uygulamalarının öğrenciler üzerindeki etkisi ile ilgili olan 12 makale ve 7 doktora tezi ile 5 yüksek lisans tezini kapsamaktadır. Dahil edilen tezler ve makaleler yayınlanma yılı, yayın dili, araştırmacıların ülkesi, araştırma türü, örneklem grubu, örneklem ülkeleri, örneklem büyüklüğü, örneklem türü, araştırma modeli ve deseni, veri toplama aracı, veri analiz yöntemi, uygulama türü, çalışma bulguları ve sürdürülebilir kalkınma hedefleri ile ilişkili değişkenler açısından incelenmiştir. En yüksek çalışma sayısı 2021 yılında ve Türkçe dilinde yayınlanan çalışmalarda gözlenmiştir. Araştırmacıların ülkesi en fazla Türkiye, araştırma türü olarak en fazla makale olduğu belirlenmiştir. Ayrıca, örneklem grubu genellikle ortaokul öğrencileri, örneklem ülkeleri en fazla Türkiye ve çoğu çalışmada örneklem büyüklüğü 100'den az ve çalışmaların büyük kısmının örneklem türünün belirtilmediği belirlenmiştir. Ayrıca, karma araştırma yöntemi en sık kullanılan araştırma modeli, ön test- son test yarı deneysel desen en çok tercih edilen araştırma deseni ve en yaygın veri toplama aracı ise ölçek olmuştur. İçerik analizi tercih edilen veri analiz yöntemi olmuş ve örnek olay destekli istasyon tekniği, disiplinler arası öğretim planlaması ve aktif öğrenme etkinlikleri ile desteklenmiş proje tabanlı öğrenme gibi uygulama türleri daha sık kullanılmıştır. Çalışmanın bulgularına göre, en olumlu etkinin öğrencilerin tutumlarında gözlemlendiği belirlenmiştir. Sürdürülebilir kalkınma hedeflerinden sorumlu tüketim ve üretim hedefine daha fazla yer verildiği belirlenmiştir. Sürdürülebilir kalkınma hedeflerine yönelik yapılacak çalışmalarda okul öncesi ve ilkokul öğrencilerine ağırlık verilebilir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Development of Environmental Education and Programs |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 21, 2024 |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | July 28, 2023 |
Acceptance Date | December 20, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License.