Bu çalışmada, Millî Eğitim Bakanlığının (MEB) taşra teşkilatında görev yapan şube müdürlerinin görev, yetki ve sorumluluklarını nasıl tanımladıklarına ilişkin algılarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma desenlerinden fenomonoloji (olgu bilim) deseninin kullanıldığı bu çalışmanın verileri, yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Görüşme formunda katılımcılara açık uçlu üç soru ile birlikte onların metaforik algılarını belirlenmeye yönelik bir soru da sorulmuştur. Çalışma grubu, İzmir ve Tunceli illerinde görev yapan 36 şube müdüründen oluşmaktadır. Çalışma grubunun belirlenmesinde, amaçlı örnekleme tekniklerinden kolay ulaşılabilir durum örneklemesi ile maksimum çeşitlilik örneklemesi kullanılmıştır. Çalışmanın verileri içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Analiz sonucunda, yapılan göreve ilişkin katılımcı görüşleri beş kategoride gruplandırılmıştır. Bunlardan en çok vurgulanma sırasına göre ‘gerçekleştirici-inşa edici’ ‘bağlantı sağlayıcı-bütünleştirici’ ve ‘kolaylaştırıcı-rehberlik yapıcı’ kategorileri ‘olumlu tema’; ‘işlevsiz-avare görev’ ve ‘belirsiz-joker görev’ kategori ise ‘olumsuz tema’ olarak kavramsallaştırılmıştır. Şube müdürlerinin sorumluluk algılarına ilişkin dört tema belirlenmiştir. Bunlardan birincisi, ‘gerçekleştirme-uygulama sorumluluğu’, ikincisi ‘aracılık-iletme sorumluluğu’, üçüncüsü ‘kolaylaştırma-rehberlik yapma sorumluluğu’, dördüncüsü ise ‘kusursuz sorumluluk’ temasıdır. Şube müdürlerinin yetkilerine ilişkin görüşleri ise üç tema altında toplanmıştır. Bunlardan birincisi ‘göreve bağlı takdir edilmiş yetki’, ikincisi ‘yaptırımsız uzmanlık yetkisi’, üçüncüsü ise ‘yetkisiz görev’ teması olarak belirlenmiştir. Şube müdürlüğü görevine ilişkin metaforik verilerden elde edilen iki temadan ilki ‘olumlu içerik’ teması; ‘işlev sağlayan-gerçekleştirici’, ‘bilgi kaynağı-problem çözücü’ ve ‘koordinatör-bağlantı sağlayıcı’ kategorilerinden; ikincisi tema olan ‘olumsuz içerik’ teması ise ‘yetkisiz sorumluluk’, ‘ara eleman’, ‘değersiz görev’, ‘belirsiz görev’ ve ‘zorlayıcı görev’ kategorilerinden oluşmuştur.
YOK
The aim of this study is to determine the perceptions of branch managers working in the provincial organization of the Ministry of National Education (MEB) regarding their duties, authorities, and responsibilities. The study adopts the qualitative research design of phenomenology (phenomenological pattern), and the data are collected through semi-structured interview forms. In the interview form, participants were asked three open-ended questions along with a question to identify their metaphorical perceptions. The study group consists of 36 branch managers working in the cities of Izmir and Tunceli. Purposeful sampling techniques, including convenient situation sampling and maximum diversity sampling, were used to determine the study group. The data of the study were analyzed using the content analysis method. As a result of the analysis, participant views on duty definition were grouped into five categories, with the most emphasized ones being the 'executor-builder,' 'connector-integrator,' and 'facilitator-guidance provider' categories as the 'positive theme,' while two categories, 'dysfunctional-idle duty' and 'ambiguous-joker duty,' were conceptualized as the 'negative theme.' Four themes were identified regarding the perception of responsibilities by branch managers. The first one is 'implementation-application responsibility,' the second one is 'mediation-conveying responsibility,' the third one is 'facilitation-guidance responsibility,' and the fourth one is 'flawless responsibility' theme. The views of branch managers on their authorities were categorized under three themes. The first one is 'task-related discretionary authority,' the second one is 'sanction-free expertise authority,' and the third one is the 'unauthorized duty' theme. From the metaphorical data on the duties of branch managers, two themes were obtained. The first theme is the 'positive content' theme, which consists of the categories 'function-enabler-executor,' 'source of knowledge-problem solver,' and 'coordinator-connector.’ The second theme, which is the 'negative content' theme, consists of the categories 'unauthorized responsibility,' 'intermediary,' 'valueless duty,' 'ambiguous duty,' and ‘comlelling duty’.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 21, 2024 |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | November 22, 2023 |
Acceptance Date | May 8, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License.