Number sense is a complex mathematical process that is crucial for solving everyday problems. This study aims to systematically review research on number sense in Turkey between 2018 and 2023. The review includes twenty articles. The study looked at how publications were distributed according to the kind of journal, goal, approach, sample size, level, and methods used for data collection and analysis. It also looked at the themes of findings and suggestions. The findings suggest that most of the publications were from 2020 and aimed to understand number sense and its relationship with other components. Additionally, the bulk of the studies conducted analyses in accordance with a quantitative research design. The importance of number sense in student development is highlighted by the results, indicating a need for increased emphasis on this aspect in the mathematics curriculum.
Sayı hissi çok sayıda farklı matematiksel bileşeni kapsayan karmaşık bir süreçtir. Bununla birlikte sayı hissi günlük yaşam problemlerinin üstesinden gelme için anlaşılması gereken bir kavramdır. Kavramın anlaşılması, ilerleyen çalışmalara yol gösterebilir. Bu kapsamda çalışmada ülkemizde 2018-2023 yılları arasında sayı hissi konusunda yürütülen çalışmaların sistematik derleme yöntemiyle incelenmesi hedeflenmiştir. 20 makale incelemeye dahil edilmiştir. Araştırmaların; yayımlandığı dergi türüne göre dağılımı amaç, yöntem/desen, örneklem düzeyi, örneklem büyüklüğü, veri toplama araçları, veri analiz yöntemi, sonuç ve öneri temaları doğrultusunda incelemeler yürütülmüştür. Bulgular; en fazla yayının 2020 yayınlandığını, çalışmalarda sayı duyusunun anlaşılmasının ve diğer bileşenlerle ilişkisinin ortaya çıkarılmasının hedeflendiği görülmüştür. Ayrıca çalışmaların büyük çoğunluğu nicel araştırma deseninin benimsemiş ve bu doğrultuda analizler yapmıştır. Sonuçlar, sayı hissinin öğrenci gelişiminde önemli olduğunu vurgulamış ve matematik programındaki öneminin artırılması gerektiğini belirtmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 21, 2024 |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | January 19, 2024 |
Acceptance Date | June 11, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License.