First appered in 2019, the coronavirus disease was declared a pandemic by the World Health Organization (WHO) in March 2020. The consequences of the pandemic, evident in every field, have also been reflected in the field of education, and the sustainability of education has become a prioritized goal in this process. During the pandemic, the sustainability of education was ensured through distance education applications in schools and universities affiliated to the Ministry of National Education (MEB). The transformations caused by the pandemic in the field of education were also reflected in the scientific studies conducted in this field. In this study, it is aimed to systematically examine the research studies on Covid-19 in the field of Educational Sciences in 2021, 2022 and 2023, starting from 2020, when the pandemic first appeared. For this study, document analysis method, one of the qualitative research methods, was used. The study group of the research consists of 626 articles written in the field of Educational Sciences in 2020, 2021, 2022 and 2023 in the DergiPark database. Criterion sampling method was used in the sampling of articles. Within the scope of the research, the articles were systematically analyzed by descriptive analysis and content analysis. Starting from 2020 until September 2023, the distribution of 626 articles in terms of years of publication, number of authors, journals, languages of publication, subject areas, study group / target group, and institutions were investigated. As a result of the analysis, it was concluded that the highest number of articles were written in 2023. According to the research findings, it was revealed that the articles generally had two authors, they were mostly published in the 'Journal of Educational Technology and Online Learning' and the language of publication of the vast of them was in Turkish. In addition, it is seen that 'distance education experiences/perceptions/opinions' were studied in the majority of the articles. It is seen that the study groups of the articles mostly consisted of students and the data were gathered from higher education institutions.
2019 yılında ortaya çıkan Koronavirüs hastalığı, Dünya Sağlık Örgütünce (DSÖ) 2020 yılı Mart ayından itibaren pandemi olarak adlandırılmıştır. Her alanda hissedilen pandeminin etkileri, eğitim alanına da yansımış, bu süreçte eğitimin devamlılığı öncelikli hedef haline gelmiştir. Salgın sürecinde eğitimin devamlılığı MEB’e bağlı okullarda ve üniversitelerde, uzaktan eğitim uygulamaları ile sağlanmıştır. Eğitim alanında salgının yarattığı değişimler, bu alanda yapılmış olan bilimsel çalışmalara da yansımıştır. Bu araştırmada salgının ortaya çıktığı 2020 yılından başlamak üzere 2021, 2022 ve 2023 yılında, Eğitim Bilimleri alanında Covid-19 ile ilgili yapılmış olan çalışmaların sistematik bir şekilde incelenmesi amaçlanmaktadır. Bu amaç çerçevesinde çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu DergiPark veri tabanında bulunan 2020, 2021, 2022 ve 2023 yıllarında Eğitim Bilimleri alanında yazılmış olan 626 makale oluşturmaktadır. Makalelerin seçiminde ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırma kapsamında makaleler betimsel analiz ve içerik analizi ile sistematik şekilde incelenmiştir. 2020 yılından başlamak üzere 2023 Eylül ayına kadar yapılmış olan 626 makalenin; yayınlandıkları yıllar, yazar sayıları, yayınlandıkları dergiler, yayın dilleri, konu alanları, yürütüldükleri çalışma grubu / hedef kitle, ve yürütüldükleri kurumlar bakımından dağılımları araştırılmıştır. Yapılan inceleme sonucunda en fazla makalenin 2023 yılında yazıldığı belirlenmiştir. Araştırma bulgularına göre makalelerin genellikle iki yazarlı olduğu, en fazla ‘Journal of Educational Technology and Online Learning’ dergisinde yayınlandıkları ve çoğunluğunun yayın dilinin Türkçe olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca makalelerin çoğunluğunda ‘uzaktan eğitim deneyimleri/algıları/görüşleri’ konusunun çalışıldığı görülmektedir. Makalelerin çalışma gruplarının çoğunlukla öğrencilerden oluştuğu ve verilerin en fazla yükseköğretim kurumundan toplandığı görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 21, 2024 |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | January 21, 2024 |
Acceptance Date | June 5, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License.