This research is a document analysis review that focuses on investigating the theses about the implementation of Multiple Intelligences Theory (MIT) in teaching English language skills. Examining doctoral dissertations (DD) and master's theses (MT) written between 2000 and 2023 is the aim of this study. Collecting the examined studies in a single, easily accessible source is another goal of the study, which will aid the researchers in their future studies. DDs and MTs accessible in the Council of Higher Education (CoHE) National Thesis Center database are included in the research's sample group. The researchers included seventeen theses in the study. For this research, a qualitative research design with document analysis is used. To categorize the theses, the researchers created a thesis examination form as a data collection tool. Theses are analyzed based on their thesis results, research objectives, data collection tools, research method, sample group, universities where they were prepared, publication year, languages, and types. During the study's examination, content and descriptive analysis methods were employed to address research questions.
At the end of the research, it has been revealed that the number of DDs is less than that of MTs. Most of the theses were published mainly in 2004 and were written in English. The theses that were examined used the quantitative research method the most for their research design. It has also been observed that MIT-based instruction in English classes maximize students’ language skills more and boost the retention of information. It has been revealed that English lessons with MIT-based instruction foster learners to perform better in their language learning period. Furthermore, it has been deduced that MIT-based instruction encourages students to have a positive attitude towards the English lesson, and it guides students to be motivated during the application. It is concluded that applying traditional teaching methods is less effective than utilizing MIT in the lessons. Following the conclusion part, some recommendations were offered to provide some ideas for future studies.
Bu çalışma, Çoklu Zekâ Kuramı’nın İngilizce dil becerilerinin öğretiminde uygulanmasına ilişkin tezlerin incelenmesine odaklanan bir doküman analizi çalışmasıdır. Çalışmanın amacı, 2000-2023 yılları arasındaki yüksek lisans ve doktora tezlerini incelemektir. Bir başka amaç ise incelenen çalışmaları tek bir kaynakta toplayarak araştırmacılara gelecekteki çalışmaları için kolay ulaşabilecekleri bir kaynak sağlamaktır. Araştırmanın çalışma grubunu YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanında erişime açık olan yüksek lisans ve doktora tezleri oluşturmaktadır. Araştırmacılar tarafından on yedi tez çalışmaya dahil edilmiştir. Bu çalışmada doküman analizinin kullanıldığı nitel bir araştırma deseni kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar incelenecek olan tezleri sınıflandırmak için bir tez inceleme formu oluşturmuşlardır. Tezler türleri, yazım dilleri, yayın yılları, hazırlandığı üniversiteler, çalışma grupları, araştırma yöntemleri, veri toplama araçları, araştırma amaçları ve sonuçlarına göre incelenmiştir. Tezlerin incelenmesi sırasında araştırma sorularına cevap bulmak için betimsel ve içerik analizi yöntemlerinden yararlanılmıştır.
Araştırmanın sonunda, yüksek lisans tezlerinin sayısının doktora tezlerinin sayısından daha fazla olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Tezlerin çoğunun İngilizce yazıldığı ve çoğunlukla 2004 yılında yayınlandığı görülmüştür. Tezlerin çoğunlukla Selçuk Üniversitesi’nde hazırlandığı sonucuna ulaşılmıştır. İncelenen tezlerde çalışma grubu olarak çoğunlukla üniversite öğrencileri tercih edilmiş ve en çok nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır. En çok tercih edilen veri toplama araçlarının “Kelime Testi”, “Çoklu Zekâ Envanteri” ve “Yazma Testi” olduğu görülmüştür. Çoklu zekâ temelli İngilizce derslerinin öğrencilerin dil becerilerini daha çok geliştirdiği, bilginin kalıcılığını sağladığı, bunun da uygulama sırasında başarı getirdiği ve öğrencilere öğrenme süreçlerinde daha iyi bir performans sergileme fırsatı verdiği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca çoklu zekâ temelli öğretimin öğrencilerin İngilizce dersine karşı olumlu bir tutum geliştirmelerine yardımcı olduğu ve bunun öğrencilerin öğretim esnasında motive olmalarını sağladığı görülmüştür. Çoklu zekâ temelli öğretimin geleneksel öğretim yöntemlerinden daha etkili olduğu da ulaşılan bir başka önemli sonuçtur. Çalışmanın sonunda önerilere yer verilerek ilerleyen çalışmalara yol göstermek amaçlanmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Development of Science, Technology and Engineering Education and Programs, Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 21, 2024 |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | January 25, 2024 |
Acceptance Date | March 17, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License.