This research was conducted to examine the levels of epistemological beliefs and information literacy self-efficacy of undergraduate students at higher religious education and to determine what the relationship is between these two. In the research, the relation between the knowledge and learning conceptions of the participants with the information literacy skills and the change in terms of independent variables were questioned. By comparing the findings with the findings in the literature, it has been tried to identify the points that students of higher religious education have difficulties in while obtaining and using the information. In this study in which “relational survey model” was preferred, it was tried to determine whether the variables changed together and what kind of change occurred. This study was carried out with 1318 undergraduate students who continued their education between 2018-2019 at the Faculty of Theology / Islamic Sciences at Necmettin Erbakan University, Erciyes University, Dicle University, Fırat University, Bingöl University and Giresun University. As a result of the research, it was seen that the levels of epistemological beliefs of the students developed level in the dimension that “learning depends on effort”, not developed level in the dimension that “learning depends on ability”, and must be developed/ needs improvement (medium) level in the dimension that “existence of a single truth” . In terms of information literacy, it was determined that the participants had the level to be improved (medium). It was seen that the epistemological beliefs differed according to some independent variables and level of information literacy of the participants. The findings were partially consistent with studies in the literature in terms of variables such as gender, class, frequency use of the internet and purpose. A weak significant relationship has been identified that information literacy self-efficacy level with “belief that learning depends on effort” in the opposite direction. Also in the belief that "learning depends on the ability" and "there is only one truth” a weak relationship in the same direction has been detected. The results of the regression analysis showed that the level of information literacy significantly predicted epistemological beliefs.
Religious Education Higher Religious Education Epistemological Beliefs İnformation Literacy The Nature Of Knowledge
Bu araştırma, “yüksek din öğrenimi gören lisans öğrencilerinin sahip olduğu epistemolojik inanç ve bilgi okuryazarlığı öz yeterlik düzeylerini incelemek ve bu ikisi arasındaki ilişkinin nasıl olduğunu tespit etmek” amacıyla yapılmıştır. Araştırmada, katılımcıların bilgi ve öğrenme anlayışlarının bilgi okuryazarlığı becerileri ile ilişkisi ve bazı bağımsız değişkenler açısından değişimi sorgulanmıştır. Elde edilen bulgular alanyazındaki bulgularla karşılaştırılarak yüksek din öğrenimi gören öğrencilerin bilgiyi elde etmede ve kullanmada zorlandıkları noktalar tespit edilmeye çalışılmıştır. “İlişkisel tarama modeli”nin tercih edildiği bu çalışmada değişkenlerin birlikte değişip değişmediği ve nasıl bir değişimin olduğu saptanmaya çalışılmıştır. Çalışma, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Erciyes Üniversitesi, Dicle Üniversitesi, Fırat Üniversitesi, Bingöl Üniversitesi ve Giresun Üniversitesi İlahiyat/ İslami İlimler Fakültelerinde 2018-2019 eğitim öğretim yılında aktif olarak öğrenimine devam eden 1318 lisans öğrencisi ile yürütülmüştür. Araştırmanın sonucunda, İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin epistemolojik inançlarının “öğrenmenin çabaya bağlı olduğu” boyutunda gelişmiş, “öğrenmenin yeteneğe bağlı olduğu” boyutunda gelişmemiş düzeyde “tek bir doğrunun varlığı” boyutunda ise geliştirilmesi gerekir (orta) düzeyde oldukları görülmüştür. Bilgi okuryazarlığı düzeyi açısından da katılımcıların geliştirilmesi gereken (orta) seviyede oldukları tespit edilmiştir. Katılımcıların epistemolojik inançlarının bilgi okuryazarlığı düzeyine ve bazı bağımsız değişkenlere göre farklılaşma gösterdiği görülmüştür. Bulgular, cinsiyet, sınıf, internet kullanım süresi ve amacı gibi değişkenler açısından alanyazındaki çalışmalarla kısmen tutarlılık göstermiştir. Bilgi okuryazarlığı öz-yeterlik düzeyi ile “öğrenmenin çabaya bağlı olduğuna inanma” ile ters yönde anlamlı zayıf bir ilişki tespit edilmiştir. “Öğrenme yeteneğe bağlıdır” ve “doğrunun bir tek olduğu” inancında aynı yönde zayıf bir ilişki tespit edilmiştir. Regresyon analizi sonuçları bilgi okuryazarlık düzeyinin epistemolojik inançları anlamlı olarak yordadığını göstermiştir.
Din eğitimi Yüksek Din Eğitimi Epistemolojik İnanç Bilgi Okuryazarlığı Bilginin Doğası
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2020 |
Gönderilme Tarihi | 9 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 49 Sayı: 49 |
Necmettin Erbakan Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu İlahiyat Fakültesi
Adres: Aşkan Mh. Yeni Meram Cd. No: 136 Meram / KONYA • E-posta: akifdergisi@erbakan.edu.tr
ISSN: 2148-9890 • e-ISSN: 2149-0015
Sosyal Medya Hesapları:
Twitter: @akifdergisi • Instagram: @akifdergisi • Facebook: @akifdergisi