Year 2021,
Volume: 4 Issue: 1, 118 - 125, 31.01.2021
Burak Demir
,
Mert Baştaş
Yücehan Yücesoy
References
- Akbaba, B. (Ed.) (2013). Konu alanı ders kitabı inceleme kılavuzu sosyal bilgiler. Ankara: Pegem.
- Akkoyun, Z. (2020). 8. Sinif Kibris Türk Tarihi ders kitabinin içerik ve görsel tasarim ilkelerine uygunluk açisindan değerlendirilmesi (Unpublished master thesis). Graduate School of Educational Sciences, Near East University, Cyprus.
- Alpan, G. (2008). Ders kitaplarındaki metin tasarımı. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 107-134.
- Alpan, G. B. (2004). Ders kitaplarindaki grafik tasarimin öğrenci başarisina ve derse ilişkin tutumlarina etkisi. Journal of Educational Sciences & Practices, 3(6), 193-209.
- Becer, E. (2015). İletişim ve grafik tasarım. Ankara: Dost Kitapevi. Bicen, H., & Demir, B. (2020). A content analysis on articles using augmented reality technology and infographic in education. Postmodern Openings, 11, 33-44.
- Büyüköztürk, Ş. (Ed.). (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
- Ceyhan, E., & Yiğit, B. (2005). Konu alanı ders kitabı incelemesi (3. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
- Demı̇r, B., Yücesoy, Y., & Serttaş, Z. (2020). Öğretmen adaylarinin program okuryazarlik seviyeleri: KKTC örneği. Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 28-37. Demir, B. (2020). Evaluation of social studies teaching textbooks. International Journal of Learning and Teaching, 12(1), 17-29.
- Doğan, Y., & Tuğ, O. (2017). Uluslararası sınavlarda başarılı ülkeler ve Türkiye’nin sosyal bilgiler ders kitaplarının tasarım boyutu açısından incelenmesi. Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 1, 56-79.
- Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Karslı, E. (2013). Dördüncü sınıf fen ve teknoloji ders kitabının görsel öğelerin tasarımı ve sayfa tasarımı ilkelerine göre değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Uşak Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uşak. Nacak, A., Bağlama, B., & Demir, B. (2020). Teacher candidate views on the use of Youtube for educational
purposes. Online Journal of Communication and Media Technologies, 10(2), 1-9.
- Öznacar, B., Yücesoy, Y., & Demı̇r, B. (2020). Okul yöneticilerinin bilgi, medya ve teknoloji becerilerinin değerlendirilmesi. Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 94-102.
- Polat, M., (2020). 2005 ve 2017 sosyal bilgiler öğretim programlarina göre yayinlanmiş 5.sinif sosyal bilgiler ders kitaplarinin karşilaştirmali olarak incelenmesi (Unpublished master thesis). Necmettin Erbakan University, Graduate School of Educational Sciences, Konya.
- Serttaş, Z. & Sakallı Demirok, M. (2020). Okul öncesi dönem çocuklarinin hikaye (öykü) kitaplarinin görsel tasarim ilkelerine uygunluk açisindan incelenmesi. Route Educational and Social Science Journal, 7(53), 155-170.
- Uyar, M. (2019). 2005-2017 öğretim programlarinda kullanilan 5. sinif sosyal bilgiler ders kitaplarinin karşilaştirilmasi: Meb yayinlari örneği (Unpublished master thesis).
Dokuz Eylül University Graduate School of Educational Sciences, İzmir. Yücesoy, Y., Demir, B., Bağlama, B., Baştaş, M., & Öznacar, B. (2020). Secondary education teachers and school administrators’ views on positive organizational climate. Near East University Online Journal of Education, 3(1), 12-21.
EVALUATING THE CONTENT OF TEACHER CANDIDATES’ COURSE BOOKS ACCORDING TO VISUAL DESIGN ELEMENTS
Year 2021,
Volume: 4 Issue: 1, 118 - 125, 31.01.2021
Burak Demir
,
Mert Baştaş
Yücehan Yücesoy
Abstract
Textbooks are one of the indispensable materials of educational life, even if the technology has developed, textbooks from past to present are still among the most basic building blocks of education and it can be said that they will continue in this way in the future, and in this research, social studies textbooks taught in schools in the Republic of Turkey and the Turkish Republic of Northern Cyprus are intended to be evaluated by teacher candidates for visual design principles. Alpan (2004) was used in the research, which is the visual design scale of "Graphic/Visual Design Principles Scale for Textbooks". The score of the scale is calculated as "Yes" option is calculated as 2 points, "Partially" option is calculated as 1 point and "No" option is calculated as 0 points. The data obtained as a result of the research were evaluated by scoring between 1-10. According to the result of the evaluation of the teacher candidates from the research, it was determined that the books had different levels of averages according to the scale dimensions but were quite suitable as a general line.
References
- Akbaba, B. (Ed.) (2013). Konu alanı ders kitabı inceleme kılavuzu sosyal bilgiler. Ankara: Pegem.
- Akkoyun, Z. (2020). 8. Sinif Kibris Türk Tarihi ders kitabinin içerik ve görsel tasarim ilkelerine uygunluk açisindan değerlendirilmesi (Unpublished master thesis). Graduate School of Educational Sciences, Near East University, Cyprus.
- Alpan, G. (2008). Ders kitaplarındaki metin tasarımı. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 107-134.
- Alpan, G. B. (2004). Ders kitaplarindaki grafik tasarimin öğrenci başarisina ve derse ilişkin tutumlarina etkisi. Journal of Educational Sciences & Practices, 3(6), 193-209.
- Becer, E. (2015). İletişim ve grafik tasarım. Ankara: Dost Kitapevi. Bicen, H., & Demir, B. (2020). A content analysis on articles using augmented reality technology and infographic in education. Postmodern Openings, 11, 33-44.
- Büyüköztürk, Ş. (Ed.). (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
- Ceyhan, E., & Yiğit, B. (2005). Konu alanı ders kitabı incelemesi (3. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
- Demı̇r, B., Yücesoy, Y., & Serttaş, Z. (2020). Öğretmen adaylarinin program okuryazarlik seviyeleri: KKTC örneği. Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 28-37. Demir, B. (2020). Evaluation of social studies teaching textbooks. International Journal of Learning and Teaching, 12(1), 17-29.
- Doğan, Y., & Tuğ, O. (2017). Uluslararası sınavlarda başarılı ülkeler ve Türkiye’nin sosyal bilgiler ders kitaplarının tasarım boyutu açısından incelenmesi. Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 1, 56-79.
- Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Karslı, E. (2013). Dördüncü sınıf fen ve teknoloji ders kitabının görsel öğelerin tasarımı ve sayfa tasarımı ilkelerine göre değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Uşak Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uşak. Nacak, A., Bağlama, B., & Demir, B. (2020). Teacher candidate views on the use of Youtube for educational
purposes. Online Journal of Communication and Media Technologies, 10(2), 1-9.
- Öznacar, B., Yücesoy, Y., & Demı̇r, B. (2020). Okul yöneticilerinin bilgi, medya ve teknoloji becerilerinin değerlendirilmesi. Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 94-102.
- Polat, M., (2020). 2005 ve 2017 sosyal bilgiler öğretim programlarina göre yayinlanmiş 5.sinif sosyal bilgiler ders kitaplarinin karşilaştirmali olarak incelenmesi (Unpublished master thesis). Necmettin Erbakan University, Graduate School of Educational Sciences, Konya.
- Serttaş, Z. & Sakallı Demirok, M. (2020). Okul öncesi dönem çocuklarinin hikaye (öykü) kitaplarinin görsel tasarim ilkelerine uygunluk açisindan incelenmesi. Route Educational and Social Science Journal, 7(53), 155-170.
- Uyar, M. (2019). 2005-2017 öğretim programlarinda kullanilan 5. sinif sosyal bilgiler ders kitaplarinin karşilaştirilmasi: Meb yayinlari örneği (Unpublished master thesis).
Dokuz Eylül University Graduate School of Educational Sciences, İzmir. Yücesoy, Y., Demir, B., Bağlama, B., Baştaş, M., & Öznacar, B. (2020). Secondary education teachers and school administrators’ views on positive organizational climate. Near East University Online Journal of Education, 3(1), 12-21.