Today,
while businesses are setting marketing strategies, they see increasing customer
demand and intensified competition conditions as the main factors. When the
effective use of marketing resources is considered as a determining constraint,
it is advantageous position in the sector where the company is located. In the
food sector, which has a significant share in the Turkish economy, there are
many factors that are effective in the foreground of the role of marketing
activities in the business. Competition position in the market where the sector
is located, their stance against the threats they face with their strengths and
weaknesses, and service / product offered to the customers are some of these
points. In this study, the problem of choosing the marketing strategy for the
customers in the food sector to get advantage in the market and to win the
customers is discussed. Analytical Network Process (ANP) and PROMETHEE methods
are used integrally.
Günümüzde işletmeler
pazarlama stratejilerini belirlerken artan müşteri isteklerini ve yoğunlaşan
rekabet koşullarını temel etken olarak görmektedirler. Pazarlama kaynaklarının
etkin kullanılması belirleyici kısıt olarak değerlendirildiğinde işletme bulunduğu
sektörde avantajlı konuma gelmektedir. Türkiye ekonomisinde önemli paya sahip
olan gıda sektöründeki işletmelerde, pazarlama faaliyetlerinin işletme
içerisindeki rolünün ön plana çıkmasında etkili olan birçok nokta vardır. Sektörün
bulunduğu pazarda sahip olduğu rekabet pozisyonu, işletmenin güçlü ve zayıf
yanları ile karşılaşmış oldukları tehditlere karşı duruşları ve müşterilere
sunulan hizmet/ürün bu noktalardan bazılarıdır. Bu çalışmada gıda sektöründe
bulunan işletmelerin pazarda avantajlı duruma gelmeleri ve müşteri kazanmaları
için pazarlama strateji seçimi problemi ele alınmıştır. Analitik
Ağ Süreci (AAS) ve PROMETHEE(-The Preference Ranking Organization Method For
Enrichment Evaluation) yöntemleri bütünleşik olarak kullanılmıştır.
Subjects | Engineering |
---|---|
Journal Section | Endüstri Mühendisliği |
Authors | |
Publication Date | July 28, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 1 |