Research Article
BibTex RIS Cite

THE STUDY OF THE RELATIONSHIP BETWEEN MOTHERS’ EARLY MALADAPTIVE SCHEMAS AND THEIR CHILDREN’S BEHAVIORAL PROBLEMS

Year 2021, Volume: 11 Issue: 1, 343 - 355, 30.03.2021

Abstract

The aim of this study was to examine the relationship between mothers' early maladaptive schemas and their children’s behavioral problems. The relational survey model which is one of the general survey models is used as a research model. In this model frame, the relationship between mothers’ early maladaptive schemas and 48 to 71 months children’s behavioral problems was examined. The children were from kindergartens and nursery classes of ten different schools that were under the Ministry of National Education in central Nevşehir. The study group was selected randomly and consisted of 300 mothers along with their children whose ages were changing from 48 to 71 months. However, after excluding the missing values from the analysis, the number of participants decreased to 166 and all analyzes were performed based on these corrected data. Descriptive statistics were calculated in the analysis of the data that was collected via “Young Schema Scale” and “Revised Problem Behavior Checklist”. Then Spearman Brown Correlation analysis was used to determine the relationship between the variables. In the study, a positive relationship between mothers' early maladaptive schemas and children’s behavioral problems.

References

  • Arı, F. A. & Deniz, M. E. (2015). Evliliklerinde Sorun Yaşayan Bireylerin Bağlanma Stilleri ve Erken Dönem Uyumsuz Şemaları. İnes Journal Uluslar Arası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (5), 13-23. http://www.inesjournal.com/Makaleler/1461087434_id-184.pdf
  • Atlı Özbaş, A., Sayın, A. & Coşar, B. (2012). Üniversite Sınavına Hazırlanan Öğrencilerde Sınav Öncesi Anksiyete Düzeyi ile Erken Dönem Uyumsuz Şema İlişkilerinin İncelenmesi. Bilişsel Davranışçı Psikoterapi ve Araştırmalar Dergisi, 1, 81-89. https://www.ejmanager.com/mnstemps/77/77-1342720562.pdf?t=1562582337
  • Aunola, K. & Nurmi, J. E. (2005). The Role of Parenting Styles in Children’s Problem Behavior. Child Development, 76 (6), 1144-1159. 10.1111/j.1467-8624.2005.00841.x
  • Campbell, S. B. (2006). Behavior Problems in Preschool Children: Clinical and developmental issues (2nd ed.). New York: Guilford Press. https://books.google.com.tr/books?id=G0LFPAPH5bQC&pg
  • Dattilio F. M. (2012). Bilişsel Davranışçı Çift ve Aile Terapisi. M. Benveniste, S. Kızıltaş & P. Turanlı (Çev). İstanbul: Psikoterapi Enstitüsü Eğitim Yayınları. (İlk baskı. 2010). Erickson, M. F., Sroufe, L. A. & Egeland, B. (1985). The Relationship Between Quality of Attachment and Behavior Problems in Preschool in a High-Risk Sample. Monographs of the Society for Research in Child Development, 50 (1-2), 147-166. 10.2307/3333831
  • Gander, M. J, & Gardiner, H.W. (2010). Çocuk ve Ergen Gelişimi. A. Dönmez &N. Çelen (Çev) Ankara: İmge. (İlk baskı. 1993).
  • Gültekin Akduman, G. (2016). Çocuklarda Görülen Uyum ve Davranış Sorunları. Abide Güngör Bayraktar (Ed.), Çocuk Ruh Sağlığı. (s. 89-123). Ankara: Hedef CS Basım.
  • Güneş, A. (2014). Çocuk Eğitiminde 100 Temel Kural. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Gürşimşek, I., Girgin, G., Harmanlı, Z. ve Ekinci, D. (2006). “Annenin Ruhsal Belirtileri ile 5-6 Yaş Dönemi Çocuklarının Davranış Problemleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, Marmara Üniversitesi Eğitim Fakültesi 1. Uluslar Arası Okulöncesi Eğitim Kongresi, İstanbul: YA-PA Yayınları Bildiri Kitabı, III. 359- 369.
  • Kaner, S. & Çiçek, A. (2000). Gözden Geçirilmiş Davranış Problemleri Kontrol Listesinin Türkçeye uyarlanması. Özel Eğitim Dergisi, 2 (4), 23-34.
  • Kaner, S. & Büyüköztürk, Ş. (2006). Yenilenmiş Problem Davranış Kontrol Listesi: Türkiye Uyarlama Çalışması. Yayınlanmamış Araştırma Raporu.
  • Kapçı, E. G. & Hamamcı, Z. (2011). Aile İşlevi ile Psikolojik Belirtiler Arasındaki ilişki: Erken Dönem Uyum Bozucu Şemaların Aracı Rolü. Klinik Psikiyatri Dergisi: The Journal of Clinical Psychiatry, 13 (3), 127-136. https://www.journalagent.com/kpd/pdfs/KPD_13_3_127_136.pdf
  • Karakoç Demirkaya, S. & Abalı, O. (2012). Annelerin Çocuk Yetiştirme Tutumlarının Okul Öncesi Dönem Davranış Sorunları ile İlişkisi. Anatolian Journal of Psychiatry, 13, 67-74.
  • Kudu Arıcan, A. (2017). Psikolojik Problemi Olan ve Olmayan Çocukların Anne Babalarının Akılcı Olmayan İnançları ve Duygusal Şemalarının Karşılaştırılması. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Gelişim Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Makas, S. & Çelik, E. (2018). Erken Dönem Uyumsuz Şemalar İle Sosyal Görünüş Kaygısı Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17 (67), 926-937. DOI: 10.17755/esosder.323007
  • Moss, E., Smolla, N., Cyr, C., Dubois-Comtois, K., Mazzarello, T. & Berthiaume C. (2006). Attachment and Behavior Problems in Middle Childhood as Reported by Adult and Child İnformants. Dev Psychopathol, 8 (2), 425-44. DOI:10.1017/S0954579406060238
  • Öz, İ. (2017). Çocukta Uyum ve Davranış Bozuklukları. İstanbul: Martı.
  • Özbey, S. (2010). Okul Öncesi Çocuklarda Uyum ve Davranış Problemleriyle Başa Çıkmada Ailenin Rolü. Aile ve Toplum, 11 (6), 22. 9-18. https://dergipark.org.tr/download/article-file/197987
  • Özdemir, S. & Davarci, Y. (2013). Son Kale Aile. Ankara: Korza. https://books.google.com.tr.
  • Rafaeli, E., Bernstein D. P. & Young J. E. (2013). Şema Terapi Ayırıcı Özellikler. M. Şaşıoğlu. (Çev.) İstanbul:Psikonet. (İlk baskı. 2011).
  • Soygüt, G., Karaosmanoğlu, A., & Çakır, Z. (2009). Erken Dönem Uyumsuz Şemaların Değerlendirilmesi: Young Şema Ölçeği Kısa Form 3’ün Psikometrik Özelliklerine İlişkin Bir İnceleme. Türk Psikiyatri Dergisi, 20(1), 75-84. http://www.turkpsikiyatri.com/c20S1/75-84.pdf
  • Sayal, B. (2017 )Anne Babaların Erken Dönem Uyumsuz Şemalarının Çocuk Davranış Sorunları ile İlişkisinin İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Gelişim Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Tabak, N. (2007). İlköğretim 1.Kademede Davranış Sorunları Olan Çocukların Anne-Baba Tutumları. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • Yavuzer, H. (1997). Çocuk Psikolojisi (14. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yavuzer, H. (2005). Ana-Baba ve Çocuk (18. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yavuzer, (2010). Ana-Baba Okulu. (14. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Young, J. E. & Klosko, J. S. (2011). Hayatı Yeniden Keşfedin. S. Kohen & D. Güler (Çev.). İstanbul: Psikonet. (İlk baskı. 1993).
  • Young, J. E., Klosko, J. S., Weishaar, M. E. (2003). Schema Therapy: A Practioner’s Guide. New York: The Guilford Press. https://books.google.com.tr/books?id
  • Yörükoğlu, A. (2011). Çocuk Ruh Sağlığı. (31. Baskı). İstanbul: Özgür Yayınları.
  • Zegers M. A., Schuengel, C., Van IJzendoorn, M. H., & Janssens J. M. (2008). Attachment and Problem Behavior of Adolescents During Residential Treatment. Attach Hum Dev, 10 (1), 91-103.
Year 2021, Volume: 11 Issue: 1, 343 - 355, 30.03.2021

Abstract

References

  • Arı, F. A. & Deniz, M. E. (2015). Evliliklerinde Sorun Yaşayan Bireylerin Bağlanma Stilleri ve Erken Dönem Uyumsuz Şemaları. İnes Journal Uluslar Arası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (5), 13-23. http://www.inesjournal.com/Makaleler/1461087434_id-184.pdf
  • Atlı Özbaş, A., Sayın, A. & Coşar, B. (2012). Üniversite Sınavına Hazırlanan Öğrencilerde Sınav Öncesi Anksiyete Düzeyi ile Erken Dönem Uyumsuz Şema İlişkilerinin İncelenmesi. Bilişsel Davranışçı Psikoterapi ve Araştırmalar Dergisi, 1, 81-89. https://www.ejmanager.com/mnstemps/77/77-1342720562.pdf?t=1562582337
  • Aunola, K. & Nurmi, J. E. (2005). The Role of Parenting Styles in Children’s Problem Behavior. Child Development, 76 (6), 1144-1159. 10.1111/j.1467-8624.2005.00841.x
  • Campbell, S. B. (2006). Behavior Problems in Preschool Children: Clinical and developmental issues (2nd ed.). New York: Guilford Press. https://books.google.com.tr/books?id=G0LFPAPH5bQC&pg
  • Dattilio F. M. (2012). Bilişsel Davranışçı Çift ve Aile Terapisi. M. Benveniste, S. Kızıltaş & P. Turanlı (Çev). İstanbul: Psikoterapi Enstitüsü Eğitim Yayınları. (İlk baskı. 2010). Erickson, M. F., Sroufe, L. A. & Egeland, B. (1985). The Relationship Between Quality of Attachment and Behavior Problems in Preschool in a High-Risk Sample. Monographs of the Society for Research in Child Development, 50 (1-2), 147-166. 10.2307/3333831
  • Gander, M. J, & Gardiner, H.W. (2010). Çocuk ve Ergen Gelişimi. A. Dönmez &N. Çelen (Çev) Ankara: İmge. (İlk baskı. 1993).
  • Gültekin Akduman, G. (2016). Çocuklarda Görülen Uyum ve Davranış Sorunları. Abide Güngör Bayraktar (Ed.), Çocuk Ruh Sağlığı. (s. 89-123). Ankara: Hedef CS Basım.
  • Güneş, A. (2014). Çocuk Eğitiminde 100 Temel Kural. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Gürşimşek, I., Girgin, G., Harmanlı, Z. ve Ekinci, D. (2006). “Annenin Ruhsal Belirtileri ile 5-6 Yaş Dönemi Çocuklarının Davranış Problemleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, Marmara Üniversitesi Eğitim Fakültesi 1. Uluslar Arası Okulöncesi Eğitim Kongresi, İstanbul: YA-PA Yayınları Bildiri Kitabı, III. 359- 369.
  • Kaner, S. & Çiçek, A. (2000). Gözden Geçirilmiş Davranış Problemleri Kontrol Listesinin Türkçeye uyarlanması. Özel Eğitim Dergisi, 2 (4), 23-34.
  • Kaner, S. & Büyüköztürk, Ş. (2006). Yenilenmiş Problem Davranış Kontrol Listesi: Türkiye Uyarlama Çalışması. Yayınlanmamış Araştırma Raporu.
  • Kapçı, E. G. & Hamamcı, Z. (2011). Aile İşlevi ile Psikolojik Belirtiler Arasındaki ilişki: Erken Dönem Uyum Bozucu Şemaların Aracı Rolü. Klinik Psikiyatri Dergisi: The Journal of Clinical Psychiatry, 13 (3), 127-136. https://www.journalagent.com/kpd/pdfs/KPD_13_3_127_136.pdf
  • Karakoç Demirkaya, S. & Abalı, O. (2012). Annelerin Çocuk Yetiştirme Tutumlarının Okul Öncesi Dönem Davranış Sorunları ile İlişkisi. Anatolian Journal of Psychiatry, 13, 67-74.
  • Kudu Arıcan, A. (2017). Psikolojik Problemi Olan ve Olmayan Çocukların Anne Babalarının Akılcı Olmayan İnançları ve Duygusal Şemalarının Karşılaştırılması. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Gelişim Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Makas, S. & Çelik, E. (2018). Erken Dönem Uyumsuz Şemalar İle Sosyal Görünüş Kaygısı Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17 (67), 926-937. DOI: 10.17755/esosder.323007
  • Moss, E., Smolla, N., Cyr, C., Dubois-Comtois, K., Mazzarello, T. & Berthiaume C. (2006). Attachment and Behavior Problems in Middle Childhood as Reported by Adult and Child İnformants. Dev Psychopathol, 8 (2), 425-44. DOI:10.1017/S0954579406060238
  • Öz, İ. (2017). Çocukta Uyum ve Davranış Bozuklukları. İstanbul: Martı.
  • Özbey, S. (2010). Okul Öncesi Çocuklarda Uyum ve Davranış Problemleriyle Başa Çıkmada Ailenin Rolü. Aile ve Toplum, 11 (6), 22. 9-18. https://dergipark.org.tr/download/article-file/197987
  • Özdemir, S. & Davarci, Y. (2013). Son Kale Aile. Ankara: Korza. https://books.google.com.tr.
  • Rafaeli, E., Bernstein D. P. & Young J. E. (2013). Şema Terapi Ayırıcı Özellikler. M. Şaşıoğlu. (Çev.) İstanbul:Psikonet. (İlk baskı. 2011).
  • Soygüt, G., Karaosmanoğlu, A., & Çakır, Z. (2009). Erken Dönem Uyumsuz Şemaların Değerlendirilmesi: Young Şema Ölçeği Kısa Form 3’ün Psikometrik Özelliklerine İlişkin Bir İnceleme. Türk Psikiyatri Dergisi, 20(1), 75-84. http://www.turkpsikiyatri.com/c20S1/75-84.pdf
  • Sayal, B. (2017 )Anne Babaların Erken Dönem Uyumsuz Şemalarının Çocuk Davranış Sorunları ile İlişkisinin İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Gelişim Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Tabak, N. (2007). İlköğretim 1.Kademede Davranış Sorunları Olan Çocukların Anne-Baba Tutumları. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • Yavuzer, H. (1997). Çocuk Psikolojisi (14. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yavuzer, H. (2005). Ana-Baba ve Çocuk (18. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yavuzer, (2010). Ana-Baba Okulu. (14. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Young, J. E. & Klosko, J. S. (2011). Hayatı Yeniden Keşfedin. S. Kohen & D. Güler (Çev.). İstanbul: Psikonet. (İlk baskı. 1993).
  • Young, J. E., Klosko, J. S., Weishaar, M. E. (2003). Schema Therapy: A Practioner’s Guide. New York: The Guilford Press. https://books.google.com.tr/books?id
  • Yörükoğlu, A. (2011). Çocuk Ruh Sağlığı. (31. Baskı). İstanbul: Özgür Yayınları.
  • Zegers M. A., Schuengel, C., Van IJzendoorn, M. H., & Janssens J. M. (2008). Attachment and Problem Behavior of Adolescents During Residential Treatment. Attach Hum Dev, 10 (1), 91-103.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Gülhan Köçer 0000-0003-2943-8260

Sema Öngören 0000-0002-6034-1400

Publication Date March 30, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 11 Issue: 1

Cite

APA Köçer, G., & Öngören, S. (2021). THE STUDY OF THE RELATIONSHIP BETWEEN MOTHERS’ EARLY MALADAPTIVE SCHEMAS AND THEIR CHILDREN’S BEHAVIORAL PROBLEMS. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 11(1), 343-355.