Research Article
BibTex RIS Cite

YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRENEN İŞİTME ENGELLİ BİREYLER İÇİN İŞARET DİLİ SÖZ VARLIĞI VERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Year 2022, Volume: 12 Issue: 4, 2290 - 2302, 30.12.2022
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1174082

Abstract

Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi alanında yapılmış çeşitli çalışmalar bulunmaktadır. Bu çalışmalar kitap incelemesi, deyimler, atasözleri, dil becerileri, yöntem teknik geliştirmeye yöneliktir. Bu araştırmada yabancı dil olarak Türkçe öğrenen işitme engelli bireyler için Türk işaret dili söz varlığı verileri incelenmiştir.
Bu alanda öğretilmesi gereken kelimeler temalara ayrılmış, bulgular kısmında tablo haline getirilmiştir. Temalar selamlaşma ifadeleri, renkler, hayvanlar, sayılardan oluşmaktadır. Hedef alınan seviyeler; A1-A2 temel seviyedir. Temalardan sonra verilerin toplandığı kaynaklar değerlendirilmiştir. Daha sonra belirtilen seviyelerde bulunan işitme engelli ve yabancı uyruklu bireylerin Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenme aşamasında yeterlilikleri kazanımlar şeklinde incelenmiştir. Bunun için yenilenen Diller İçin Avrupa Ortak Başvuru Metni: Öğrenme, Öğretme ve Değerlendirme kaynağı referans alınmıştır. Nitel araştırma olan çalışmada doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın sonunda A1-A2 seviyelerde bulunan işitme engelli ve yabancı uyruklu bireylere Türkçeyi yabancı dil olarak öğretirken basit ve günlük ihtiyaçlarını karşılayacak kelimelerin verildiği tespit edilmiştir. Selamlaşma ifadeleri 9 kelime, renkler 11, hayvanlar 43, sayılar 10 olmak üzere toplamda 73 tane söz varlığı mevcuttur. Araştırma süreci tamamlandıktan sonra işaret dili alanında uzman 6 kişiden görüş alınmıştır. Literatür taraması kısmında ifade edildiği gibi bu çalışma niteliğinde alanda yapılan çalışmaların sayısı azdır. Çalışmanın işitme engeli bulunan özel grupların dil öğrenimine yönelik çalışmalara rehber olması temenni edilmektedir.

References

  • Referans1 Bulut, S. (2018). İşitme engellilere yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde üç boyutlu teknolojilerin yeri. Millî eğitim dergisi, 47(218), 21-54. Referans2 Büyüköztürk, Ş., Çakmak, EK., Akgün, ÖE., Karadeniz, Ş., &Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi Yayıncılık.
Year 2022, Volume: 12 Issue: 4, 2290 - 2302, 30.12.2022
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1174082

Abstract

References

  • Referans1 Bulut, S. (2018). İşitme engellilere yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde üç boyutlu teknolojilerin yeri. Millî eğitim dergisi, 47(218), 21-54. Referans2 Büyüköztürk, Ş., Çakmak, EK., Akgün, ÖE., Karadeniz, Ş., &Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi Yayıncılık.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section DİLBİLİM
Authors

Mesut Gün 0000-0001-9663-1066

Lokman Tanrıkulu 0000-0002-1862-8176

Aslıhan Türk This is me 0000-0003-4709-457X

Early Pub Date December 23, 2022
Publication Date December 30, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 12 Issue: 4

Cite

APA Gün, M., Tanrıkulu, L., & Türk, A. (2022). YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRENEN İŞİTME ENGELLİ BİREYLER İÇİN İŞARET DİLİ SÖZ VARLIĞI VERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 12(4), 2290-2302. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1174082