The purpose of this study is to examine high school students' perceptions of the concept of inspiring foreign language teacher. Fifty-eight students studying at two different high schools within the Ministry of National Education in Nevşehir province participated in the study, which was designed with the phenomenological approach, one of the qualitative research methods. Data were collected using a semi-structured interview form and subjected to content analysis. In the coding done separately by the researchers, the agreement rate among the coders was calculated as 0.94. Research findings show that students mostly consider the concept of inspiring teacher in terms of teacher-student relations, followed by personal attributes, professional competencies and attitude towards the profession. Foreign language teachers, whom the participants consider inspiring, come to the fore firstly in terms of their professional competencies, then their personal attributes, teacher-student relations and attitudes towards the profession. The participants also stated that the foreign language teachers they consider inspiring had some impact on their language learning, personal and educational lives. The research findings were discussed in relation to the literature and suggestions were made to teacher educators, curriculum developers and researchers working on the subject.
Bu çalışmanın amacı lise öğrencilerinin “ilham veren yabancı dil öğretmeni” kavramına yönelik algılarının incelenmesidir. Nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim yaklaşımı ile desenlenen çalışmaya, Nevşehir ilinde yer alan Milli Eğitim Bakanlığı bünyesindeki iki farklı orta öğretim kurumunda okuyan 58 öğrenci katılmıştır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmış ve içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırmacılar tarafından ayrı ayrı yapılan kodlamalarda kodlayıcılar arasındaki uyum oranı 0,94 olarak hesaplanmıştır. Araştırma bulguları öğrencilerin ilham veren öğretmen kavramını en çok öğretmen-öğrenci ilişkileri açısından ele aldıklarını, bunu kişisel özellikler, mesleki yeterlikler ve mesleğe yönelik tutumun takip ettiğini göstermektedir. Katılımcıların ilham verici olduğunu düşündükleri yabancı dil öğretmenleri ise öncelikle mesleki yeterlikleri, daha sonra kişisel özellikleri, öğretmen-öğrenci ilişkileri ve mesleğe yönelik tutumları kapsamında ön plana çıkmaktadır. Katılımcılar ayrıca ilham verici buldukları yabancı dil öğretmenlerinin dil öğrenimi, kişisel ve eğitim hayatları üzerinde birtakım etkileri olduğunu belirtmişlerdir. Araştırma bulguları alanyazınla ilişkilendirerek tartışılmış ve öğretmen eğitimcilerine, program geliştiricilere ve konuya yönelik çalışan araştırmacılara önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 20, 2024 |
Publication Date | March 25, 2024 |
Submission Date | January 1, 2024 |
Acceptance Date | February 12, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 14 Issue: 1 |