The aim of this research is to determine the possibilities and competencies of Turkish teachers and secondary school students who experience distance education for the first time and to reveal their views on Turkish lessons conducted with distance education. The research was designed as a survey study. The study group of the research consists of 40 Turkish teachers and 168 secondary school students. Quantitative data on the research questions were analysed with descriptive statistics and qualitative data were analysed with content analysis. According to the research results; Turkish teachers, in terms of the sustainability of teaching, the ease of use of digital content, the affordability, and the opportunity to engage with students one-on-one; On the other hand, students stated that distance education is positive in terms of protection from the epidemic and the sustainability of education. However, according to the teachers, since the basic language skills of the Turkish lesson require face-to-face communication, the Turkish lessons conducted in the form of distance education are ineffective and it is very difficult to determine the level of acquisition of course gains in distance education. On the other hand, the students listed the problems of connecting to the general network, hardware inadequacies and not being motivated due to the online environment for the negative aspects of distance education. According to these results, considering the superior aspects of both teaching methods, distance education activities can be organized for teachers and students in functional and useful situations in teaching activities.
Covid-19 Turkish Teaching Distance Learning Opportunities and Competencies Teacher and Student Opinions.
Bu araştırmada; uzaktan eğitimi ilk defa deneyimleyen Türkçe öğretmeni ve ortaokul öğrencilerinin uzaktan eğitim sürecindeki imkân ve yeterliklerini tespit etmek ve uzaktan eğitimle yürütülen Türkçe derslerine ilişkin görüşlerini ortaya koymak amaçlanmıştır. Bu amaçla araştırma durum çalışması göre tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, 40 Türkçe öğretmeni ve 168 ortaokul öğrencisidir. Araştırma sorularına ilişkin nicel veriler betimleyici istatistiklerle, nitel verilerse içerik analiziyle çözümlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; Türkçe öğretmenleri öğretimin sürdürülebilirliği, dijital içeriklerin rahatça kullanılabilmesi, ekonomik olması, öğrencilerle birebir ilgilenebilme fırsatı sunması açısından; öğrenciler ise salgından korunmak ve eğitimin sürdürülebilirliği bakımından uzaktan eğitimin olumlu olduğunu belirtmiştir. Yine de öğretmenlere göre dört temel dil becerisi yüz yüze iletişimi gerekli kıldığı için uzaktan eğitim şeklinde yürütülen Türkçe dersleri etkisiz kalır ve üstelik uzaktan eğitimde öğrencilerin ders kazanımlarını edinme düzeyini belirlemek de çok zordur. Öğrenciler ise uzaktan eğitimin olumsuz yönleri için genel ağa bağlanamama, donanım yetersizlikleri ve çevrimiçi ortamdan dolayı motive olamama sorunlarını sıralamıştır. Bu sonuçlara göre her iki öğretim şeklinin birbirine üstün tarafları göz önüne alındığında öğretim faaliyetlerinde işlevsel ve faydalı durumlarda öğretmen ve öğrenciler için uzaktan eğitim etkinlikleri düzenlenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 20, 2024 |
Publication Date | June 25, 2024 |
Submission Date | April 19, 2024 |
Acceptance Date | June 7, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 14 Issue: 2 |