In this study, the social presence levels of learners in Anadolu University Open Education System, preferred interaction types and the use of learning materials were examined. In the study, in which quantitative research method cross-sectional survey design was used, data were collected online through the Open Education System Learning Management System in the spring semester of the 2022-2023 academic year. Research data were collected from 1617 volunteer participants. The findings of the study showed that learners with high social presence actively participated in their courses by communicating and interacting with other learners and the instructor, whereas learners with low social presence preferred to study the learning materials on their own. Moreover, learners with high social presence preferred visual, auditory, audio-visual and interactive learning materials, while learners with low social presence preferred text-based materials. Question-based learning materials were equally preferred by both high and low social presence learners. In conclusion, it can be considered important to include activities that increase social presence in live lessons both as an online learning environment and in learning materials. Enriching live lessons with such activities can create a more engaging and interactive learning experience for all learners. The results of the study are discussed and suggestions for future research are presented.
Bu çalışmada Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Sistemindeki öğrenenlerin sosyal bulunuşluk düzeyleri tercih edilen etkileşim türleri ve öğrenme malzemelerinin kullanım durumunu incelenmiştir. Nicel araştırma yöntemi kesitsel tarama deseninin kullanıldığı çalışmada veriler 2022-2023 öğretim yılı bahar döneminde Açıköğretim Sistemi Öğrenme Yönetim Sistemi üzerinden çevrimiçi ortamda toplanmıştır. Araştırma verileri 1617 gönüllü katılımcıdan toplanmıştır. Araştırma bulguları, yüksek sosyal bulunuşluğa sahip öğrenenlerin, diğer öğrenenler ve eğitmenle iletişim ve etkileşim kurarak derslerine aktif olarak katıldıklarını göstermiştir. Buna karşılık, düşük sosyal bulunuşluğa sahip öğrenenler öğrenme malzemelerini kendi kendilerine çalışmayı tercih etmiştir. Ayrıca, yüksek sosyal bulunuşluğa sahip öğrenenler görsel, işitsel, görsel-işitsel ve etkileşime dayalı öğrenme malzemeleri tercih ederken, düşük sosyal bulunuşluğa sahip öğrenenler metin tabanlı malzemelere yönelmiştir. Soru tabanlı öğrenme malzemeleri hem yüksek hem de düşük sosyal bulunuşluğa sahip öğrenenler tarafından eşit derecede tercih edilmiştir. Sonuç olarak hem çevrimiçi öğrenme ortamı hem de öğrenme malzemeleri içinde canlı derslerde sosyal bulunuşluğu artıran etkinliklerin dahil edilmesi önemli kabul edilebilir. Canlı derslerin bu tür etkinliklerle zenginleştirilmesi, tüm öğrenenler için daha çekici ve etkileşimli bir öğrenme deneyimi yaratabilir. Araştırma sonuçları tartışılmış ve gelecek araştırmalar için öneriler sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Lifelong learning, Social and Humanities Education (Excluding Economics, Business and Management) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 24, 2024 |
Publication Date | September 29, 2024 |
Submission Date | April 26, 2024 |
Acceptance Date | August 8, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 14 Issue: 3 |