The concept of mission is that the reason for being of a organization and the concept of vision is that a image which an organization want to reach it. Expression o f organization’s mission and vision emphasize some of concepts lik e risk -tak ing, leadership, innovation, creativity, powerfulness, proactiveness, reserach and development, success and competitiveness. These concepts summarize orientation to mission and vision concepts and inform topics like organization’s value, overall approach and entrepreneurship. This stu dy aims to assess the entrepreneurial characteristics of Turkey’s second big 500 industrial enterprises according to their mission and vision statements. Accordingly, significant factors are identified for entrepreneurial characteristics of organizations and mission and vision concepts of the second big firm are searched in terms of these factors. In this study, it is indicated that mission concepts of organizations are success, innovation, competitiveness and proactiveness and vision concepts are success, leadership, innovation and competitiveness. Therefore, it is determined that entrepreneurial characteristics of each industry differ from both in sectors and among sectors
Özet
Misyon ifadesi bir örgütün var oluş nedeni, vizyon ifadesi ise örgütün gelecekte ulaşmak istediği yerin bir görüntüsüdür. Örgütlerin misyon ve vizyon ifadelerinde risk alma, liderlik, yenilikçilik, yaratıcılık, güçlülük, proaktiflik, araştırma ve geliştirme, başarı ve rekabetçilik gibi bir takım kavramlara vurgu yapılmaktadır. Bu kavramlar, vizyon ve misyon ifadelerindeki yönlenmeyi özetlemekte ve örgütün değerleri, genel yaklaşımları ve girişimcilik özellikleri gibi konular hakkında bilgi vermektedir. Bu çalışmanın amacı Türkiye'deki ikinci 500 büyük şirketin girişimcilik özelliklerini misyon ve vizyon ifadeleri yardımıyla değerlendirmektir. Bu doğrultuda örgütlerin girişimcilik özellikleri için anlamlı faktörler tanımlanmış ve ikinci 500 büyük firmanın misyon ve vizyon ifadeleri bu faktörlere göre incelenmiştir.
Çalışmada şirketlerin misyon ifadelerinde başarı, yenilikçilik, rekabetçilik ve proaktiflik; vizyon ifadelerinde ise başarı, liderlik, yenilikçilik ve rekabetçilik vurgusunun ön plana çıktığı görülmüştür. Bununla birlikte her bir sektördeki girişimcilik özellikleri hem sektör içinde hem de sektörler arasında farklılık gösterdiği tespit edilmiştir.
Anahtar Sözcükler: Girişimcilik, Misyon, Vizyon
JEL Sınıflandırması: L21, L25, L26
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 29, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 8 Issue: 2 |