Research on digital transformation (DD) in recent years has attracted great attention from academics. Both businesses and academia agree on the significant impact of digitalization on business. Digital transformation deeply affects businesses and society with economic growth opportunities by increasing innovation, competitiveness and efficiency. Existing literature has focused on specific aspects of digital transformation but has not been able to create a comprehensive portrait of the nature and consequences of the process. Based on this, the aim of the research is to determine the clear definition of digital transformation and to create a structured framework with its stages, activities and results. This study presents a comprehensive analysis of digital transformation by integrating findings from various sources in order to provide valuable information to businesses and researchers. The findings show that although digital transformation is a well-known idea, a method for organized digital transformation of business models is missing. The study started with a discussion on why businesses should transform digitally, emphasizing the effects of transformation on businesses and the importance of strategy in this process.
Dijital dönüşüm (DD) üzerine son yıllarda yapılan araştırmalar akademisyenler tarafından büyük ilgi görmüştür. Hem işletmeler hem de akademi dijitalleşmenin iş dünyası üzerindeki önemli etkisi konusunda hemfikirdir. Dijital dönüşüm yenilikçiliği, rekabet gücünü ve verimliliği artırarak ekonomik büyüme fırsatları ile işletmeleri ve toplumu derinden etkilemektedir. Mevcut literatür dijital dönüşümün belirli yönlerine odaklanmış ancak sürecin doğası ve sonuçlarına ilişkin kapsamlı bir portre oluşturamamıştır. Buradan hareketle araştırmanın amacı dijital dönüşümün net tanımını belirlemek, aşamaları, faaliyetleri ve sonuçlarıyla yapılandırılmış bir çerçeve oluşturmaktır. Bu çalışmada işletmelere ve araştırmacılara değerli bilgiler sağlamak amacıyla çeşitli kaynaklardan elde edilen bulgular entegre edilerek dijital dönüşümün kapsamlı bir analizi sunulmaktadır. Bulgular, dijital dönüşümün iyi bilinen bir fikir olmasına rağmen iş modellerinin organize dijital dönüşümüne yönelik bir yöntemin eksik olduğunu göstermektedir. İşletmelerin neden dijital olarak dönüşmeleri gerektiğine dair bir tartışma ile başlanan çalışmada dönüşümün işletmeler üzerindeki etkileri ve bu süreçte stratejinin önemi vurgulanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Information Systems (Other), Innovation Management |
Journal Section | Derleme Makale |
Authors | |
Publication Date | July 3, 2024 |
Submission Date | March 27, 2024 |
Acceptance Date | May 2, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 12 Issue: 1 |
Nişantaşı Üniversitesi kurumsal yayınıdır.