Youth is a period of physical, psychological and social changes. During this time, young people are developing their identities, exploring their relationships with others and preparing for adulthood. Understanding adolescence requires an interdisciplinary approach that combines psychological and sociological perspectives, and in this context there are a number of different theoretical approaches. While psychological approaches focus on the individual, sociological approaches focus on the social structure. Klaus Hurrelmann's socialisation theory attempts to integrate these two approaches by viewing youth as a process of 'productive reality processing'. This study takes Hurrelmann's ten points as guiding principles and aims to explore the psychological and sociological integration of Maik and Tschick, the young figures of Wolfgang Herrndorf's youth novel Tschick.
Gençlik dönemi, fiziksel, psikolojik ve sosyal değişimlerin yaşandığı bir dönemdir. Bu süre zarfında gençler kimliklerini geliştirmekte, başkalarıyla ilişkilerini keşfetmekte ve yetişkinliğe hazırlanmaktadır. Gençlik dönemini anlayabilmek, psikolojik ve sosyolojik perspektifleri birleştiren disiplinler arası bir yaklaşım gerektirmektedir ve bu bağlamda bir dizi farklı kuramsal yaklaşım söz konusudur. Psikolojik yaklaşımlar bireye odaklanırken, sosyolojik yaklaşımlar sosyal yapıya odaklanır. Klaus Hurrelmann'ın toplumsallaşma kuramı, gençliği ‘üretken bir gerçeklik işleme’ süreci olarak görerek bu iki yaklaşımı bütünleştirmeye çalışır. Bu çalışma, Hurrelmann'ın bu yaklaşımında belirlediği on maddeyi yol gösterici ilkeler olarak kabul etmekte, Wolfgang Herrndorf’un gençlik romanı Yokuş Aşağı (Tschick)’in genç figürleri Maik ve Çik (Tschick)’in psikolojik ve sosyolojik entegrasyonunu keşfetmeyi amaçlamaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Social and Personality Psychology (Other) |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | October 24, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 5 Issue: 2 |