This study aims to develop an attitude scale to assess elementary pupils' attitudes towards Information Technology Course. As a result of an analysis on the open-ended questionnaire and depending literature review, 41 items were prepared. 5 items were omitted depending on experts' opinions and the scale's pilot version was administered to 216 pupils. After removing other 2 items as a result of factor analysis, a 34-item single-factor scale was kept with a factor loading of 13.23 varying between 0.48–0.75 accounting for 39% of variance. Analyses proved its internal validity. The scale can discriminate within groups that are supposed to differ in their attitudes toward Information Technology Course and has Cronbach Alpha internal consistency coefficient of 0.95, Spearman Brown reliability coefficient of 0.94, and Item-total correlation coefficients varying between 0.45-0.73. All these demonstrate high reliability for the scale. The Attitude Scale for Information Technology Course was found as a valid and reliable instrument for use in education.
Bu araştırmanın amacı ilköğretim öğrencilerinin Bilişim Teknolojileri Dersine Yönelik Tutumlarını ölçmeyi hedefleyen bir tutum ölçeğinin geliştirilmesidir. Ölçeğin oluşturulma aşamasında öğrencilere sorulan açık uçlu sorunun analizi ve literatür taraması sonucu belirlenen 41 maddeden 5 tanesi uzmanların görüşleri neticesinde çıkarılmış ve ölçeğin deneme formu 216 öğrenci üzerinde denenmiştir. Yapılan analizler ölçeğin iç geçerliğe sahip olduğunu kanıtlanmaktadır. Ölçeğin Cronbach Alpha iç tutarlılık katsayısı 0.95, Sperman Brown güvenirlik katsayısı ise 0.94 olarak hesaplanmıştır. Bilişim Teknolojileri Dersine Yönelik Tutum Ölçeği olarak adlandırılan ölçeğin, eğitim alanında kullanılabilecek, geçerli ve güvenilir bir araç olduğu belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 6 Issue: 1 |