BibTex RIS Cite

İLKÖĞRETİM OKULLARINDA ÇALIŞAN ÖĞRETMENLERİN AVRUPA BİRLİĞİ EĞİTİM PROJELERİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ

Year 2009, Volume: 4 Issue: 3, 923 - 940, 01.04.2009

Abstract

Bu araştırmanın amacı, ilköğretim okullarında çalışan öğretmenlerin Avrupa Birliği Eğitim Projelerine (A.B.E.P.) yönelik bilgilerini, eksiklerini ve bakış açılarını ortaya koymaktır. Veri toplamak için araştırmacılar tarafından geliştirilen 5'li likert tipi bir anket uygulanmıştır. Anketin araştırma grubuna uygulanmasından önce 2007–2008 öğretim yılı güz döneminde bir pilot çalışma yapılmıştır. Asıl çalışma Milli Eğitim Bakanlığı tarafından formatör öğretmenlere yönelik olarak gerçekleştirilen Öğretim Sürecini Geliştirme Hizmetiçi Eğitim Kursu'na katılan 106 öğretmen üzerinde gerçekleştirilmiştir. Ayrıca 5 öğretmenle yarı yapılandırılmış görüşme yapılmıştır. Elde edilen bulgulara göre öğretmenler A.B.E.P hakkındaki bilgilerini internetten ve Milli Eğitimden edinmişlerdir. Öğretmenler A.B.E.P'nin yabancı ülkelerin eğitim programlarının yerinde görme fırsatı sağlayacağını ve farklı kültürleri tanımada bir fırsat olduğunu düşünmektedirler. Öğretmenler proje yapılması hakkındaki eksiklerin giderilmesi hakkında ise yöneticilerin desteklerinin gerektiğini, bilgilendirilmeleri ihtiyacını ve kurumlarda proje yönlendiricilerinin olmadığını belirtmişlerdir.

ELEMENTERY SCHOOL TEACHERS OPINIONS ABOUT THE EUROPEAN UNION EDUCATİON PROJECTS

Year 2009, Volume: 4 Issue: 3, 923 - 940, 01.04.2009

Abstract

The main aim of this research is to identify elementary school teachers' knowledge, needs and views about the European Union Education Projects (EUEP). A 5 point likert type survey was developed by the researchers in order to collect data. Before the survey was implemented on the subjects, a pilot study was carried out in the fall semester of 2007–2008. The main study carried out with the 106 formatter teachers who attended an in-service training program about Developing Instruction Process, designed by the Ministry of National Education. In addition to this, a semi-structured interview was carried out with 5 teachers. The results have shown that the teachers get the information about EUEP from the internet and the Ministry of National Education. The teachers think that EUEP are an opportunity to know more about the instructional programmes and cultures of different foreign countries. Finally, the teachers have pointed out that in order to be more knowledgable about and more involved in the projects, it is necessary to get the support of the administration, to be informed about them better and to have a group of certain people within the institutions to guide the teachers.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Educational Sciences
Authors

Eylem Yalçin Incik This is me

Tuğba Yanpar Yelken

Publication Date April 1, 2009
Published in Issue Year 2009 Volume: 4 Issue: 3

Cite

APA Incik, E. . Y., & Yanpar Yelken, T. (2009). ELEMENTERY SCHOOL TEACHERS OPINIONS ABOUT THE EUROPEAN UNION EDUCATİON PROJECTS. Education Sciences, 4(3), 923-940. https://doi.org/10.12739/10.12739
AMA Incik EY, Yanpar Yelken T. ELEMENTERY SCHOOL TEACHERS OPINIONS ABOUT THE EUROPEAN UNION EDUCATİON PROJECTS. NWSA. April 2009;4(3):923-940. doi:10.12739/10.12739
Chicago Incik, Eylem Yalçin, and Tuğba Yanpar Yelken. “ELEMENTERY SCHOOL TEACHERS OPINIONS ABOUT THE EUROPEAN UNION EDUCATİON PROJECTS”. Education Sciences 4, no. 3 (April 2009): 923-40. https://doi.org/10.12739/10.12739.
EndNote Incik EY, Yanpar Yelken T (April 1, 2009) ELEMENTERY SCHOOL TEACHERS OPINIONS ABOUT THE EUROPEAN UNION EDUCATİON PROJECTS. Education Sciences 4 3 923–940.
IEEE E. . Y. Incik and T. Yanpar Yelken, “ELEMENTERY SCHOOL TEACHERS OPINIONS ABOUT THE EUROPEAN UNION EDUCATİON PROJECTS”, NWSA, vol. 4, no. 3, pp. 923–940, 2009, doi: 10.12739/10.12739.
ISNAD Incik, Eylem Yalçin - Yanpar Yelken, Tuğba. “ELEMENTERY SCHOOL TEACHERS OPINIONS ABOUT THE EUROPEAN UNION EDUCATİON PROJECTS”. Education Sciences 4/3 (April 2009), 923-940. https://doi.org/10.12739/10.12739.
JAMA Incik EY, Yanpar Yelken T. ELEMENTERY SCHOOL TEACHERS OPINIONS ABOUT THE EUROPEAN UNION EDUCATİON PROJECTS. NWSA. 2009;4:923–940.
MLA Incik, Eylem Yalçin and Tuğba Yanpar Yelken. “ELEMENTERY SCHOOL TEACHERS OPINIONS ABOUT THE EUROPEAN UNION EDUCATİON PROJECTS”. Education Sciences, vol. 4, no. 3, 2009, pp. 923-40, doi:10.12739/10.12739.
Vancouver Incik EY, Yanpar Yelken T. ELEMENTERY SCHOOL TEACHERS OPINIONS ABOUT THE EUROPEAN UNION EDUCATİON PROJECTS. NWSA. 2009;4(3):923-40.