This research has been done in order to determine factors that have influence on the utilization of instructional methods and techniques which are used in teaching applications by teacher candidates. Determining the methods and techniques that are used in teaching applications is very important to improve the quality of teacher education. The subjects of this study consisted of 110 teacher candidates reading at 5th grade in the Master of Science Without Thesis Programme in the Department of Secondary Science and Mathematics Education under Karadeniz Technical University Faculty of Education existing in Black Sea Region at spring semester of 2003-2004 academic year. As datas gathering instruments, a scaled likert type quastionnaire and semi-structured interview questions charts were used. The study is conducted in two stages using case study method. First, interview questions have been replied by ten physics teacher candidates. Second, questionnaires have been asked to a sample group of physics, chemistry, biology and mathematics teacher candidates. Results show that teacher candidates are influenced by the limited time, the intensity of instruction program, the material conditions and the class population while the teacher candidates select the methods and the techniques in teaching applications. The abilities of using instructional methods and techniques of teacher candidates must be improved by the courses in Faculty of Education.
Bu araştırma, öğretmen adayları tarafından öğretmenlik uygulamalarında kullanılan öğretim yöntem ve tekniklerinin kullanımına etki eden faktörleri belirlemek için yapılmıştır. Öğretmenlik uygulamalarında kullanılan yöntem ve teknikleri belirlemek, yapılan öğretmen eğitiminin kalitesi için çok önemlidir. Çalışmanın örneklemini 2003–2004 öğretim yılı bahar döneminde Karadeniz Bölgesi'nde bulunan Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Fakültesi Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanlar Eğitimi Bölümü (fizik, kimya, biyoloji ve matematik) tezsiz yüksek lisans programında öğrenim gören, 5. sınıfa devam eden 110 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, seçenekli likert türü anket ve yarı yapılandırılmış mülakat soruları formu kullanılmıştır. Çalışma örnek olay metodolojisi kullanılarak iki aşamada yürütülmüştür. İlk olarak 10 Fizik öğretmen adayı tarafından mülakat soruları cevaplanmıştır. İkinci olarak fizik, kimya, biyoloji ve matematik öğretmen adaylarından oluşan bir örneklem grubuna anket uygulanmıştır. Sonuçlar, öğretmen adaylarının, öğretmenlik uygulamalarında kullandıkları öğretim yöntem ve tekniklerini seçerken zamanın sınırlı olması, öğretim programının yoğun olması, araç-gereç durumu ve sınıf mevcudu gibi faktörlerden etkilendiklerini göstermektedir. Öğretmen adaylarının öğretim yöntem ve tekniklerini kullanma becerileri Eğitim Fakültesi dersleri ile arttırılmalıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 3 Issue: 3 |