Research Article
BibTex RIS Cite

YABANCI DİL ÖĞRETİMİ: KOSOVA CUMHURİYETİ ÖRNEĞİ

Year 2019, Volume: 14 Issue: 2, 70 - 80, 16.04.2019

Abstract

Bu çalışma; yabancı dil
öğretim programının planlanmasıyla ilişkilidir. Örneklemi Kosova Cumhuriyeti,
üniversite öncesi öğretim kademelerindeki, diller ve iletişim disiplinidir. Farklı
ülke uygulamalarındaki özgünlükleri ortaya koymayı amaç edinmiştir. Bilimsel
çalışma yapanların çalışmalarına, müfredat geliştirici ile karar vericilerde
görüş oluşmasına katkı sağlayacağı düşünülmektedir. 2018 yılının ilk yarısında
nitel araştırma yöntemi kullanılarak yapılmıştır. Veriler; doküman analizi ve
yüz yüze görüşme yoluyla elde edilmiştir. İngilizce tüm öğrenciler için,
Arnavutça ise toplulukların öğrencileri için zorunlu yabancı dildir. Üst orta
öğretimdeyse Almanca ve Fransızca dilleri seçmeli ders olarak yer alır. Arnavutça
ve Sırpça resmi dildir. Türk, Boşnak, Rom, Aşgali gibi topluluklar vardır.  Bulgulara göre yabancı dil öğrenmenim temel
çıktıları; bilgi, beceri, tutum ve değerlerden oluşmaktadır. İletişim ve temel
dilsel becerilerin gelişimi beklenir. Bilginin alımı ve verilmesi, fonksiyonel
yazma ve farklı durumlarda yazılı ve sözlü reaksiyon gösterme önemsenir. Araştırma
sonucunda, yabancı dil öğretim programında, 2011’de değişiklik yapıldığı
görülmüştür. Bu süreçte; öğretim programının yapısı, konu temelden, öğrenci
merkezli temele dönüştüğünün ele alındığı görülmüştür.   

References

  • • Department Arsimit, (2011). Departamenti i Arsimit, Korniza e Kurrikulumit të Ri të Kosovës, Prishtinë, 2001.
  • • Devetaku, H., ve Mehmeti, S., (2010). Vlerësimi i nxënësve – praktikat dhe treguesit, Kërkıme Pedagogjıke-1, Instituti Pedagogjik i Kosovës, Prishtinë.
  • • Devetaku, H., Mehmeti, S., ve Zylfiu, H., (2010). Braktisja E Shkollimit Nga Nxënësit Në Kosovë, Kërkime Pedagogjike-1, Instituti Pedagogjik i Kosovës, Prishtinë.
  • • DGIV, (2007). Udhërrëfyes Për Zhvillimin E Politikave Të Edukimit Gjuhësor Në Evropë, Divizioni i politikave gjuhësore, DGIV, Këshilli i Evropës, Strasburg, f.38. www.coe.int/lang (Erişim Tarihi:22.04.2018).
  • • EKS, (2018). http://www.esk.rks-gov.net.
  • • Ergün, M., (2014). Eğitim Felsefesi. (4.Baskı). Ankara: A. Pegem Akademi.
  • • Koro, B., Kervan, S., Volkan, O., Yıldırım, S. ve Bay, E., (2017). Kosova Eğitim Raporu, E: Celkan, H.Y., Türk Dünyasının Eğitim Sistemleri ve Sorunları. Ankara: Pagem yayınları.
  • • Koro, B., (2014). Kosova Cumhuriyeti İlkögretim Okullarının Tarih Dersi Müfredatında ve Ders Kitaplarında Balkan Savaşları, Ayrıbasım, Ankara, 2014.
  • • Koro, B., (2015). Kosova’da Türkçe Eğitiminin Kısa Tarihi ve Bugünkü Durumu, Kosova’da Türkçe Eğitimi, S.4 Paradigma Yayınları, Prizren, Kosova.
  • • Kosova Müfredatı, (2010). Kosova Müfredat Çerçevesi Korniza e Kurrikulumit të Ri të Kosovës, 2010.
  • • Kosova Müfredatı, (2016). Kosova’nın Yüksek Orta Öğretimi İçin Ana Müfredat, Fen Liseleri, Sınıflar X, XI ve XII. Kosova Cumhuriyeti Eğitim, Bilim ve Teknoloji Bakanlığı, Ağustos 2016.
  • • Kurt, M., (2016:79). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Yöntem ve Uygulamalar: Yabancı dil olarak Türkçe Öğretiminde Temel Düzeyde İletişim ve Uygulamalar, Cilt-1, Yunus Emre Enstitüsü, Ankara. http://databank.worldbank.org/data/home.aspx, (Erişim Tarihi:15.04.2018).
  • • Özdemir, S., Yalın, H.İ. ve Sezgin, F., (2012). Eğitim Bilimine Giriş, Bölüm 8. Eğitimin Felsefi Temelleri, Nobel Yayınları, Ankara.
  • • Safçı, N. ve Koro, B., (2008). Kosova’da Türkçe Eğitimde Öğretmen Kadrosu, Türk Öğretmenler Derneği Yayınları, Nglb, Berati Yayınevi, Prizren.
  • • Senemoğlu, N., (2007). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim: Kuramdan Uygulamaya. (13. Baskı). Ankara: Gönül Yay. ve Matbaacılık.
  • • Shala, L., (2011). Mësimi i Gjuhës Angleze në Shkollat e Kosovës, Domosdoshmëri Për Integrim në Fushën e Dijes, Kërkime Pedagogjıke-2, Instituti Pedagogjik i Kosovës, Priştine.
  • • Shala, B.L., (2014). Methodological Approach in Teaching English Language in Elementary School Through Action Research. International Journal of Education and Research, Vol:2, No:3. March 2014, ISSN:2201-6333(Print) ISSN:2201-6740. www.ijern.com.
  • • TTKB, (2017). Milli Eğitim Bakanlığı, öğretim programlarını izleme ve değerlendirme sistemi. http://mufredat.meb.gov.tr/Veliler.aspx (Erişim Tarihi: 17.06.2017).
  • • Kurt, İ., (2016). Eğitim Felsefesinin Mahiyeti, Fonksiyonu ve Geleceğine İlişkin Bir İnceleme, Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum. http://data.worldbank.org/country/kosovo (Erişim Tarihi: 22.04.2018).
  • • Yasa-1: Kosova Cumhuriyeti Belediyeler Eğitim Yasası, Sayı 03/L-068 Yasası, 2008.
  • • Yasa-2: Kosova Cumhuriyeti Üniversite Öncesi Eğitim Yasası, Sayı 04/L-032, 2011.
Year 2019, Volume: 14 Issue: 2, 70 - 80, 16.04.2019

Abstract

References

  • • Department Arsimit, (2011). Departamenti i Arsimit, Korniza e Kurrikulumit të Ri të Kosovës, Prishtinë, 2001.
  • • Devetaku, H., ve Mehmeti, S., (2010). Vlerësimi i nxënësve – praktikat dhe treguesit, Kërkıme Pedagogjıke-1, Instituti Pedagogjik i Kosovës, Prishtinë.
  • • Devetaku, H., Mehmeti, S., ve Zylfiu, H., (2010). Braktisja E Shkollimit Nga Nxënësit Në Kosovë, Kërkime Pedagogjike-1, Instituti Pedagogjik i Kosovës, Prishtinë.
  • • DGIV, (2007). Udhërrëfyes Për Zhvillimin E Politikave Të Edukimit Gjuhësor Në Evropë, Divizioni i politikave gjuhësore, DGIV, Këshilli i Evropës, Strasburg, f.38. www.coe.int/lang (Erişim Tarihi:22.04.2018).
  • • EKS, (2018). http://www.esk.rks-gov.net.
  • • Ergün, M., (2014). Eğitim Felsefesi. (4.Baskı). Ankara: A. Pegem Akademi.
  • • Koro, B., Kervan, S., Volkan, O., Yıldırım, S. ve Bay, E., (2017). Kosova Eğitim Raporu, E: Celkan, H.Y., Türk Dünyasının Eğitim Sistemleri ve Sorunları. Ankara: Pagem yayınları.
  • • Koro, B., (2014). Kosova Cumhuriyeti İlkögretim Okullarının Tarih Dersi Müfredatında ve Ders Kitaplarında Balkan Savaşları, Ayrıbasım, Ankara, 2014.
  • • Koro, B., (2015). Kosova’da Türkçe Eğitiminin Kısa Tarihi ve Bugünkü Durumu, Kosova’da Türkçe Eğitimi, S.4 Paradigma Yayınları, Prizren, Kosova.
  • • Kosova Müfredatı, (2010). Kosova Müfredat Çerçevesi Korniza e Kurrikulumit të Ri të Kosovës, 2010.
  • • Kosova Müfredatı, (2016). Kosova’nın Yüksek Orta Öğretimi İçin Ana Müfredat, Fen Liseleri, Sınıflar X, XI ve XII. Kosova Cumhuriyeti Eğitim, Bilim ve Teknoloji Bakanlığı, Ağustos 2016.
  • • Kurt, M., (2016:79). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Yöntem ve Uygulamalar: Yabancı dil olarak Türkçe Öğretiminde Temel Düzeyde İletişim ve Uygulamalar, Cilt-1, Yunus Emre Enstitüsü, Ankara. http://databank.worldbank.org/data/home.aspx, (Erişim Tarihi:15.04.2018).
  • • Özdemir, S., Yalın, H.İ. ve Sezgin, F., (2012). Eğitim Bilimine Giriş, Bölüm 8. Eğitimin Felsefi Temelleri, Nobel Yayınları, Ankara.
  • • Safçı, N. ve Koro, B., (2008). Kosova’da Türkçe Eğitimde Öğretmen Kadrosu, Türk Öğretmenler Derneği Yayınları, Nglb, Berati Yayınevi, Prizren.
  • • Senemoğlu, N., (2007). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim: Kuramdan Uygulamaya. (13. Baskı). Ankara: Gönül Yay. ve Matbaacılık.
  • • Shala, L., (2011). Mësimi i Gjuhës Angleze në Shkollat e Kosovës, Domosdoshmëri Për Integrim në Fushën e Dijes, Kërkime Pedagogjıke-2, Instituti Pedagogjik i Kosovës, Priştine.
  • • Shala, B.L., (2014). Methodological Approach in Teaching English Language in Elementary School Through Action Research. International Journal of Education and Research, Vol:2, No:3. March 2014, ISSN:2201-6333(Print) ISSN:2201-6740. www.ijern.com.
  • • TTKB, (2017). Milli Eğitim Bakanlığı, öğretim programlarını izleme ve değerlendirme sistemi. http://mufredat.meb.gov.tr/Veliler.aspx (Erişim Tarihi: 17.06.2017).
  • • Kurt, İ., (2016). Eğitim Felsefesinin Mahiyeti, Fonksiyonu ve Geleceğine İlişkin Bir İnceleme, Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum. http://data.worldbank.org/country/kosovo (Erişim Tarihi: 22.04.2018).
  • • Yasa-1: Kosova Cumhuriyeti Belediyeler Eğitim Yasası, Sayı 03/L-068 Yasası, 2008.
  • • Yasa-2: Kosova Cumhuriyeti Üniversite Öncesi Eğitim Yasası, Sayı 04/L-032, 2011.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Mehmet Ülker 0000-0002-9072-8868

Publication Date April 16, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 14 Issue: 2

Cite

APA Ülker, M. (2019). YABANCI DİL ÖĞRETİMİ: KOSOVA CUMHURİYETİ ÖRNEĞİ. Education Sciences, 14(2), 70-80.
AMA Ülker M. YABANCI DİL ÖĞRETİMİ: KOSOVA CUMHURİYETİ ÖRNEĞİ. Education Sciences. April 2019;14(2):70-80.
Chicago Ülker, Mehmet. “YABANCI DİL ÖĞRETİMİ: KOSOVA CUMHURİYETİ ÖRNEĞİ”. Education Sciences 14, no. 2 (April 2019): 70-80.
EndNote Ülker M (April 1, 2019) YABANCI DİL ÖĞRETİMİ: KOSOVA CUMHURİYETİ ÖRNEĞİ. Education Sciences 14 2 70–80.
IEEE M. Ülker, “YABANCI DİL ÖĞRETİMİ: KOSOVA CUMHURİYETİ ÖRNEĞİ”, Education Sciences, vol. 14, no. 2, pp. 70–80, 2019.
ISNAD Ülker, Mehmet. “YABANCI DİL ÖĞRETİMİ: KOSOVA CUMHURİYETİ ÖRNEĞİ”. Education Sciences 14/2 (April 2019), 70-80.
JAMA Ülker M. YABANCI DİL ÖĞRETİMİ: KOSOVA CUMHURİYETİ ÖRNEĞİ. Education Sciences. 2019;14:70–80.
MLA Ülker, Mehmet. “YABANCI DİL ÖĞRETİMİ: KOSOVA CUMHURİYETİ ÖRNEĞİ”. Education Sciences, vol. 14, no. 2, 2019, pp. 70-80.
Vancouver Ülker M. YABANCI DİL ÖĞRETİMİ: KOSOVA CUMHURİYETİ ÖRNEĞİ. Education Sciences. 2019;14(2):70-8.