Abstract
Araştırmada, ortaokul öğrencilerinin sözcük öğrenmeye yönelik motivasyon düzeylerini ve cinsiyet, sınıf, Türkçe ve yabancı dilde sözlük sahibi olma, ailede sözlük kullanımı ve sözlük kullanmaya başlama çağı gibi değişkenlerin motivasyon üzerindeki etkisini belirlemek amaçlanmıştır. Araştırma, var olan bir durumu belirlenmeyi amaçladığı için tarama modeline göre yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemi, 2018-2019 öğretim yılında Giresun il merkezinde yer alan bir ortaokulda öğrenim gören öğrenciler arasından tesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilmiştir. Araştırmanın verileri, Kişisel Bilgi Formu ve Sözcük Öğrenmeye Yönelik Motivasyon Ölçeği ile toplanmıştır. Veri toplama araçları örneklemdeki öğrencilere Türkçe öğretmenleri aracılıyla ulaştırılmış ve toplanmıştır. Araştırma sonucunda, ortaokul öğrencilerinin sözcük öğrenmeye yönelik 2.70 ortalama ile iyi düzeyde motivasyona sahip olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca cinsiyetin ve sözlük sahibi olmanın sözcük öğrenme motivasyonu üzerinde anlamlı bir etkisinin olduğu; sınıf düzeyinin, ailede sözlük kullanımının ve sözlük kullanmaya başlama çağının ise motivasyonu etkilediği ancak anlamlı bir etkisinin olmadığı ulaşılan sonuçlar arasındadır.