Diyalektik düşünme yöntemi, yalnızca felsefe ve pozitif bilimlerde değil,
sanatta da bir tür kuramsal koşul olarak algılandığında, yeni fikirler
yaratabilme potansiyelini içerisinde taşımaktadır. Dolayısıyla, sanatta; Eizenshtein’dan Picasso’ya değin belli
bir düşünsel yöntemi temel alan sanatçılar, kendi alanlarına ilişkin yeni
düşünme biçimlerinin temelini, bu türden bir zihinsel kavrayış üzerine
kurmuşlardır bir bakıma. Söz konusu diyalektik düşünce biçimine ilişkin, sanat
alanına karşılık gelen terminoloji ise: “diyalektik imge” kavramıdır. Sanatta
modern anlamda bir tür tanımlama ve anlamlandırma işine girişen ilk kuramcı ise
Alman düşünür Walter Benjamin’dir. 1927 yılında başladığı “Pasajlar” (The
Arcades Project) eseri, Benjamin’in öldüğü tarih olan 1940 yılına
değin yüzlerce sayfa yazdığı; ancak tamamlayamadığı araştırma ve inceleme
yazılarını kapsamaktadır. Bu makalede, Benjamin’in “diyalektik imge” kavramı,
sanat disiplinlerinden; sinema, resim ve heykel sanatına ilişkin, kimi
sanatçıların yapıtlarına odaklanılarak, söz konusu sanat alanlarındaki
karşılıklı etkileşim, yapılandırma ve çözümleme olanakları üzerinde
durulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 16, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 14 Issue: 2 |