Research Article
BibTex RIS Cite

SANATTA DİYALEKTİK İMGE

Year 2019, Volume: 14 Issue: 2, 100 - 107, 16.04.2019

Abstract

Diyalektik düşünme yöntemi, yalnızca felsefe ve pozitif bilimlerde değil,
sanatta da bir tür kuramsal koşul olarak algılandığında, yeni fikirler
yaratabilme potansiyelini içerisinde taşımaktadır. Dolayısıyla, sanatta;
Eizenshtein’dan Picasso’ya değin belli
bir düşünsel yöntemi temel alan sanatçılar, kendi alanlarına ilişkin yeni
düşünme biçimlerinin temelini, bu türden bir zihinsel kavrayış üzerine
kurmuşlardır bir bakıma. Söz konusu diyalektik düşünce biçimine ilişkin, sanat
alanına karşılık gelen terminoloji ise: “diyalektik imge” kavramıdır. Sanatta
modern anlamda bir tür tanımlama ve anlamlandırma işine girişen ilk kuramcı ise
Alman düşünür Walter Benjamin’dir.
1927 yılında başladığı “Pasajlar” (The
Arcades Project) eseri,
Benjamin’in öldüğü tarih olan 1940 yılına
değin yüzlerce sayfa yazdığı; ancak tamamlayamadığı araştırma ve inceleme
yazılarını kapsamaktadır. Bu makalede, Benjamin’in “diyalektik imge” kavramı,
sanat disiplinlerinden; sinema, resim ve heykel sanatına ilişkin, kimi
sanatçıların yapıtlarına odaklanılarak, söz konusu sanat alanlarındaki
karşılıklı etkileşim, yapılandırma ve çözümleme olanakları üzerinde
durulmuştur.

References

  • • Asiltürk, C.T., (2014). Sinemada Diyalektik Kurgu (Filmin Dili). İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • • Benjamin, W., (2014). Pasajlar. (A. Cemal, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • • Berger, J., (1987). Sanat Ve Devrim. (B. Berker, Çev.). Ankara: V Yayınları.
  • • Buck-Morss, S., (2010). Görmenin Diyalektiği, Walter Benjamin Ve Pasajlar Projesi. (F. Burak Aydar, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • • Dillon, B., (2014). Berlin Dadacıları Arasında Bir Kadın: Hannah Höch. (E. Gen, çev.). Eskop, Erişim Tarihi: 12.06.2016.http: //www.eskop.com/ skopbulte/berlin-dadacilari-arasinda-bir-kadin hannahhoch/1742.
  • • Thompson, A.K., (2013a). Particular New Forms of Realism. (N. Örge. Çev.). E- Skop. Erişim: 24.06.2015. http://www.e-skop.com/skopbulten/isyanin-metalastigi-bir-cagda-walter-benjaminin-diyalektik-imge-kavrami/1089
  • • Thompson, A.K., (2013b). Particular New Forms of Realism. Erişim: 24.11.2014. http://politicsandprotest.ws.gc.cuny.edu/files/2012/07/particular-new-forms-of-realism.doc.
  • • Görsel 1. Paul Klee, “Angelus Novus- Yeni Tarih Meleği”, Kâğıt Üzerine Suluboya, 31, 8x24, 2cm, 1920.(Erişim Tarihi: 27 Ocak 2015). http://numerocinqmagazine.com/2016/10/09/memory-dance-review-angel-history-rabih-alameddine-frank-richardson/paul-klee-angelus-novus-1920/.
  • • Görsel 2. Sergei Eizenshtein, “Potemkin Zırhlısı” Filminden bir sahne, 1925. (Erişim Tarihi: 26 Mart 2016). https://www.smh.com.au/entertainment/10-things-to-see-hear-and-do-this-weekend-20170720-gxf8ur.html.
  • • Görsel 3. Sergei Eizenshtein, “Potemkin Zırhlısı” Filminden Ayrıntı, 1925. .(Erişim Tarihi: 26 Mart 2016). https://www.rbth.com/arts/327339-5-facts-about-sergei-eisenstein
  • • Görsel 4. Pablo Picasso, “Guernica” Resminden Ayrıntı, 1937. .(Erişim Tarihi: 26 Mart 2016). https://www.pablopicasso.org/guernica.jsp.
  • • Görsel 5. Hannah Höch, Dada, “Mutfak Bıçağıyla Kesilmiş Almanya'nın Son Weimar Bira Göbeği Kültürel Dönemi”, 90x144cm, Kolaj, 1919-1920, Staatliche Museen, Berlin.(Erişim Tarihi: 12 Ocak 2016). https://www.artsy.net/artwork/hannah-hoch-cut-with-the-dada-kitchen-knife-through-the-last-weimar-beer-belly-cultural-epoch-in-germany.
  • • Görsel 6. John Heartfield, “Alman Doğa Tarihi”, Fotomontaj, 1934. .(Erişim Tarihi: 26 Mart 2016). https://www.facinghistory.org/resourcelibrary/image/metamorphose-john-heartfield.
  • • Görsel 7. Ernst Neizvestny, “Büyük Adım”, Bronz, 1960. Erişim Tarihi: 16 Şubat 2015). https://www.blackrockgalleries.com/product/ernst-neizvestny-russian-april-9-1925-august-9-2016-the-stride-39120.html.
Year 2019, Volume: 14 Issue: 2, 100 - 107, 16.04.2019

Abstract

References

  • • Asiltürk, C.T., (2014). Sinemada Diyalektik Kurgu (Filmin Dili). İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • • Benjamin, W., (2014). Pasajlar. (A. Cemal, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • • Berger, J., (1987). Sanat Ve Devrim. (B. Berker, Çev.). Ankara: V Yayınları.
  • • Buck-Morss, S., (2010). Görmenin Diyalektiği, Walter Benjamin Ve Pasajlar Projesi. (F. Burak Aydar, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • • Dillon, B., (2014). Berlin Dadacıları Arasında Bir Kadın: Hannah Höch. (E. Gen, çev.). Eskop, Erişim Tarihi: 12.06.2016.http: //www.eskop.com/ skopbulte/berlin-dadacilari-arasinda-bir-kadin hannahhoch/1742.
  • • Thompson, A.K., (2013a). Particular New Forms of Realism. (N. Örge. Çev.). E- Skop. Erişim: 24.06.2015. http://www.e-skop.com/skopbulten/isyanin-metalastigi-bir-cagda-walter-benjaminin-diyalektik-imge-kavrami/1089
  • • Thompson, A.K., (2013b). Particular New Forms of Realism. Erişim: 24.11.2014. http://politicsandprotest.ws.gc.cuny.edu/files/2012/07/particular-new-forms-of-realism.doc.
  • • Görsel 1. Paul Klee, “Angelus Novus- Yeni Tarih Meleği”, Kâğıt Üzerine Suluboya, 31, 8x24, 2cm, 1920.(Erişim Tarihi: 27 Ocak 2015). http://numerocinqmagazine.com/2016/10/09/memory-dance-review-angel-history-rabih-alameddine-frank-richardson/paul-klee-angelus-novus-1920/.
  • • Görsel 2. Sergei Eizenshtein, “Potemkin Zırhlısı” Filminden bir sahne, 1925. (Erişim Tarihi: 26 Mart 2016). https://www.smh.com.au/entertainment/10-things-to-see-hear-and-do-this-weekend-20170720-gxf8ur.html.
  • • Görsel 3. Sergei Eizenshtein, “Potemkin Zırhlısı” Filminden Ayrıntı, 1925. .(Erişim Tarihi: 26 Mart 2016). https://www.rbth.com/arts/327339-5-facts-about-sergei-eisenstein
  • • Görsel 4. Pablo Picasso, “Guernica” Resminden Ayrıntı, 1937. .(Erişim Tarihi: 26 Mart 2016). https://www.pablopicasso.org/guernica.jsp.
  • • Görsel 5. Hannah Höch, Dada, “Mutfak Bıçağıyla Kesilmiş Almanya'nın Son Weimar Bira Göbeği Kültürel Dönemi”, 90x144cm, Kolaj, 1919-1920, Staatliche Museen, Berlin.(Erişim Tarihi: 12 Ocak 2016). https://www.artsy.net/artwork/hannah-hoch-cut-with-the-dada-kitchen-knife-through-the-last-weimar-beer-belly-cultural-epoch-in-germany.
  • • Görsel 6. John Heartfield, “Alman Doğa Tarihi”, Fotomontaj, 1934. .(Erişim Tarihi: 26 Mart 2016). https://www.facinghistory.org/resourcelibrary/image/metamorphose-john-heartfield.
  • • Görsel 7. Ernst Neizvestny, “Büyük Adım”, Bronz, 1960. Erişim Tarihi: 16 Şubat 2015). https://www.blackrockgalleries.com/product/ernst-neizvestny-russian-april-9-1925-august-9-2016-the-stride-39120.html.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Engin Aslan 0000-0001-7838-7151

Cebrail Ötgün 0000-0002-0472-1740

Publication Date April 16, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 14 Issue: 2

Cite

APA Aslan, E., & Ötgün, C. (2019). SANATTA DİYALEKTİK İMGE. Fine Arts, 14(2), 100-107.
AMA Aslan E, Ötgün C. SANATTA DİYALEKTİK İMGE. Fine Arts. April 2019;14(2):100-107.
Chicago Aslan, Engin, and Cebrail Ötgün. “SANATTA DİYALEKTİK İMGE”. Fine Arts 14, no. 2 (April 2019): 100-107.
EndNote Aslan E, Ötgün C (April 1, 2019) SANATTA DİYALEKTİK İMGE. Fine Arts 14 2 100–107.
IEEE E. Aslan and C. Ötgün, “SANATTA DİYALEKTİK İMGE”, Fine Arts, vol. 14, no. 2, pp. 100–107, 2019.
ISNAD Aslan, Engin - Ötgün, Cebrail. “SANATTA DİYALEKTİK İMGE”. Fine Arts 14/2 (April 2019), 100-107.
JAMA Aslan E, Ötgün C. SANATTA DİYALEKTİK İMGE. Fine Arts. 2019;14:100–107.
MLA Aslan, Engin and Cebrail Ötgün. “SANATTA DİYALEKTİK İMGE”. Fine Arts, vol. 14, no. 2, 2019, pp. 100-7.
Vancouver Aslan E, Ötgün C. SANATTA DİYALEKTİK İMGE. Fine Arts. 2019;14(2):100-7.