Abstract
Türk kültürünü yansıtan halk ezgileri çok seslendirme çalışmaları için geniş ve önemli bir birikimi temsil etmektedir. Türkülerin küresel boyutta hak ettiği yerini alması bakımından gerçekleştirilen çok seslendirme uygulamalarına cumhuriyet dönemi içerisinde başlanmıştır. Ezgilerin çok seslendirilmesi için üçlü armoni, kontrpuan ve dörtlü armoni (İlerici Armonisi) yaklaşımları bulunmakta ve hangisinin tercih edilmesine ilişkin olarak farklı görüşler bulunmaktadır. Bu çalışmada çoksesli Türk müziği dağarına hizmet etmesi bakımından, Isparta yöresine ait olan “Çayır Çimen Geze Geze” türküsü araştırmacı tarafından ilgili üç ayrı yaklaşımla çok seslendirilmiştir. Ezginin karakterinin korunması bakımından “literatür tarama” yöntemi ile Isparta türkülerine ilişkin olmak üzere ön-araştırma yapılmıştır. Üretilen çoksesli uygulamalar ezginin formundaki cümleler baz alınarak alt alta sunulmuş; analiz edilmiş; teknik bakımdan birbirleriyle karşılaştırılmıştır. Bu uygulamalar kullanılarak ilgili türkü yaylı çalgılar ve solo soprano için düzenlenmiştir. Oluşturulan düzenleme içerisinde bu üç yaklaşımın, ezginin cümle yapısına dikkat etmek kaydıyla iç içe ve birbirlerini destekler nitelikte kullanılabildiği görülmüştür.