ABSTRACT The technological and scientific innovations of the Modern Era has enabled the mass production, and this led to a wide change in cultural life as well, eventually caused the semiotic and meaning problems. To generate demand for the new productions, new needs have been created, and this new needs began to be presented within the new life-styles by the help of mass media messages. Advertisements also apply to the life-styles while introducing the new productions. These life-styles are enriched with the modern myths. There are also ideas opposing this picture which has been born by modernism. One of the most importants of those ideas is the "green consciousness". The green consciousness has turned into a myth in today's world and has found a place in advertisement messages. With this study, the modern myths which are used in advertisement messages has been determined. It has been purposed to determine the status of green myth in front of the all other modern myths which elevate the yields of modernism.
Modern Çağ'ın teknolojik ve bilimsel yenilikleri kitlesel düzeyde üretim yapılmasına imkân sağlamış, bu durum kültürel yaşamda büyük değişime yol açmış, gösterge ve anlam sorunlarını ortaya çıkarmıştır. Yeni ürünlere talep doğurmak amacıyla yeni ihtiyaçlar yaratılmaya başlanmış, bu ihtiyaçlar kitle iletişim araçlarının mesajları vasıtasıyla yeni yaşam tarzları içinde sunulur olmuştur. Reklâmlar da yeni ürünlerin tanıtımını yaparken yaşam tarzlarını kullanır. Bu yaşam tarzları modern mitlerle güçlendirilir. Modernizm ile doğmuş bu tabloya karşı duran düşünceler de vardır. Bunların en önemlilerinden biri, 'yeşil bilinç'tir. Yeşil bilinç de günümüzde bir mite dönüşmüş ve reklâm mesajlarında yer bulmaya başlamıştır. Bu çalışma ile reklâm mesajlarında kullanılmış olan modern mitler tespit edilmiş, modernizmin getirilerini yücelten tüm diğer modern mitler karşısında yeşil mitlerin durumu saptanmak istenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Public Administration |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 6 Issue: 1 |