Araştırmanın
amacı; ebeveyn kabul/red özellikleri ve kontrol ile ebeveyn uygulamaları
arasındaki ilişki ve etkileyen faktörleri belirlemektir. Analitik bir araştırma
olup, evreni ilköğretim çağında çocuğu olan ebeveynlerden oluşmaktadır. Kartopu
örnekleme yöntemi ile seçilen 172 ebeveyn örneklemi oluşturmuştur. Araştırmada,
katılımcıların sosyo-demografik özellikleri belirlemek için form
kullanılmıştır. Ayrıca, Ebeveyn Kabul/Red/Kontrol Ölçeği; ebeveynlerin çocuğu
kabullenme ve reddetme davranışlarına ait algılarını ölçmek üzere geliştirilmiştir.
Ana Babalık uygulamaları Ölçeği ile de İlköğretim
çağındaki çocuğuna yönelik olumlu ve olumsuz davranışlarını
değerlendirmektedir. Veriler, SPSS 16.0 paket programı kullanılarak analiz
edilmiştir. Verilerin sayı ve yüzde dağılımları ve ortalama değerleri
alınmıştır. Araştırmada korelasyon analizi, regresyon ve tek yönlü varyans
analizi kullanılmıştır. Ebeveyn Kabul/Red/Kontrol Ölçeği puan ortalaması
85.26±15.84dir. Anne Babalık Uygulamaları Değerlendirme Ölçeği puan ortalaması 166.75±15.82
dir. Anne Babalık Uygulamaları Değerlendirme Ölçeği Puanı ile Ebeveyn Kabul/Red Ölçeği arasında ilişki
negatif yönde anlamlı ilişki saptanmıştır. Araştırma sonucuna göre anne
babalık uygulamaları ebeveyn kabul/red durumunu etkilemektedir.
The main purpose of the research; was to determine parental acceptance and
rejection characteristics of the relationship between parental control
applications and related factors.This research is an analytic survey. The
population of the research consists of the parents with children in primary
educational period. 172 parents participated in the study. The sample was
snowball sampling selected. This
research used to The Participant DataForm:It has been comprised by the
researchers in effort to get information about the socio-demographic characteristics
of the parents features.Parental
Acceptance/Rejection/Control Scale; This scale has been developed in order
to measure the perception of parents belonging
to about acceptance/rejection refuse behaviour of the parents about their
children. Parenting
Practices Scale:It
evaluates the positive and negative behaviour of parents towards their children
in primary educational period.
Analysis:The data analyzed
by using SPSS 16.0. In the analysis of the data, the total scores count and
percentage distribution and mean value of the data have been taken. Correlation,
regression and one way analysis has been determine between scales.Results: Total score average of Parental
Acceptance/Rejection/Control Scale
is 85,26±15,84. With 166.75±15.82 that is total score average of Parenting Practices Scale. A
negatively statistical significant relation has been found determined between
Total Score of Parental Applications Evaluation Scale and Parental Acceptance/Rejection
Scale.Conclusion,Recommendation:According
to the research result, parental applications effect the state of parental
accept/refuse.
Journal Section | Communication Sciences |
---|---|
Authors | |
Publication Date | January 9, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 12 Issue: 1 |