This research is a cross-sectional study that aimed to evaluate of mentorship
knowledge and views of midwives having been undergraduate completion education
with distance education programme and have been in employment. This study was conducted with midwives having
been education with "Midwifery Undergraduate Completion Programme"in
the Faculty of Health Sciences between July 2016-June 2017. Population of the
study consists of all the midwives who having been undergraduate completion
education and to employment in various units in the country (N=84). Study sample included 80 midwives who
voluntarily to participated in this study. The study data was collected using the
survey form 28-item open-ended questions. Midwives’ mean age was 43.99±3.98 years
(min:37, max:53). Midwives are in employment at hospitals (52.5%) and primary
health care systems (37.5%). It was determined that 51.3% of midwives were
aware of the term “mentorship” and most of them undertook the mentor role
voluntarily. It was found that mentors (midwives) were aware of their role and
responsibility for helping students develop skills (93.8%), providing
constructive feedback (92.3%), working together in clinic service (92.3%)in
practice. The study also identified that midwives mostly undertook voluntarily the mentor role,
most of them did not take mentor preparation programme however they were
enthusiastic about taking certificated/approved mentor preparation course.
Bu araştırma, uzaktan eğitim programı ile ebelik lisans tamamlama
eğitimi alan ve çalışan ebelerin mentorluk kavramı hakkında bilgi ve görüşlerinin
değerlendirilmesi amacıyla yapılmış kesitsel tipte bir araştırmadır. Araştırma,
Temmuz 2016-Haziran 2017 tarihleri
arasında bir üniversitenin Sağlık Bilimleri Fakültesi’nde “Ebelik Lisans
Tamamlama Programı” kapsamında eğitim almakta olan ebeler ile
gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini, lisans tamamlama eğitimi alan ve ülkemizde
farklı birimlerde çalışan ebeler(n=84)
oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemine çalışmaya katılmayı kabul eden ebeler
dâhil edilmiştir (n=80). Veriler 28
sorudan oluşan bir anket formuyla toplanmıştır. Ebelerin yaş ortalaması
43.99±3.98 yıldır (min:37, maks:53). Ebelerin %52.5’i hastanede, %37.5’i
birinci basamakta çalışmaktadır. Ebelerin %51.3’ünün “mentorluk” kavramını
duyduğu, çoğunluğunun (%46.3) gönüllü olarak mentor rolünü üstlendiği saptanmıştır.
Mentor ebelerin klinik uygulamalarda; öğrencilerin becerilerini (%93.8) geliştirmelerine
yardımcı olma, olumlu geri bildirim verme (%92.3), klinik ortamda birlikte
çalışma (%92.3) rollerinde kendilerini sorumlu hissettikleri belirlenmiştir. Ebelerin mentorluk rolünü gönüllü
olarak üstlendikleri, çoğunluğunun mentörluk eğitimi almadığı; ancak sertifikalı
eğitim alma konusunda istekli oldukları görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 14 Issue: 1 |