Depending
on the user diversity of the designed outdoor spaces, the user needs, the
activities that user needs are made of and the necessity of designing these
activities with which design principles should be determined by the landscape
designer. In this system, the side-by-side arrangement of activities is the
success of landscape design. The landscape architecture education process is a
system that aims to design and teach life-long education. In the process of
education, the students are conveyed to the original, creative and focusing on
the problem. In this study, the project and process that the students who took
Environmental Design IV, which is a compulsory course in 3rd year of KTÜ
Landscape Architecture Department during the fall semester of 2017-2018
Education, were explained within the scope of landscape design education study.
The project was carried out according to the principle of creating a functional
and aesthetic space according to different scenarios within the creativity of
each student's own product. It has a lot of historical buildings around it, it
is an urban courtyard which can gain the identity of the city and has intensive
use. As a result, at the end of the 16th week, students exhibited their
products with creative, original and modern lines, following a design process
that fits both the project design process and the city identity.
Landscape Architecture Design Education Design Landscape Design Education Creative Thinking
Tasarlanan açık mekânlarda kullanıcı çeşitliliğine
bağlı olarak kullanıcı ihtiyaçları, kullanıcı ihtiyaçlarının hangi
etkinliklerle yapıldığı ve bu etkinliklerin hangi mekanlarda hangi tasarım
ilkeleriyle dizayn edilmesi gerekliliği ise peyzaj tasarımcısı tarafından
belirlenmesi gereken bir durumdur. Bu dizge içerisinde etkinliklerin yan yana
gelme kurgusu peyzaj tasarımının başarısını oluşturur. Peyzaj mimarlığı eğitim
süreci tasarımın yaşam boyu eğitim olmasını amaçlayan ve öğreten bir sistemdir.
Eğitim sürecinde öğrencilere tasarımın özgün, yaratıcı ve probleme çözüm olma
odağı iletilir ve kavratılır. Bu çalışmada peyzaj tasarım eğitim çalışması
kapsamında 2017-2018 Eğitim-Öğretim güz döneminde KTÜ Peyzaj Mimarlığı Bölümü
3. sınıfta zorunlu bir ders olan Çevre Tasarım IV’ni alan öğrencilerin bir
dönem boyunca tasarlamış oldukları proje ve süreci anlatılmıştır. Projenin
çalışma alanı olarak Trabzon kent merkezinde Karagöz Meydanı olarak bilinen,
etrafında pek çok tarihi yapı bulunduran, kente kimlik kazandırabilecek ve
yoğun kullanıma sahip kent avlusu niteliğindedir. Sonuç olarak öğrenciler 16.
Haftanın sonunda yaratıcı, özgün ve modern çizgilerle hem proje tasarım
sürecine uygun, hem de kent kimliğini öne çıkaran bir tasarım süreci takip
ederek ürünlerinin ortaya koymuşlardır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 14 Issue: 1 |