Ege (Adalar) Denizi ve Doğu Akdeniz’de çok sayıda irili-ufaklı ada ve liman
bulunmaktadır. Deniz ticaret yollarının güzergahındaki söz konusu bu yerlerde korsan saldırıları gerçekleşmekteydi. Osmanlı devleti deniz ticaretinin güvenliğini tesis
ve temin etmek için bazı önlemler almıştı. Osmanlı devletinin zaman zaman bu
sulardaki deniz egemenliğini de zedeleyen korsan saldırılarına karşı 18. yüzyılda Ege
(Adalar) Denizi ve Doğu Akdeniz’deki deniz ticaret yollarının güvenliğine yönelik
takip ettikleri stratejinin parametrelerini şu beş başlık altında toplamak mümkündür:
1. Mora’nın Geri Alınması, İstendil ve Suda’nın Ele Geçirilmesi; 2. Ada ve Geçiş
Yerlerinde İstihkâmların İnşası; 3. Donanmanın Düzenli Muhafaza Seferleri ve Korsanlarla Mücadelesi; 4. Ümerâ-i Derya (Derya Beyleri) ve Firkateciyân Teşkilatı; 5.
Gemi Sahibi Tüccarın Kalyon Kullanmaya Teşvik Edilmesi. Bir taraftan kendileri
açısından deniz ticaretinin faydalarını da korumayı amaçlayarak ciddi bir teşkilatlanma ve maddi açıdan büyük harcamalar gerektiren bu faaliyetleri gerçekleştiren Osmanlıların, deniz yollarına hakim bir devlet bilincine sahip oldukları anlaşılmaktadır
The Aegean Sea (Archipelago) and the Levant accomodates many large
and small islands and harbours, which were subject to pirate raids due to their
location on the maritime trade routes. In this regard the Ottoman State took some
measures to secure and sustain this trade. It is possible to sum up the Ottoman
strategy against the pirate attacks of the 18th century in the Aegean Sea (Archipelago) and the Levant in the following five topics: 1. Recapture of Mora, and
occupation of İstendil and Suda; 2. Fortifications built on the islands and at crossings; 3-Regular patrolling of the Ottoman navy and campagins against the pirates;
4. Ümerâ-i Derya (The commanders of the Sea) and Firkateciyân (Firkate owners,
who patrol the Sea) Organization; 5. State’s urge of the merchants to use galleons.
Ottomans cleary saw themselves as a state dominating the maritime routes, as
they created a serious organization to secure the benefits maritime trade, which
demanded great expense, and acted accordingly.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 9, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 45 Issue: 45 |