Geleceğin yetişkinleri olan çocukları hayata hazırlamak ve bu süreçte onlara
ahlaki, içtimai, medeni ve iktisadi olarak belirli vasıflar ve değerler kazandırmak, II.
Meşrutiyet dönemi eğitim reformlarının en önemli hedefleri arasındadır. Bu amaç
doğrultusunda, II. Meşrutiyet’in ilanının hemen akabinde ibtidaiye, rüşdiye, idadiye
ve sultaniyelerde okutulmak üzere müfredat programlarına yurttaşlık, ahlak ve medenilik konularının ele alındığı Malumat-ı Medeniye dersi yerleştirilmiştir. Bu ders,
II. Meşrutiyet dönemi siyasi iradesinin modernleşme ve medenileşme projesinin ana
hatlarını belirlemektedir. Bu makalede Malumat-ı Medeniye dersi için hazırlanan ve
Maarif Nezareti’nin onayıyla yayımlanan ders kitapları, dönemin eğitim programı ve
gündemi içerisinde ele alınmakta ve bu dersin amacı, konusu ve gündemi ders kitaplarının içeriği, yayımlanan talimatnameler, müfredat programları ve süreli yayınlar
üzerinden tartışılmaktadır.
Among the important goals of the educational reforms during the Second
Constitutional Period were to educate the future adults/citizens of the Empire by
providing them moral, social, civil and economic skills and values. Accordingly,
immediately after the declaration of the Second Constitution a new course, called
Malumat-ı Medeniye, dealing with subjects such as citizenship, morality and civility,
was introduced to the ibtidaiye, rüşdiye, idadiye and sultaniye school curricula. The
course Malumat-ı Medeniye outlined the political elite’s modernization project of the
Second Constitutional Period. In this article, the textbooks prepared for the course
of Malumat-ı Medeniye and published with the approval of Ministry of Education
are examined within the context of educational programs and the political agenda
of the period. For this reason it will analyze the aims, subjects and agendas of this
course by looking at the content of the textbooks, curriculum instructions, course
programs and relevant discussions in the periodicals.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 10, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 52 Issue: 52 |