Thanks to the digital
publishing that has developed since the year 2000, the thematic channels have
begun to meet with the audience in a versatile way. There is a general public
opinion that most of people do not watch documentaries. Thanks to decreasing
technological opportunities causes an alternative in the meaning of varieties
of TV channels and programs to audiences. This study aims to analyze reflection
of the opinions of the journalists as documentary-watchers on daily mainstream
journals which they are very popular in Turkey.
Also used conceptual terminology by the journalists also analyzed within
context of discourse analyze in this article.
Thus; IZ TV related news, columns and interviews were scanned and tried
to determine how the mainstream media that are Posta, Sabah and Milliyet evaluated İZ TV content as a
documentary channel and viewed it in documentary publishing. The examples that
are included in the article as a result of the survey are the newspapers
published most of the İZ TV news. When the contents related to the subject were
analyzed in the mainstream media from the year of İZ TV, which was established
in 2006 to 2015, it was observed that there was no critical approach in the
level of columnists. It is mentioned that the program of the channel is 'easily
monitored' and 'qualified' in the news scans. The debates on the scanned
newspapers showed that there were not any historical, sociological or critical
analyze done by the journalists.
Documentary culture Iz Tv Thematic channels and Digital Media
2000’li yıllardan itibaren gelişen dijital yayıncılık sayesinde tematik kanallar çok yönlü şekilde izleyici ile buluşmaya başlamıştır. Fakat, Türkiye'deki izleyici kitlenin, belgesel programlarını izlemeyi tercih etmediği yönünde genel bir kanı vardır. Teknolojinin gelişimi ile medya sistemlerinin bu konuda sağladığı çeşitlilik bir istisna olarak değerlendirilebilir. Bu çalışma belli bir yayıncılık anlayışına sahip İZ TV içeriklerinin gazetelerin dijital versiyonları üzerinde ne ölçüde ve hangi kavramsal terminoloji ile temsil edildiğini incelemeyi amaçlamaktadır. Bu doğrultuda basın taraması kapsamında; İZ TV ile ilgili haber, köşe yazısı ve röportajlar taranmış ve ana akım medyanın bir belgesel kanalı olarak İZ TV içeriklerini nasıl değerlendirdiği ve belgesel yayıncılığı içinde nerede gördüğü üzerine geliştirdiği söylemi analiz edilmeye çalışılmıştır. Tarama sonucunda makalede yer verilen örnekler, İZ TV haberlerinin en çok yayınlandığı gazetelerden oluşmaktadır. İZ TV’nin kurulduğu yıl olan 2006’dan 2015 yılına dek ana akım medyada konu ile ilgili içerikler incelendiğinde köşe yazarları boyutunda önemli seviyede eleştirel bir yaklaşımın olmadığı gözlenirken; haber taramalarında daha çok kanalın programlarının ‘rahat izlenir’ ve ‘nitelikli’ olduğundan bahsedilmektedir.
Bölüm | MAKALE |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Temmuz 2017 |
Gönderilme Tarihi | 7 Temmuz 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 2 |
Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....
ODÜSOBİAD