SAĞLIK
ÇALIŞANLARININ İŞ DOYUMU DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ: BİR KAMU HASTANESİ ÖRNEĞİ
ÖZET
Sağlık
çalışanlarının yaptıkları işlerde başarılı, verimli olabilmelerinin en önemli
gereksinimlerinden biri de iş doyumudur. Sağlık hizmeti alan bireylerin, kaliteli
ve etkin sağlık hizmeti alabilmeleri için, sağlık hizmeti verenlerin yaptığı
işten ve çalıştığı kurumdan memnun olması gerekir. Bu çalışmanın amacı sağlık
çalışanlarının iş doyumunu ölçmek, iş doyumunu olumlu ve olumsuz yönde etkiyen
etmenleri tespit etmek ve sağlık yöneticilerine ve literatüre katkıda
bulunmaktır. Araştırmanın evrenini Kastamonu ilinde bir kamu hastanesinde
çalışan 140 personel oluşturmaktadır. Araştırmanın örnekleminin ise araştırmaya
katılmayı kabul eden 99 sağlık personeli oluşturmaktadır. Veri toplama aracı
olarak Minnessota İş Doyumu Ölçeği kullanılmıştır. Ölçeğin genel güvenirliği
Cronbach's Alpha değeri 0.917 olduğu, içsel doyum boyutunun güvenirliği
Cronbach's Alpha değeri 0.875, dışsal doyum boyutunun güvenirliği Cronbach's
Alpha değerinin 0.834 olduğu saptanmıştır. Araştırmaya katılan sağlık
çalışanlarının içsel iş doyum puan ortalamalarının 3.02 olduğu ve içsel iş
doyumu (tanınma, başarı, takdir görme, işin kendisi ve işin sorumluluğu)
açısından tatmin olduğu belirlenmiştir. Çalışanların dışsal doyum puan
ortalamasının 2.63 olduğu tespit edilmiştir, bu puan ölçeğin nötr puanı olan
3’ün altında olduğu için çalışanların dışsal iş doyumu (kurum politikası,
yönetim şekli, denetim biçimi, üstler ve astlarla ilişkiler, çalışma şartları,
ücret) açısından tatmin olmadığı saptanmıştır. İş doyumunun dışsal boyutunu
oluşturan; yönetim, kurumsal politika, denetim biçimi, yönetici ve astlarla
ilişkiler, çalışma şartları ve ücret faktörlerinin yöneticiler tarafından
gözden geçirilmesi, bu konuda düzeltici ve iyileştirici tedbirler alınmasının
faydalı olabileceği kanısına varılmıştır.
INVESTIGATION
OF JOB SATISFACTION IN HEALTH WORKERS: AN EXAMPLE OF PUBLIC HOSPITALS
ABSTRACT
Job
satisfaction is one of the most important requirements so that health workers
can be successful in their work. In order to get adequate and quality health
services of patients, health workers must be satisfied with the their
institution and their work. This study aims to measure the job satisfaction of
health workers, to identify factors affecting negatively and positively job
satisfaction, to contribute to literatüre and health administrators. The study
population consists 140 health workers working in a public hospital in
Kastamonu. The study sampling consists 99 health workers agreed to participate
to study. Data collection tool used in the study included a Demographic
Information Form and Minnesota Job Satisfaction Scale. Cronbach-alpha fort he whole
scale was found to be 0,92. Cronbach-alpha values for the intrinsic dimension
scale and extrinsic dimension scale were 0,87 and 0,83 respectively. Intrinsic job
satisfaction average score of health workers is 3,02 and in terms of intrinsic job
satisfaction of health workers (achievement, recognition or appreciation, job
responsibility) was determined to be satisfactory. Extrinsic satisfaction
average score of workers is 2,63. Now that this rating is below 3 neutral score
of scale, in terms of extrinsic job
satisfaction of workers (agency policy and management, control method,
relationships with managers and subordinates, work conditions, wages) was
determined to be dissatisfied. It is believed to be useful taking corrective
and remedial measures in this issue and review of factors of extrinsic job
satisfaction such as agency policy and management, control method,
relationships with managers and subordinates, work conditions, wages by
managers.
Bölüm | MAKALE |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mart 2018 |
Gönderilme Tarihi | 20 Eylül 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 1 |
Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....
ODÜSOBİAD