Özet
Lale Devri ile başlayan Batılılaşma
hareketleri Sultan II. Abdülhamid döneminde de kesintiye uğramadan devam etmiş,
Avrupa tarzı yenileşme girişimleri gerçek anlamda ürünlerini onun döneminde
vermiştir. Bu etkileşim geleneksel mimarinin yapısal özelliklerini
değiştirmekten ziyade dekorasyon ve süsleme gibi unsurlarda kendini
göstermektedir.
19. yüzyılın sonlarına doğru Osmanlı
mimarisinde seçmeci (karma, eklektik) bir üslup anlayışının ortaya çıktığı
görülmektedir. Neo-Barok, Neo-Klasik üsluplarla birlikte Neo-Grek, Neo-Gotik ve
Neo-Rönesans gibi Batılı sanat etkileri Osmanlı-Türk etkileri ile kaynaşarak
tek bir bina üzerinde bir arada serbestçe kullanılmıştır.
Batı üslubunun mimari süsleme biçimleri böyle bir dinî yapıda, dünyevî
yapılardaki kadar zengin bir şekilde uygulanmıştır. İstanbul Ertuğrul Tekke
Camii’nin özellikle hünkâr kasrına dâhil olan mekânları kalem işi süsleme
programı açısından oldukça zengin olup dönemin
eklektik zevkini ve modasını yansıtır. Bu süslemeler Ertuğrul Tekkesi’ne
adeta saray havası vermektedir.
19. Yüzyıl Osmanlı Mimarisi’nin son dönemine ait olan bu yapı, dönemin
sosyo- kültürel yapısı ile mimari özelliklerini belgeleyen bir kültür
mirasıdır. Ertuğrul Tekke Camii, II. Abdülhamid’in Panislamist siyasetine uygun
olarak, başkentte inşa edilmiş bir yapıdır.
Anahtar Kelimeler: II. Abdülhamid, Ertuğrul, Cami, Ertuğrul
Tekke Camii, Tarikat Yapıları.
Abstract
Westernization activities started with The Tulip
Period continued during the period of Sultan II. Abdülhamid without
interruption, European-style renovation activities gave its products in its
real sense during his period. This interaction manifests itself in elements
such as decoration and ornamentation which are far from changing the structural
characteristics of traditional architecture.
Towards the end of the nineteenth century, it appears that an eclectic
(mixed, eclectic) conception of style emerged in Ottoman architecture. Western
artistic influences such as Neo-Grek, Neo-Gothic and Neo-Renaissance together
with Neo-Baroque, Neo-Classical styles were freely used together on a single
building by integrating Ottoman-Turkish influences.
The architectural ornamental forms of Western style have been applied
in such a religious structure as richly as in earthly structures. The places
especially included in the Sultan’s mahfil of Istanbul Ertuğrul Tekke Mosque
are rich in terms of hand-carved decorating programs which reflect the eclectic
taste and fashion of the period. These decorations make Ertugrul Tekke like a palace.
This building which belonged to the late period of the 19th century
Ottoman architecture is a cultural heritage documenting the socio-cultural and
architectural characteristics of this period. Ertuğrul Tekke Mosque in
accordance with Abdulhamid's Pan-Islamist policy is a structure incentral of the capital.
Key Words: Abdulhamid II,
Ertugrul, Mosque, Ertugrul Tekke Mosque, Religious Order Structures.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | ARTICLE |
Authors | |
Publication Date | March 25, 2019 |
Submission Date | January 16, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 9 Issue: 1 |
Hope to be enlightened in the light of knowledge ....
ODÜSOBİAD