Kârlılıklarını arttırmaya çalışan havayolu işletmeleri maliyetlerini kontrol altında tutmaya çalışırken, gelirlerini
arttırmayı hedeflemektedir. Havayolu işletmeleri yolcu sayısını arttırmak için mevcut müşterileri ve yeni kazanılan
müşterileri sadık müşteri haline getirmeye çabalamaktadır. Bu çalışmada havayolu işletmelerinin uçuş bazında
koltuk başına birim maliyetinin belirlenmesi ve hedef kâr oranının eklenerek oluşturulan satış fiyatı ile bilet satışı
yapması ve satılan koltuk sayısı arttıkça düşen birim maliyet farkının sadakat programları aracılığı ile yolcuya iade
edilmesine yönelik bir öneri geliştirmek amaçlanmaktadır. Çalışmada öncelikle literatür taraması yapılarak, benzer
çalışmalar incelenmiş ve teorik çerçeve çizilmiştir. Uygulama kısmında bir havayolu işletmesinin iki destinasyon
arasındaki seferinin maliyetleri varsayım olarak ele alınarak, bilet fiyatları üzerindeki etkileri gösterilmiştir.
Yapılan değerlendirmeler ile birim maliyet üzerinden havayolu kârlılığını garantilemenin yanı sıra sadık müşteri
profili yaratmanın mümkün olabileceği sonucuna varılarak, havayolu işletmelerine bir strateji önerisinde bulunulmuştur. Önerilen stratejinin, kurumsal işletmelerde çalışarak iş amaçlı olarak sürekli seyahat eden yolcular için
daha uygun olabileceği belirlenmiştir. Havayolu işletmelerinin bilet fiyatlarını hesaplamada kullandıkları yöntemler
ve belirledikleri tarifeler çalışma kapsamına alınmamıştır. Stratejinin, havayolu işletmesi fiyat ve sadık müşteri
politikalarına uyarlanarak, uygulanabilir olduğunun test edilmesi gerekmektedir.
Airline companies trying to increase their profitability aim to increase their revenues while trying to keep their costs
under control. Airlines are striving to turn existing customers and newly acquired customers into loyal customers in
order to increase the number of passengers. In this study, it is aimed to develop a proposal for airline companies to
determine the unit cost per seat on a flight basis and to sell tickets with the sales price created by adding the target
profit rate, and to return the unit cost difference to the passenger through loyalty programs. In the study, firstly the
literature was searched, similar studies were examined and the theoretical framework was drawn. In the application
part, the costs of an airline flight between two destinations are considered as hypothetical and the effects on ticket
prices are shown. Based on the evaluations made, it is concluded that it is possible to create a loyal customer profile
as well as guarantee airline profitability over unit cost, and a strategy proposal was made to airline companies. It
was determined that the proposed strategy would be more suitable for passengers who work in corporate businesses
and travel continuously for business purposes. The methods and standards used by airline companies to calculate
ticket prices are not included in the study. The strategy needs to be tested for its applicability by adapting it to airline
pricing and loyal customer policies.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | ARTICLE |
Authors | |
Publication Date | November 25, 2020 |
Submission Date | February 15, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 10 Issue: 3 |
Hope to be enlightened in the light of knowledge ....
ODÜSOBİAD