Developments and changes in tourism sector vary every period. While the main determinants on this issue are generally the expectations and wishes of the tourists, sometimes this situation may be affected by reasons that do not depend on tourists. Issues such as epidemics, terrorist incidents and diplomatic relations are some of them. After the covid-19 pandemic process that affected the whole world, there have been great changes in people's lives. Parallel to this, there have been differences in the preferences of tourists during their holiday processes. In this direction, the study aimed to evaluate the glamping tourism preferred by tourists for touristic purposes, as they can move more individually instead of crowded environments during covid-19 pandemic process, through an exemplary business. In this context, Hypnos Sapanca Glamping & Spa business was determined as a case study. The results obtained are capable of demonstrating the importance of glamping tourism in terms of individual trips that have gained importance during the pandemic process. As a result of this research, depending on the tourist preferences in Turkey and in the world after the pandemic, interest in glamping tourism has been revealed. While people participate in tourism activities with the effect of the pandemic period, they tend towards areas that allow them to move individually rather than crowded areas. For this reason, in the post-pandemic period, tourism investors are recommended to prefer investments such as glamping where individual action and independent accommodation are possible.
Turizm sektöründeki gelişmeler ve değişmeler her dönem değişkenlik göstermektedir. Bu konudaki temel belirleyiciler genelde turistlerin beklentileri ve istekleri olurken bazı zamanlarda bu durum turistlerin elinde olmayan sebeplerden de etkilenebilmektedir. Salgın hastalıklar, terör olayları veya diplomatik ilişkiler gibi konular bunlardan bazılarıdır. Tüm dünyayı etkisi altına alan pandemi süreci sonrasında insanların yaşamlarında büyük değişiklikler olmuştur. Buna paralel olarak turistlerin tatil süreçlerindeki tercihlerinde de farklılaşmalar meydana gelmiştir. Bu doğrultuda çalışmada, Covid-19 pandemi sürecinde turistlerin kalabalık ortamlar yerine daha bireysel hareket edebildikleri için turistik amaçlı olarak tercih ettikleri glamping turizminin örnek bir işletme üzerinden değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda Hypnos Sapanca Glamping&Spa işletmesi örnek olay kapsamında belirlenmiştir. Elde edilen sonuçlar pandemi sürecinde önem kazanan münferit seyahatler açısından glamping turizminin önemini ortaya koyabilecek niteliktedir. Araştırma sonucunda, pandemi sonrası Türkiye’deki ve dünyadaki turist tercihlerine bağlı olarak glamping turizmine olan ilgi ortaya çıkarılmıştır. Pandemi dönemi etkisiyle insanlar turizm faaliyetlerine katılırken kalabalık alanlardan ziyade bireysel olarak hareket etmelerine imkân tanıyan alanlara yönelmektedirler. Bu sebeple pandemi sonrasındaki dönemde turizm yatırımcılarının glamping gibi bireysel hareketin ve bağımsız konaklamanın mümkün olduğu yatırımları tercih etmeleri önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | ARTICLE |
Authors | |
Publication Date | March 27, 2021 |
Submission Date | January 28, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 11 Issue: 1 |
Hope to be enlightened in the light of knowledge ....
ODÜSOBİAD