Bu çalışma, ülkemizde Cumhuriyet sonrası yayın hayatına başlayan çocuk dergi kapak tasarımlarının görsel
tasarım özelliklerini içerik analizi yöntemine göre incelemektedir. İçerik analiz ilk olarak metinlerin sistematik
bir şekilde düzenlenerek sözcüklerin daha önce belirlenen ölçütlere göre küçük birimler haline getirildiği
yenilenebilir, objektif bir yaklaşımdır. Araştırmanın örneklemi Bilim Çocuk 266 (%40,9), Çocuk Sesi 135 (%20,8),
Doğan Kardeş 12 (%1,8), TRT Çocuk, 48 (%7,4), Türkiye Çocuk 34 (%5,2), Yavru Türk 10 (%1,5), Kırmızı Fare
61(%9,4), Çocuk Haftası 84 (12,9) dergilerinin seçilen sayılarından oluşmaktadır. Bu dergilerden seçilen 655
kapak kronolojik olarak toplanmış, McMullen (2019) tarafından hazırlanan form üzerinde değişiklik yapılarak
kodlanmıştır. Bu form renk, sayfa düzeni, tipografi, imge, imge türleri ve açıklayıcı ikinci başlık olmak üzere altı
başlık ve toplam 39 maddeden oluşmaktadır. Çocuklara yönelik hazırlanan dergilerin tasarımında kullanılan
görsel bileşenlerin hedef kitlenin yaş aralığı dikkate alınarak hazırlanıp hazırlanmadığı araştırmanın bir
boyutunu oluşturmaktadır. Dergi kapak tasarımında kullanılan; tipografi, imge, renk ve sayfa düzeninin derginin
görsel kimliği adına her bir sayıda aynı tasarım dilinde devam edip etmediği araştırmanın bir diğer boyutunu
teşkil etmektedir. Ayrıca araştırmada dergi tasarımında dikkat edilmesi gereken diğer hususlara ilişkin çözüm
önerileri de sunulmuştur.
In this study, the content analysis method was used in accordance with the predetermined form to analyze the
design elements in the cover design by examining the visual design features of the children’s magazine cover
designs that started its broadcasting life after the republic and recently in our country. Content analysis is a
renewable, objective approach in which texts are first systematically arranged and words are organized into
small units by arranging them according to predetermined criteria. The universe of the research consists of
Bilim Çocuk 266 (40.9%), Çocuk Sesi 135 (20.8%), Doğan Kardeş 12 (1.8%), TRT Çocuk48 (7.4%), Türkiye Çocuk
34 (5%), 2), Yavru Türk 10 (1.5%), Kırmızı Fare 61 (9.4%), Çocuk Haftası 84 (12.9). The issues of Bilim Çocuk,
Çocuk Haftası, Çocuk Sesi, Doğan Kardeş, Kırmızı Fare, TRT Çocuk, Türkiye Çocuk, Yavru Türk magazines,
which constitute the universe of the research, were collected chronologically. The coding categories for thecontent analysis of the visual stylistic features on the identified 655 children’s magazine covers were created by
making changes on the form prepared by McMullen 2019. The control form prepared for examining the visual
features of these journals consists of six headings including the colors used, page layout, typography, image,
visual identity, and the second explanatory heading, and a total of 39 items under the headings. One aspect of
the research is whether the visual components used in the design of the magazines for children are prepared
considering the age range of the target audience. Used in magazine cover design; Another dimension of the
research is whether the typography, image, color and page layout continue in the same design language in
each issue for the visual identity of the magazine. In addition, solutions for other issues that should be
considered in magazine design are also presented
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | RESEARCH ARTICLE |
Authors | |
Publication Date | August 2, 2022 |
Submission Date | May 9, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 12 Issue: 2 |
Hope to be enlightened in the light of knowledge ....
ODÜSOBİAD