Günümüzde hayatın hemen her alanında çok aktif olarak kullanılan yeni iletişim teknolojileri, yeni iletişim
platformlarının oluşmasını beraberinde getirmiştir. Özellikle enformasyonun hızlı ve kolayca yayılması açısından
yeni süreçleri inşa eden bu teknolojiler birey için vazgeçilmez önemdedir. Eğitim alanı da yeni teknolojik
gelişmelerden yoğun olarak etkilenmiş ve teknolojik araçlarla bağlantılı çok çeşitli ve farklı eğitim sistemleri ortaya
çıkmıştır. Yeni iletişim teknolojileri ile eğitim alanının kaynaşması sonucu oluşan ve uzaktan eğitim sistemleri
olarak tanımlanan bu yapılar, Türkiye’de ve dünyada gün geçtikçe yaygınlaşmaya devam etmektedir. Literatürde
yer alan çalışmalar incelendiğinde uzaktan eğitim sistemlerinin temel sorunsalı olarak iletişim ve etkileşim
kavramları öne çıkmakta ve eğitim süreci ile iletişim sürecinin birbirine benzerliği de dikkat çekmektedir. Her iki
sürece bakıldığında dönüt mekanizması bir kontrol işlevi görmektedir. Dolayısıyla bu geribildirim mekanizmasının
olmadığı bir süreçte başarı sağlanamaz. Ayrıca eğitim verecek kişinin de iletişim sürecini etkili bir şekilde
yönetebilecek yetilere sahip olması gerekmektedir. Uzaktan eğitim sistemleri, özellikle yükseköğretim düzeyinde
önemli bir konumdadır. Geleneksel eğitim sistemlerinin rakibi haline gelen bu sistemler oldukça güncel bir
konudur. Çalışmada yeni iletişim teknolojileri kavramından yola çıkılarak bu teknolojiler ile uzaktan eğitim
sistemleri arasındaki ilişki üzerinde durulmuş ve iletişim ve etkileşim kavramlarının uzaktan eğitim sistemleri için
gerekliliği vurgulanmıştır. Araştırma kapsamında betimsel analiz yöntemi kullanılarak Fırat Üniversitesi uzaktan
eğitim portalı incelenmiş ve bu süreçte yaşanan sorunlar tespit edilip bu sorunların giderilmesine yönelik
önerilerde bulunulmuştur.
Nowadays, new communication technologies, which are used very actively in almost all areas of life, have
brought about the emergence of new communication platforms. These technologies, which build new processes
especially in terms of rapid and easy dissemination of information, are indispensable for people. The field of
education has also been heavily influenced by new technological developments and a wide variety of different
education systems connected to technological tools have emerged. These structures, which are defined as distance
education systems and created as a result of the intermingling of new communication technologies and field of
education, continue to become widespread day by day in Turkey and in the world. When the studies in the
literature are examined, the concepts of communication and interaction come forward as the main problem of
distance education systems, and the similarity between education process and communication process draws
attention. When looking at both processes, feedback mechanism functions as a control. Therefore, success cannot
be achieved in a process without this feedback mechanism. In addition, the person who is going to teach should
have the skills to effectively manage communication process. Distance education systems have an important
place, especially at higher education level. These systems, which have become competitors of traditional
education systems, are a considerably current topic. In the study, on the basis of the concept of new
communication technologies, the relationship between these technologies and distance education systems was
emphasized and the necessity of the concepts of communication and interaction for distance education systems
was emphasized. Within the scope of the research, the distance education portal of Fırat University was examined
by using descriptive analysis method, and the problems experienced in this process were determined and
suggestions were made to solve these problems.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | DERLEME |
Authors | |
Publication Date | August 2, 2022 |
Submission Date | May 21, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 12 Issue: 2 |
Hope to be enlightened in the light of knowledge ....
ODÜSOBİAD