Research Article
BibTex RIS Cite

Covid-19 Pandemisinde Derinleşen Öğrenci Yoksulluğu: Sakarya Üniversitesi Örneği

Year 2022, Volume: 12 Issue: 3, 1755 - 1776, 30.11.2022
https://doi.org/10.48146/odusobiad.1115801

Abstract

Covid-19 pandemisi var olan yoksulluğu daha da içselleştirmiş ve derinleştirmiştir. Covid-19'un yarattığı ekonomik kriz temel ihtiyaçların (yeme, içme, barınma vb.) karşılanmasını zorlaştırmış, etkilerin en fazla hissedildiği alanlardan biri de eğitim hayatı olmuştur. Uzaktan eğitim gibi çeşitli çözüm yöntemleriyle bu süreç atlatılmaya çalışılmış ancak öğrenciler destek ve alt yapı eksikliğinden ya da maddi yetersizliklerden kaynaklanan erişim sorunlarıyla karşılaşmıştır. Yeni normalleşmeyle birlikte, yüz yüze eğitime geçişle kendi kendine yetmeye çalışan üniversite öğrencileri Covid-19'un bir getirisi olan hayat pahalılığından dolayı barınma konusunda da ciddi sıkıntılar yaşamıştır. Çalışmanın amacı, bu süreçte öğrenci yoksulluğunun derinleşip derinleşmediğini ortaya koymaktır. Öğrenci yoksulluğu, Sakarya Üniversitesi’nin çeşitli fakültelerinde okuyan 356 lisans öğrencisi üzerinden anket yoluyla ölçülmüştür. Toplanan anketler SPSS V24 programından yararlanılarak analiz edilmiştir. Sonuç olarak, öğrenci yoksulluğunun en fazla temel ihtiyaçlar (gıda/yeme) ve eğitim alanında derinleştiği, açlık ve temel ihtiyaçlara erişememe gibi risklerle karşılaşıldığı tespit edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin lüks besin grubunda yer alan, gelişim açısından önem taşıyan et-tavuk-balık besin grubuna erişemediği, haftada birkaç gün ya da neredeyse her gün öğün atladıkları gözlemlenmiştir. Bunun yanı sıra psikososyal desteklere rahatlıkla erişilemediği, uzaktan eğitimin eğitime katılım açısından isteksizlik yarattığı, öğrencilerin isteksizliklerini uzaktan eğitimin yarattığı bir engel olarak gördüğü tespit edilmiştir.

References

  • Referans1 Alkira, S. ve Foster, J. (2010). Counting and Multidimensional Poverty Measurement. Journal of Public Economics. 2011(95). 476-487.
  • Referans2 Bassey, E.E., Gupta, A., Kapoor, A. ve Bansal, A. (2022). COVID-19 and Poverty in South America: the Mental Health Implications. Int J Ment Health Addiction. 1-7.
  • Refarasn3 Beauchamp, Z. (2014). https://www.vox.com/2014/12/14/7384515/extreme-poverty-decline. (Erişim: 25.12.2021).
  • Refreans4 Bourguignon F., Chakravarty S.R. (2019). The Measurement of Multidimensional Poverty. in: Chakravarty S. (eds) Poverty, Social Exclusion and Stochastic Dominance. Themes in Economics (Theory, Empirics, and Policy). Springer, Singapore.
  • Referans4 Derin Yoksulluk Ağı. (2020). Pandemi Döneminde Derin Yoksulluk ve Haklara Erişim Araştırması. https://tr.boell.org/tr/2020/11/25/pandemi-doneminde-derin-yoksulluk-ve-haklara-erisim-arastirmasi. (Erişim: 25.12.2021).
  • Refreans5 Fransman, T. ve Yu, D. (2019). Multidimensional Poverty in South Africa in 2001–16. Development Southern Africa. 36(1). 50-79.
  • Referans6 Gans, H. J. (1971). The Uses of Poverty: The Poor Pay All. Social Policy. JulyAugust. 20-24.
  • Referans7 Gürler, A.Z., Doğan, H.G., Ayyıldız, B., Özkan, M. ve Gürel, E. (2012). Üniversite Öğrencilerinde Yoksulluk ve Geleceğe Yönelik Beklentiler (Gaziosmanpaşa Üniversitesi Örneği). 10. Ulusal Tarım Ekonomisi Kongresi. Konya.
  • Referans8 Hummel, C., Knaul, F.M., Touchton, M., Guachalla, X. V. , Nelson-Nuñez, J. ve Boulding, C. (2021). Poverty, precarious work, and the COVID-19 pandemic: lessons from Bolivia. The Lancet Global Health, 9(5). 579-581.
  • Referans9 Jindra, C. ve Vaz, A. (2019). Good governance and multidimensional poverty: A comparative analysis of 71 countries. Governance, 32(4). 657-675.
  • Referans10 Kabaş, T. (2007). Yoksulluğun Çok Boyutlu Olarak Ölçülmesi ve Ülkeler Arasında Yoksulluk Sıralamalarının Yapılması. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 16(1). 375-394.
  • Referans10 Kete Tepe, N. ve Özer, Y. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Yoksulluk Algısı Üzerine Nitel Bir Araştırma. Uluslararası Yönetim Akademisi Dergisi. 3(1). 166-188.
  • Referans11 Manavgat, G., Daştan, İ. ve Abbasi, A. (2021). COVID-19 Pandemisinin Türkiye’de Hanehalkı Yoksulluğu, Sağlık Harcamaları ve Sağlıkta Finansal Koruma Üzerindeki Olası Etkileri. Eurasian Journal of Health Technology Assessment (EHTA), 5(1). 27-44.
  • Referans12 Newton, J. and Turale S. (2000). Student Poverty At The University Of Ballarat. Australian Journal of Social Issues. 35(3). 251-265.
  • Referans13 Özkan, G. (2021). Covid-19 Pandemisi ile Yoksulluğun Derinleşen Yüzü: Çalışan Yoksullar. Toros Üniversitesi İİSBF Sosyal Bilimler Dergisi. 8(14). 93-108.
  • Referans14 Özer, M. (2020). Türkiye’de COVID-19 Salgını Sürecinde Milli Eğitim Bakanlığı Tarafından Atılan Politika Adımları. Kastamonu Education Journal, 28(3). 1124-1129.
  • Referans14 Parolin, Z. ve Lee, E.K. (2022). The Role of Poverty and Racial Discrimination in Exacerbating the Health Consequences of COVID-19. The Lancet Regional Health-Americas. 2022(7). 1-8.
  • Referans15 Robeyns, I. (2005). The Capability Approach: A Theoretical Survey, Journal of Human Development. 6(1). 93-117.
  • Referans16 Sahu, P. (2020). Closure of Universities Due to Coronavirus Disease 2019 (COVID-19): Impact on Education and Mental Health of Students and Academic Staff. Cureus. 12(4)
  • Referans17 Suğur, N., Suğur, S., Beklan Çetin, O., Gönç-Şavran, T. ve Akarçay, E. (2008). Hi̇zmet Sektöründe Çalışan Yoksulların Yoksulluk Algıları Üzerine Bir Araştırma. “İş,Güç” Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi. 10(4), 1-29.
  • Refreans18 Sumner, A. Ortiz-Juarez, E. ve Hoy, C. (2020). Precarity and The Pandemic: COVID-19 and Poverty Incidence, Intensity and Severity in Developing Countries. WIDER Working Paper. 2020(77). 1-26.
  • Referans19 Tavares, F.F. ve Betti, G. (2021). The Pandemic o f Poverty, Vulnerability and COVID-19: Evidence from a Fuzzy Multidimensional Analysis of Deprivations in Brazil. World Development. 139(2021). 1-12.
  • Referans20 The Despouy Report on Human Rights and Extreme Poverty/Annex III. (1996). https://en.wikisource. org/wiki/The_Despouy_Report_on_Human_Rights_and_Extreme_Poverty/Annex_III. (Erişim: 25.12.2021).
  • Referans21 UN. (2000). https://research.un.org/en/docs/dev/2000-2015. (Erişim: 25.12.2021).
  • Referans22 United Nations (UN). (1995). Report of The World Summit for Social Development. https://digitallibrary.un.org/record/198966. (Erişim: 21.12.2021).
  • Referans23 Valensisi, G. (2020). COVID‑19 and Global Poverty: are LDCs Being Left Behind? The European Journal of Development Research. 2020(32). 1535–1557.
  • Referans24 Vitenu-Sackey, P.A. ve Barfi, R. (2021).The Impact of Covid-19 Pandemic on the Global Economy: Emphasis on Poverty Alleviation and Economic Growth. Prince The Economics and Finance Letters. 8(1). 32-43.
  • Referans25 Yılmaz, M. (2021). Kovid-19 Pandemisinin Türkiye’deki Kentsel Yoksulluğa Etkileri. ANASAY. 5(17). 181-196.
  • Referans26 Zanden, J., Baten, J., Foldvari P. ve Leeuwen, B. (2011). The Changing Shape of Global Inequality - Exploring a New Dataset. Working Papers 0001. Utrecht University, Centre for Global Economic History.
  • Referans27 Whitehead, M., Taylor-Robinson, D. ve Barr, B. (2021). Poverty, health, and covid-19.
  • Referans28 World Bank (WB). (2016). Principles and Practice in Measuring Global Poverty.
  • Referans29 WB. (2019). http://iresearch.worldbank.org/PovcalNet/povDuplicateWB.aspx. (Erişim: 25.12.2021)
  • Referans30 WB. (2020). https://openknowledge.worldbank.org/bitstream/handle/10986/34496/211602ov.pdf. (Erişim: 25.12.2021).
  • Referans31 WB. (2021). https://www.worldbank.org/en/topic/poverty/overview#1. (Erişim: 26.12.2021).
  • Referans32 Wresinski, M. J. (1987). Avis Et Rapports Du Conseil Économique Et Social. Grande Pauvreté et Précarité Économique et
  • Referans33 Sociale Rapport. https://www.lecese.fr/sites/default/files/pdf/Rapports/1987/Rapport-WRESINSKI.pdf#page=8. (Erişim: 26.12.2021).
  • Referans34 https://www.worldbank.org/en/news/feature/2016/01/13/principles-and-practice-in-measuring-global-poverty. (Erişim: 25.12.2021).
  • Referans35 https://www.worldbank.org/en/topic/poverty/overview#1. (Erişim: 30.12.2021).
  • Referans36 https://blogs.worldbank.org/voices/we-are-losing-generation-devastating-impacts-covid-19. (Erişim: 15.01.2022).

Deepening Student Poverty in the Covid-19 Pandemic: The Case of Sakarya University

Year 2022, Volume: 12 Issue: 3, 1755 - 1776, 30.11.2022
https://doi.org/10.48146/odusobiad.1115801

Abstract

The Covid-19 pandemic has further internalized and deepened the existing poverty. The economic crisis created by Covid-19 made it difficult to meet the basic needs (food, drink, shelter, etc.), and one of the areas where the effects were felt the most was education. This process was tried to be overcome with various solution methods such as distance education, but students faced access problems due to lack of support and infrastructure or financial inadequacies. With the new normalization, university students who are trying to be self-sufficient with the transition to face-to-face education have also experienced serious difficulties in housing due to the cost of living, which is a result of Covid-19. The aim of the study is to reveal whether student poverty deepens in this process. Student poverty was measured through a questionnaire on 356 undergraduate students studying at various faculties of Sakarya University. The collected questionnaires were analyzed using the SPSS V24 program. As a result, it has been determined that student poverty deepens in the field of basic needs (food/eating) and education, and faces risks such as hunger and inability to access basic needs. In addition, it was observed that the students could not reach the meat-chicken-fish food group, which is in the luxury food group and important for development, and they skipped meals a few days a week or almost every day. In addition, it has been determined that psychosocial support is not easily accessible, distance education creates reluctance to participate in education, and students see their reluctance as an obstacle created by distance education.

References

  • Referans1 Alkira, S. ve Foster, J. (2010). Counting and Multidimensional Poverty Measurement. Journal of Public Economics. 2011(95). 476-487.
  • Referans2 Bassey, E.E., Gupta, A., Kapoor, A. ve Bansal, A. (2022). COVID-19 and Poverty in South America: the Mental Health Implications. Int J Ment Health Addiction. 1-7.
  • Refarasn3 Beauchamp, Z. (2014). https://www.vox.com/2014/12/14/7384515/extreme-poverty-decline. (Erişim: 25.12.2021).
  • Refreans4 Bourguignon F., Chakravarty S.R. (2019). The Measurement of Multidimensional Poverty. in: Chakravarty S. (eds) Poverty, Social Exclusion and Stochastic Dominance. Themes in Economics (Theory, Empirics, and Policy). Springer, Singapore.
  • Referans4 Derin Yoksulluk Ağı. (2020). Pandemi Döneminde Derin Yoksulluk ve Haklara Erişim Araştırması. https://tr.boell.org/tr/2020/11/25/pandemi-doneminde-derin-yoksulluk-ve-haklara-erisim-arastirmasi. (Erişim: 25.12.2021).
  • Refreans5 Fransman, T. ve Yu, D. (2019). Multidimensional Poverty in South Africa in 2001–16. Development Southern Africa. 36(1). 50-79.
  • Referans6 Gans, H. J. (1971). The Uses of Poverty: The Poor Pay All. Social Policy. JulyAugust. 20-24.
  • Referans7 Gürler, A.Z., Doğan, H.G., Ayyıldız, B., Özkan, M. ve Gürel, E. (2012). Üniversite Öğrencilerinde Yoksulluk ve Geleceğe Yönelik Beklentiler (Gaziosmanpaşa Üniversitesi Örneği). 10. Ulusal Tarım Ekonomisi Kongresi. Konya.
  • Referans8 Hummel, C., Knaul, F.M., Touchton, M., Guachalla, X. V. , Nelson-Nuñez, J. ve Boulding, C. (2021). Poverty, precarious work, and the COVID-19 pandemic: lessons from Bolivia. The Lancet Global Health, 9(5). 579-581.
  • Referans9 Jindra, C. ve Vaz, A. (2019). Good governance and multidimensional poverty: A comparative analysis of 71 countries. Governance, 32(4). 657-675.
  • Referans10 Kabaş, T. (2007). Yoksulluğun Çok Boyutlu Olarak Ölçülmesi ve Ülkeler Arasında Yoksulluk Sıralamalarının Yapılması. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 16(1). 375-394.
  • Referans10 Kete Tepe, N. ve Özer, Y. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Yoksulluk Algısı Üzerine Nitel Bir Araştırma. Uluslararası Yönetim Akademisi Dergisi. 3(1). 166-188.
  • Referans11 Manavgat, G., Daştan, İ. ve Abbasi, A. (2021). COVID-19 Pandemisinin Türkiye’de Hanehalkı Yoksulluğu, Sağlık Harcamaları ve Sağlıkta Finansal Koruma Üzerindeki Olası Etkileri. Eurasian Journal of Health Technology Assessment (EHTA), 5(1). 27-44.
  • Referans12 Newton, J. and Turale S. (2000). Student Poverty At The University Of Ballarat. Australian Journal of Social Issues. 35(3). 251-265.
  • Referans13 Özkan, G. (2021). Covid-19 Pandemisi ile Yoksulluğun Derinleşen Yüzü: Çalışan Yoksullar. Toros Üniversitesi İİSBF Sosyal Bilimler Dergisi. 8(14). 93-108.
  • Referans14 Özer, M. (2020). Türkiye’de COVID-19 Salgını Sürecinde Milli Eğitim Bakanlığı Tarafından Atılan Politika Adımları. Kastamonu Education Journal, 28(3). 1124-1129.
  • Referans14 Parolin, Z. ve Lee, E.K. (2022). The Role of Poverty and Racial Discrimination in Exacerbating the Health Consequences of COVID-19. The Lancet Regional Health-Americas. 2022(7). 1-8.
  • Referans15 Robeyns, I. (2005). The Capability Approach: A Theoretical Survey, Journal of Human Development. 6(1). 93-117.
  • Referans16 Sahu, P. (2020). Closure of Universities Due to Coronavirus Disease 2019 (COVID-19): Impact on Education and Mental Health of Students and Academic Staff. Cureus. 12(4)
  • Referans17 Suğur, N., Suğur, S., Beklan Çetin, O., Gönç-Şavran, T. ve Akarçay, E. (2008). Hi̇zmet Sektöründe Çalışan Yoksulların Yoksulluk Algıları Üzerine Bir Araştırma. “İş,Güç” Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi. 10(4), 1-29.
  • Refreans18 Sumner, A. Ortiz-Juarez, E. ve Hoy, C. (2020). Precarity and The Pandemic: COVID-19 and Poverty Incidence, Intensity and Severity in Developing Countries. WIDER Working Paper. 2020(77). 1-26.
  • Referans19 Tavares, F.F. ve Betti, G. (2021). The Pandemic o f Poverty, Vulnerability and COVID-19: Evidence from a Fuzzy Multidimensional Analysis of Deprivations in Brazil. World Development. 139(2021). 1-12.
  • Referans20 The Despouy Report on Human Rights and Extreme Poverty/Annex III. (1996). https://en.wikisource. org/wiki/The_Despouy_Report_on_Human_Rights_and_Extreme_Poverty/Annex_III. (Erişim: 25.12.2021).
  • Referans21 UN. (2000). https://research.un.org/en/docs/dev/2000-2015. (Erişim: 25.12.2021).
  • Referans22 United Nations (UN). (1995). Report of The World Summit for Social Development. https://digitallibrary.un.org/record/198966. (Erişim: 21.12.2021).
  • Referans23 Valensisi, G. (2020). COVID‑19 and Global Poverty: are LDCs Being Left Behind? The European Journal of Development Research. 2020(32). 1535–1557.
  • Referans24 Vitenu-Sackey, P.A. ve Barfi, R. (2021).The Impact of Covid-19 Pandemic on the Global Economy: Emphasis on Poverty Alleviation and Economic Growth. Prince The Economics and Finance Letters. 8(1). 32-43.
  • Referans25 Yılmaz, M. (2021). Kovid-19 Pandemisinin Türkiye’deki Kentsel Yoksulluğa Etkileri. ANASAY. 5(17). 181-196.
  • Referans26 Zanden, J., Baten, J., Foldvari P. ve Leeuwen, B. (2011). The Changing Shape of Global Inequality - Exploring a New Dataset. Working Papers 0001. Utrecht University, Centre for Global Economic History.
  • Referans27 Whitehead, M., Taylor-Robinson, D. ve Barr, B. (2021). Poverty, health, and covid-19.
  • Referans28 World Bank (WB). (2016). Principles and Practice in Measuring Global Poverty.
  • Referans29 WB. (2019). http://iresearch.worldbank.org/PovcalNet/povDuplicateWB.aspx. (Erişim: 25.12.2021)
  • Referans30 WB. (2020). https://openknowledge.worldbank.org/bitstream/handle/10986/34496/211602ov.pdf. (Erişim: 25.12.2021).
  • Referans31 WB. (2021). https://www.worldbank.org/en/topic/poverty/overview#1. (Erişim: 26.12.2021).
  • Referans32 Wresinski, M. J. (1987). Avis Et Rapports Du Conseil Économique Et Social. Grande Pauvreté et Précarité Économique et
  • Referans33 Sociale Rapport. https://www.lecese.fr/sites/default/files/pdf/Rapports/1987/Rapport-WRESINSKI.pdf#page=8. (Erişim: 26.12.2021).
  • Referans34 https://www.worldbank.org/en/news/feature/2016/01/13/principles-and-practice-in-measuring-global-poverty. (Erişim: 25.12.2021).
  • Referans35 https://www.worldbank.org/en/topic/poverty/overview#1. (Erişim: 30.12.2021).
  • Referans36 https://blogs.worldbank.org/voices/we-are-losing-generation-devastating-impacts-covid-19. (Erişim: 15.01.2022).
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section RESEARCH ARTICLE
Authors

Bahar Yolvermez 0000-0002-7688-8582

Meryem Kaytan 0000-0002-3215-0375

Publication Date November 30, 2022
Submission Date May 12, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 12 Issue: 3

Cite

APA Yolvermez, B., & Kaytan, M. (2022). Covid-19 Pandemisinde Derinleşen Öğrenci Yoksulluğu: Sakarya Üniversitesi Örneği. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 12(3), 1755-1776. https://doi.org/10.48146/odusobiad.1115801

Hope to be enlightened in the light of knowledge ....

ODÜSOBİAD