The fact that Turkey is located on fault lines and the earthquakes experienced so far show that it is faced with the reality of an earthquake at any moment. Due to the unpredictability of when, where and how severe earthquakes will occur, the earthquake strength of the structure and the present condition of the non-structural components used in the building are very important at the point of reducing damage. For this reason, Turkey, which is part of the earthquake belt, should prioritize unstructured measures as well as structural measures. In this context, the intensive presence of students in the school buildings during the training hours shows that the structure should be as important to non-structural measures as the earthquake strength. Non-structural hazards pose a great risk to teachers, staff, visitors and especially students in schools during the earthquake. Although there is a legal and administrative structure in Turkey regarding the functioning of structural measures, there are deficiencies in non-structural measures. Therefore, the study focused on the necessity of choosing design furniture with earthquake-instantaneous recovery function instead of the non-structural materials that are actively used in schools. In the study, design at the time of the earthquake aims to highlight the idea of replacing existing materials in schools based on theoretical analysis of products as alternative solution recommendations in the reduction of losses. For this purpose, document analysis is preferred. Study is a qualitative study. The results included in the project designs were developed by scanning the local and foreign literature.
Türkiye’nin fay hatları üzerinde yer alması ve bugüne kadar yaşanan depremler her an bir deprem gerçeği ile karşı karşıya olduğunu gösterir niteliktedir. Depremlerin ne zaman, nerede ve hangi şiddette meydana geleceği öngörülemediğinden dolayı yapının deprem dayanımı ve binada kullanılan yapısal olmayan elemanların mevcut durumu, zararların azaltılması noktasında oldukça önem taşımaktadır. Bu nedenle deprem kuşağında yer alan Türkiye’nin yapısal önlemler kadar yapısal olmayan önlemlere de öncelik vermesi gerekmektedir. Bu bağlamda eğitim öğretim saatleri içerisinde öğrencilerin okul binalarında yoğun olarak bulunması, yapının deprem dayanımı kadar yapısal olmayan önlemlere de önem verilmesi gerektiğini ortaya koymaktadır. Yapısal olmayan tehlikeler deprem esnasında okullardaki öğretmenler, personeller, ziyaretçiler ve özellikle öğrenciler için büyük risk oluşturmaktadır. Türkiye’de yapısal önlemlerin işleyişine dair yasal ve yönetsel bir yapı mevcut olmasına rağmen yapısal olmayan önlemler konusunda eksiklikler bulunmaktadır. Bu nedenle çalışmada, okullarda aktif olarak kullanılan yapısal olmayan malzemelerin yerine deprem anında kurtarma işlevli tasarım mobilyaların tercih edilmesi gerekliliği üzerinde durulmuştur. Araştırmada, deprem anında tasarım ürünlerin teorik temelli analizine dayalı olarak okullarda mevcut malzemelerin yerine düşünülmesinin, zararların azaltılması aşamasında alternatif çözüm önerileri olarak değerlendirilmesini ön plana çıkarmak amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda doküman analizi tercih edilmiştir. Çalışma nitel bir araştırmadır. Yerli ve yabancı literatür taraması yapılarak proje tasarımlarına yer verilmiş sonuç kısmında ise öneriler geliştirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Regional Analysis and Development |
Journal Section | RESEARCH ARTICLE |
Authors | |
Publication Date | July 24, 2023 |
Submission Date | September 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 13 Issue: 2 |
Hope to be enlightened in the light of knowledge ....
ODÜSOBİAD