Araştırmada, 2007 ve 2013 Ortaöğretim Fizik
Programları (OÖFP) ile bu programlar uyarınca hazırlanan ve 2013-2014 öğretim
yılında okutulan fizik ders kitaplarının proje tabanlı öğrenme (PTÖ) açısından
incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, nitel araştırma yaklaşımına dayalı tarama
modelinde olup, veriler doküman analizi yöntemi ile incelenmiştir. Araştırma,
2013-2014 öğretim yılında bir eğitim fakültesinin fizik öğretmenliği
programında okutulan bir lisans dersi kapsamında gerçekleştirilmiş; çalışmaya
son sınıfta okuyan dokuz fizik öğretmen adayı katılmıştır. Öğretim
programlarının PTÖ açısından felsefesini, öğrenci kazanımlarını, ders
kitaplarının üniteler bazında içerdiği etkinlik özelliklerini, etkinliklerin
kazanımlarla ilişkisini ve PTÖ açısından işlevlerini belirlemeye yönelik açık
uçlu altı soru araştırmanın veri toplama araçlarını; öğretim programları, ders
kitapları, kitap inceleme raporları, bildiriler ile makaleler de birincil ve
ikincil veri kaynaklarını oluşturmaktadır.
2007 ve 2013 OÖFP’ları ile ortaöğretimin dört sınıfına ait fizik ders
kitaplarında yer alan üniteler, araştırmanın dört alt problemi açısından
taranarak incelenmiş ve ilgili veriler nitel yönden değerlendirilmiştir. 2007
OÖFP-Fizik 10. ve 12. sınıf ders kitaplarındaki deneysel etkinliklerle
kazanımların çoğu desteklenmiş olup, eksik kalan yönleri için de öteki
uygulamalardan(performans görevi, pano hazırlama, proje ödevi vb.) öğrencilerin
etkin olarak katılıp uygulayabilecekleri etkinlikler bulunmaktadır. Birçok
ünitede yeterince etkinliğe yer verilmiş; fakat proje ödevi eksik kalmıştır.
2013 OÖFP- 9. sınıf Fizik ders kitabında, kazanımlara yönelik deneysel
etkinlikler dışında, bazı etkinlikler yer almaktadır. Ders kitaplarında proje
ödevlerine daha çok yer verilmeli, özellikle öğretmenler PTÖ etkinliklerine
önem vermelidirler.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 8, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 2 Issue: 1 |