Bu çalışmada üniversite alan tercihlerine göre sayısal, sözel, eşit ağırlık ve özel yetenek alanlarında eğitim alan lise öğrencilerinin bilgiye erişim kaynağı, bilgi düzeyi, algı, kaygı ve davranışsal niyet boyutlarında iklim değişikliği kavramına bakış açılarının değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Anket uygulaması yapılacak liseler; güzel sanatlar, spor, yabancı dil, sosyal, fen ve matematik alanında farklı müfredatlarda eğitim verme durumlarına göre bilinçli örnekleme yöntemi ile belirlenmiş ve tüm öğrencilere anket uygulanarak tam alan örneklemesi yapılmıştır. Trabzon ilindeki sekiz lisede ve tüm sınıf kademelerindeki 1,905 lise öğrencisi ile yüz yüze anket uygulanmıştır. Anket formları 5’li Likert ölçeği ile düzenlenmiş ve soruların güvenirliği Cronbach’s alfa testi ile belirlenmiştir. Verilerin değerlendirilmesinde betimleyici istatistikler, varyans analizi ve Duncan testi kullanılmıştır. Çalışma ile üniversite alan tercihlerine göre eğitim alan lise öğrencilerinin bilgi düzeyi, algı, kaygı, azaltım eylemleri, davranışsal niyet ve bilgiye erişim kaynakları açısından iklim değişikliği kavramına bakış açılarında farklılıkların olduğu belirlenmiştir. İklim değişikliği kavramına bakış açılarının özel yetenek ve sözel öğrencilerinde orta, sayısal ve eşit ağırlık öğrencilerinde ise yüksek düzeyde olduğu söylenebilir.
The Republic of Türkiye Ministry of Agriculture and Forestry, General Directorate of Forestry, Eastern Black Sea Forestry Research Institute
The data of this study were derived from a part of the study titled ‘Structural Modelling of High School Students' Climate Change Awareness’ conducted within the Republic of Türkiye Ministry of Agriculture and Forestry, General Directorate of Forestry, Eastern Black Sea Forestry Research Institute.
This study aims to evaluate high school students’ perspectives on the concept of climate change across various dimensions, including sources of information, knowledge level, perception, anxiety, and behavioral intentions, based on their field preferences in science and mathematics, social sciences, mathematics and social sciences, and special skills. In the study, the high schools where the survey would be conducted were selected using a purposive sampling method based on their different curricula, which include fine arts, sports, foreign languages, social sciences, and science and mathematics. A full-area sampling was conducted by administering the survey to the participating students. The survey was conducted face-to-face with 1,905 students across eight high schools in Trabzon Province, covering all grade levels. The survey forms were designed using a 5-point Likert scale, and the reliability of the questions was determined using Cronbach’s alpha test. Descriptive statistics, variance analysis, and Duncan’s test were used in the data evaluation. The study identified differences in the participating high school students’ perspectives on the concept of climate change based on their field preferences, particularly in terms of knowledge level, perception, anxiety, mitigation actions, behavioral intentions, and sources of information. It was found that perspectives on climate change were moderate among the students in special skills and social sciences, whereas they were higher among the students in science and mathematics, and mathematics and social sciences.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Forestry Politics, Economics and Law |
Journal Section | Forest Management |
Authors | |
Early Pub Date | October 22, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | August 21, 2024 |
Acceptance Date | October 3, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 11 Issue: 2 |