Research Article
BibTex RIS Cite

The Impact of Environmental Consciousness on the Selection of Green Star Hotel: Case of ESOGU Tourism Faculty Students

Year 2019, Volume: 14 Issue: 1, 51 - 66, 29.04.2019
https://doi.org/10.17153/oguiibf.411968

Abstract

This study aims to
determine the effects of environmental sensitivity, environmental attitude and
environmental behavior on green star hotel preference. In this context,
environmental sensitivity, environmental attitude, environmental behavior and
green star hotel concepts are explained based on the literature.  
Data which is used in order to test the
structural relationship between the variables are collected from Eskisehir
Osmangazi University Faculty of Tourism students through a face to face survey
method (n=323). This study proposes a structural equality model which defines
green star hotel preference as the endogenous latent variable and environmental
sensitivity, environmental attitude and environmental behavior as the exogenous
latent variable. Results indicate that there is a statistically significant correlation
between environmental awareness, environmental attitude, environmental behavior
and green star hotel preference.

References

  • Akandere, G. ve Zerenler, M. (2017). Yeşil Otellerde Yeşil Tedarik Zinciri Yönetimi ve İşletme Performansı. Uluslararası Turizm ve Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2, 77-98.
  • Akova, O., Yaşar, A. G., Aslan, A. ve Çetin, G. (2015). The Relationship Between Organizational Culture and the Environmental Management Perception of Employess: A Research on Green Star Hotels. Research Journal of Business and Management. 2 (2), 169-184.
  • Aracıoğlu, B. ve Tatlıdil, R. (2009). Tüketicilerin Satın Alma Davranışında Çevre Bilincinin Etkileri. Ege Akademik Bakış Dergisi. 9 (2), 435-461.
  • Aslan, F. ve Çınar, R. (2015). Yeşil Pazarlama Faaliyetleri Çerçevesinde Kafkas Üniversitesi Öğrencilerinin Çevreye Duyarlı Ürünleri Kullanma Eğilimlerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 6 (9), 169-184.
  • Aylan, F. K. ve Sezgin, M. (2016). Turistlerin Yeşil Otellere Yönelik Düşünceleri ve Kalma Niyetleri: Antalya’da Bir Araştırma. Uluslararası Turizm ve Sosyal Araştırmalar Dergisi. 1, 285-300.
  • Ayyıldız, H. ve Genç, K. Y. (2008). Çevreye Duyarlı Pazarlama: Üniversite Öğrencilerinin Çevreye Duyarlı Pazarlama Uygulamaları ile Tutum ve Davranışları Üzerine Bir Araştırma. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 12 (2), 505-527.
  • Çabuk, S., Nakıboğlu, B. ve Keleş, C. (2008). Tüketicilerin Yeşil (Ürün) Satın Alma Davranışlarının Sosyo-Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 17 (1), 85-102.
  • Çakır, M. (2017). Yeşil Ürün Grupları Çerçevesindeki Marka ve Markalama Kararları. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 9, 333-378.
  • Çelik, H. E. ve Yılmaz, V. (2016). LISREL 9.1 ile Yapısal Eşitlik Modellemesi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çetinkaya, C. ve Özceylan, E. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Yeşil Satın Alma Tutumlarının İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma: Gaziantep Üniversitesi Örneği. Gaziantep University Journal of Social Sciences. 16 (1), 289-302.
  • Eldemerdash, J. M. ve Mohamed, L. M. (2013). Exploring Obstacles of Employing Environmental Practices: The Case Of Egyptian Green Hotels. Journal of Human Resources in Hospitality & Tourism. 12, 243-258.
  • Erdoğan, N. (2012). Seyahat Acentalarının Çevresel İlgilerinin Sürdürülebilirlik Kapsamında Değerlendirilmesi .Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi. 1 (4), 247-265.
  • Giritlioğlu, İ. ve Güzel, M. O. (2015). Otel İşletmelerinde Yeşil Yıldız Uygulamaları: Gaziantep ve Hatay Bölgesinde Bir Araştırma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 8 (40), 889-904.
  • Kaiser, F., Ranney, M., Hartig, T. ve Bowler, P.A. (1999). Ecological Behavior, Environmental Attitude and Feelings of Responsibility for the Environment. European Psychologist. 4, 59-74.
  • Kaiser, F., Wölfing, S. ve Fuhrer, U. (1999). Environmental Attitude and Ecological Behavior. Journal of Environmental Psychology. 19, 1-19.
  • Kang, K. H., Stein, L., Heo, C. Y. ve Lee, S. (2012). Consumers’ Willingness to Pay for Initiatives of the Hotel Industry. International Journal of Hospitality Management. 31, 564-572.
  • Karaca, Ş. (2013). Tüketicilerin Yeşil Ürünlere İlişkin Tutumlarının İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma. Ege Akademik Bakış. 13 (1), 99-111.
  • Kement, Ü. ve Çavuşoğlu, S. (2017). Hafızaya Yönelik Müşteri Deneyimlerinin Müşteri Sadakatine Etkisi: Yeşil Oteller Örneği. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi. 4 (8), 172-194.
  • Kızıloğlu, R., Kızılaslan, H. ve Gökçe, C. (2013). Gaziosmanpaşa Üniversitesi Ziraat Fakültesi Öğrencilerinin Yeşil Gıda Ürünleri Hakkındaki Bilgi, Görüş ve Tutumları Üzerine Araştırma. Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi. 6, 19-30.
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı. Çevreye Duyarlılık Kampanyası (Yeşil Yıldız), http://yigm.kulturturizm.gov.tr/TR,11596/cevreye-duyarlilik-kampanyasi-yesil-yildiz.html, (Erişim Tarihi 13.11.2017).
  • Mesci, Z. (2014). Otellerin Çevreci Uygulamalarının Değerlendirilmesi: Yeşil Yıldızlı Bir Otel İşletmesinde Örnek Olay Çalışması. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi. 11 (1), 90-102.
  • Özer, L., Kement, Ü. ve Gültekin, B. (2015). Genişletilmiş Planlanmış Davranış Teorisi Kapsamında Yeşil Yıldızlı Otelleri Tekrar Ziyaret Etme Niyeti. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 33 (4), 59-85.
  • Tayfun, N. Ö. ve Öçlü, B. (2016). Çevreci Ürünlerin Tüketicilerin Satın Alma Kararlarındaki Yeri Üzerine Bir Uygulama. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 9 (3), 185-198.
  • Yıldız, S. B. ve Kılıç, S. N. (2016). Alman Turistlerin Çevre Bilinci ve Çevre Dostu Otel (Yeşil Otel) Algısının Davranışsal Niyetleri Üzerindeki Etkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 9 (43), 2614-2623.
  • Yılmaz, V., Çelik, H. E. ve Yağızer, C. (2009). Çevresel Duyarlılık ve Çevresel Davranışın Ekolojik Satın Alma Davranışına Etkilerinin Yapısal Eşitlik Modeliyle Araştırılması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 9 (2), 1-14.
  • Yılmaz, V. ve Arslan, T. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Çevre Koruma Vaatleri ve Çevre Dostu Tüketim Davranışlarının İncelenmesi. 11 (3), 1-10.

Çevre Bilincinin Yeşil Yıldızlı Otel Tercihine Etkisi: ESOGÜ Turizm Fakültesi Öğrencileri Örneği

Year 2019, Volume: 14 Issue: 1, 51 - 66, 29.04.2019
https://doi.org/10.17153/oguiibf.411968

Abstract

Bu araştırma çevresel
duyarlılık, çevresel tutum ve çevresel davranışın yeşil yıldızlı otel tercihine
olan etkilerinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Bu kapsamda öncelikle
çevresel duyarlılık, çevresel tutum, çevresel davranış ve yeşil yıldızlı otel
kavramları açıklanmış ve ilgili çalışmalar derlenmiştir.  
Modeldeki yapısal ilişkilerin sınanmasında
kullanılan veriler Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Turizm Fakültesi
öğrencilerine (n=323) yüz yüze bir anket yapılarak elde edilmiştir.
  Araştırmanın devamında, içsel gizil değişken
olarak yeşil yıldızlı otel tercihi ve dışsal gizil değişkenlerin de çevresel
duyarlılık, çevresel tutum ve çevresel davranış olarak betimlendiği bir yapısal
eşitlik modeli kurulmuştur. Araştırma sonucunda; çevresel duyarlılık, çevresel
tutum ve çevresel davranışın yeşil yıldızlı otel tercih niyeti arasında
istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.

References

  • Akandere, G. ve Zerenler, M. (2017). Yeşil Otellerde Yeşil Tedarik Zinciri Yönetimi ve İşletme Performansı. Uluslararası Turizm ve Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2, 77-98.
  • Akova, O., Yaşar, A. G., Aslan, A. ve Çetin, G. (2015). The Relationship Between Organizational Culture and the Environmental Management Perception of Employess: A Research on Green Star Hotels. Research Journal of Business and Management. 2 (2), 169-184.
  • Aracıoğlu, B. ve Tatlıdil, R. (2009). Tüketicilerin Satın Alma Davranışında Çevre Bilincinin Etkileri. Ege Akademik Bakış Dergisi. 9 (2), 435-461.
  • Aslan, F. ve Çınar, R. (2015). Yeşil Pazarlama Faaliyetleri Çerçevesinde Kafkas Üniversitesi Öğrencilerinin Çevreye Duyarlı Ürünleri Kullanma Eğilimlerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 6 (9), 169-184.
  • Aylan, F. K. ve Sezgin, M. (2016). Turistlerin Yeşil Otellere Yönelik Düşünceleri ve Kalma Niyetleri: Antalya’da Bir Araştırma. Uluslararası Turizm ve Sosyal Araştırmalar Dergisi. 1, 285-300.
  • Ayyıldız, H. ve Genç, K. Y. (2008). Çevreye Duyarlı Pazarlama: Üniversite Öğrencilerinin Çevreye Duyarlı Pazarlama Uygulamaları ile Tutum ve Davranışları Üzerine Bir Araştırma. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 12 (2), 505-527.
  • Çabuk, S., Nakıboğlu, B. ve Keleş, C. (2008). Tüketicilerin Yeşil (Ürün) Satın Alma Davranışlarının Sosyo-Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 17 (1), 85-102.
  • Çakır, M. (2017). Yeşil Ürün Grupları Çerçevesindeki Marka ve Markalama Kararları. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 9, 333-378.
  • Çelik, H. E. ve Yılmaz, V. (2016). LISREL 9.1 ile Yapısal Eşitlik Modellemesi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çetinkaya, C. ve Özceylan, E. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Yeşil Satın Alma Tutumlarının İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma: Gaziantep Üniversitesi Örneği. Gaziantep University Journal of Social Sciences. 16 (1), 289-302.
  • Eldemerdash, J. M. ve Mohamed, L. M. (2013). Exploring Obstacles of Employing Environmental Practices: The Case Of Egyptian Green Hotels. Journal of Human Resources in Hospitality & Tourism. 12, 243-258.
  • Erdoğan, N. (2012). Seyahat Acentalarının Çevresel İlgilerinin Sürdürülebilirlik Kapsamında Değerlendirilmesi .Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi. 1 (4), 247-265.
  • Giritlioğlu, İ. ve Güzel, M. O. (2015). Otel İşletmelerinde Yeşil Yıldız Uygulamaları: Gaziantep ve Hatay Bölgesinde Bir Araştırma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 8 (40), 889-904.
  • Kaiser, F., Ranney, M., Hartig, T. ve Bowler, P.A. (1999). Ecological Behavior, Environmental Attitude and Feelings of Responsibility for the Environment. European Psychologist. 4, 59-74.
  • Kaiser, F., Wölfing, S. ve Fuhrer, U. (1999). Environmental Attitude and Ecological Behavior. Journal of Environmental Psychology. 19, 1-19.
  • Kang, K. H., Stein, L., Heo, C. Y. ve Lee, S. (2012). Consumers’ Willingness to Pay for Initiatives of the Hotel Industry. International Journal of Hospitality Management. 31, 564-572.
  • Karaca, Ş. (2013). Tüketicilerin Yeşil Ürünlere İlişkin Tutumlarının İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma. Ege Akademik Bakış. 13 (1), 99-111.
  • Kement, Ü. ve Çavuşoğlu, S. (2017). Hafızaya Yönelik Müşteri Deneyimlerinin Müşteri Sadakatine Etkisi: Yeşil Oteller Örneği. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi. 4 (8), 172-194.
  • Kızıloğlu, R., Kızılaslan, H. ve Gökçe, C. (2013). Gaziosmanpaşa Üniversitesi Ziraat Fakültesi Öğrencilerinin Yeşil Gıda Ürünleri Hakkındaki Bilgi, Görüş ve Tutumları Üzerine Araştırma. Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi. 6, 19-30.
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı. Çevreye Duyarlılık Kampanyası (Yeşil Yıldız), http://yigm.kulturturizm.gov.tr/TR,11596/cevreye-duyarlilik-kampanyasi-yesil-yildiz.html, (Erişim Tarihi 13.11.2017).
  • Mesci, Z. (2014). Otellerin Çevreci Uygulamalarının Değerlendirilmesi: Yeşil Yıldızlı Bir Otel İşletmesinde Örnek Olay Çalışması. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi. 11 (1), 90-102.
  • Özer, L., Kement, Ü. ve Gültekin, B. (2015). Genişletilmiş Planlanmış Davranış Teorisi Kapsamında Yeşil Yıldızlı Otelleri Tekrar Ziyaret Etme Niyeti. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 33 (4), 59-85.
  • Tayfun, N. Ö. ve Öçlü, B. (2016). Çevreci Ürünlerin Tüketicilerin Satın Alma Kararlarındaki Yeri Üzerine Bir Uygulama. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 9 (3), 185-198.
  • Yıldız, S. B. ve Kılıç, S. N. (2016). Alman Turistlerin Çevre Bilinci ve Çevre Dostu Otel (Yeşil Otel) Algısının Davranışsal Niyetleri Üzerindeki Etkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 9 (43), 2614-2623.
  • Yılmaz, V., Çelik, H. E. ve Yağızer, C. (2009). Çevresel Duyarlılık ve Çevresel Davranışın Ekolojik Satın Alma Davranışına Etkilerinin Yapısal Eşitlik Modeliyle Araştırılması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 9 (2), 1-14.
  • Yılmaz, V. ve Arslan, T. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Çevre Koruma Vaatleri ve Çevre Dostu Tüketim Davranışlarının İncelenmesi. 11 (3), 1-10.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Yasin Emre Oğuz 0000-0002-2139-4278

Veysel Yılmaz 0000-0002-3249-8961

Publication Date April 29, 2019
Submission Date April 2, 2018
Published in Issue Year 2019 Volume: 14 Issue: 1

Cite

APA Oğuz, Y. E., & Yılmaz, V. (2019). Çevre Bilincinin Yeşil Yıldızlı Otel Tercihine Etkisi: ESOGÜ Turizm Fakültesi Öğrencileri Örneği. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 14(1), 51-66. https://doi.org/10.17153/oguiibf.411968