Municipalities are the most authoritative public administrations in the
production of local and urban services. Therefore, the leadership skills and professional
knowledge of the senior executives of the municipalities can be considered as
factors that should be taken into consideration in the effective management of
cities and municipalities. Within the scope of this
study, basic information about the concepts of leadership and vocational
education was explained and a survey was conducted with the managers of Edremit
municipality. According to the survey, it has been concluded that
the leadership and professional knowledge subjects are cared by the senior
managers of the municipality and they are eager to get trainings in these
subjects. In the last part of the study, a training program
proposal was developed to improve the leadership and professional knowledge
capacities of the senior managers of the municipalities. The proposed training program consists of three
separate sections covering a three-month period.
Leadership Vocational Education Strategic Leadership Charismatic Leadership Servant Leadership
Belediyeler
yerel nitelikli ve kent ölçekli hizmetlerin üretilmesinde en yetkili kamu
idareleridirler. Dolayısıyla belediye üst kademe yöneticilerinin sahip
oldukları liderlik yetenekleri ve mesleki bilgi birikimleri, kentlerin ve
belediyelerin etkin yönetilmesinde dikkate alınması gereken unsurlar olarak
değerlendirilebilirler. Bu konuyla ilgili olarak çalışma kapsamında liderlik ve
mesleki eğitim kavramlarına dair temel bilgiler açıklanmış ve Edremit Belediyesi’nde
görevli üst kademe yöneticilerin görüşlerine başvurulan bir anket çalışması
gerçekleştirilmiştir. İlgili anket uyarınca liderlik ve mesleki bilgi konularının
belediye üst kademe yöneticileri tarafından önemsendikleri ve bu yönde eğitimlerin
kendilerine verilmesine istekli oldukları sonucuna varılmıştır. Saha
araştırmasına istinaden çalışmanın son bölümünde, belediye üst kademe
yöneticilerine yönelik liderlik ve mesleki bilgi kapasitelerini geliştirici bir
eğitim program önerisi hazırlanmıştır. Önerilen eğitim programı üç aylık bir
zaman dilimini kapsayacak şekilde üç ayrı bölümden oluşmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | December 20, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 14 Issue: 3 |