The aim of this research is to examine the relationships among servant leadership, work engagement, and psychological empowerment, including testing for mediation role of psychological empowerment on the relationship between servant leadership and work engagement. PROCESS v3.4 macro application running on IBM SPSS, developed by Andrew Hayes (2018), was used to test the research hypotheses. As a result of the analyses made with the data obtained from 440 public employees in Gaziantep, it was found that the relationship between servant leadership, work engagement and psychological empowerment was positive and significant. However, it was also confirmed that psychological empowerment has a partial mediating role in the relationship between servant leadership and work engagement. The limitations of this research, its theoretical and practical implications are discussed in terms of future research, together with the suggestions presented.
Bu araştırmanın amacı, psikolojik güçlendirmenin hizmetkâr liderlik ve işe adanmışlık arasındaki ilişkide aracılık rolünün test edilmesi de dahil olmak üzere, hizmetkâr liderlik, işe adanmışlık ve psikolojik güçlendirme arasındaki ilişkileri incelenmektir. Araştırma hipotezlerini test etmek için Andrew Hayes’in (2018) geliştirmiş olduğu IBM SPSS üzerinde çalışan PROCESS v3.4 makro uygulaması kullanılmıştır. Gaziantep ilinde 440 kamu çalışanından elde edilen verilerle yapılan analizler sonucunda, hizmetkâr liderlik, işe adanmışlık ve psikolojik güçlendirme arasında pozitif yönlü anlamlı ilişkiler olduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte, psikolojik güçlendirmenin hizmetkâr liderlik ile işe adanmışlık arasındaki ilişkiye kısmi aracı rolü de doğrulanmıştır. Bu araştırmanın sınırlılıkları, teorik ve pratik açından katkıları, gelecekteki araştırmalar için önerilerle birlikte tartışılmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2022 |
Submission Date | March 29, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 17 Issue: 2 |