Bu çalışmada atık otomobil lastiği (AOL) ve uçucu külün (UK) birlikte kullanılarak hazırlanan harçların özelikleri araştırılmıştır. Deneylerde üç farklı çimento tipi (CEM II/A-L 42.5R, CEM I 42.5 R ve CEM II/B-M 32.5R), yüksek performanslı hiperakışkanlaştırıcı ve 0-4 mm arası boyutlarda AOL kullanılmıştır. Hazırlanan standart harç numunelerinde % 30 AOL agregası tüm numunelerde sabittir. Çalışmada çimento miktarından % 0, 5, 10, 15 ve 20 oranlarında azaltılarak yerine UK ilave edilen numuneler hazırlanmıştır. Hazırlanan numunelere 28. gün sonunda fiziksel ve mekanik deneyler yapılmıştır. Bu deneyler sonucu en iyi sonuçların CEM II/A-L 42.5R çimentosundan elde edildiği ve % 30 AOL + % 5 UK’lı harç numunelerinin diğerlerine göre daha iyi sonuçlar verdiği görülmüştür
In this study, the properties of mortars produced by using scrap tire (ST) and fly ash (FA) have been reviewed. Three different cement types (CEM II/A-L 42.5R, CEM I 42.5 R ve CEM II/B-M 32.5R), high performance super-plasticizer and 0-4 mm sized scrap tire have been used in the experiments. 30 % of ST aggregate is constant at all standard mortar specimens. Specimens prepared by adding of 0, 5, 10, 15 and 20 % FA, instead of cement. After 28 days, it was carried out those physical and mechanical experiments to the prepared specimens. After these experiments, it is observed that the best results are obtained from CEM II/A-L 42.5R cement and the experimental features of the mortars produced by using 30 % ST + 5 % FA instead of cement is better than the other specimens.
Subjects | Civil Engineering |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2007 |
Acceptance Date | July 11, 2007 |
Published in Issue | Year 2007 Volume: 20 Issue: 2 |