Research Article
BibTex RIS Cite

UÇAKLARDAN KAYNAKLANAN KARBON EMİSYONUNUN ESKİŞEHİR HASAN POLATKAN HAVALİMANI İÇİN BELİRLENMESİ

Year 2024, Volume: 32 Issue: 2, 1335 - 1342, 12.08.2024
https://doi.org/10.31796/ogummf.1436058

Abstract

Bu çalışmada, havacılık sektöründe karbon ayak izinin belirlenmesi ve azaltılması ile ilgili örnek bir uygulama yapılmıştır. Uygulamada, Eskişehir ilinde faaliyette olan Hasan Polatkan Havalimanı’nın 2023 yılındaki uçuşları baz alınarak karbon ayak izi hesaplanması amacıyla bir süreç gerçekleştirilmiştir. Çalışmada, emisyon hesaplamalarında Hükümetler Arası İklim Değişikliği Paneli tarafından tavsiye edilen Tier yaklaşım metodu kullanılmıştır. Ulaştırmadan kaynaklanan 〖CO〗_2 emisyon miktarı 2023 yılı Hasan Polatkan Havalimanı’nında 6.893.160 kg olarak hesaplanmıştır. Sonuç olarak; havayolu ulaştırma sektöründe kullanılan uçakların üreticileri ile düzenleyici kurumlar arasında sürdürülebilirlik konusunda bir standardizasyonun acilen sağlanmasının gerekli oluğu tespit edilmiştir.

References

  • Akdeniz, H. Y. (2021). Determining of Aircraft Engine Greenhouse Gas (CO2, CH4 and N2O) Emissions from the Landing and Take-Off Operations Around the Airport Area. Bitlis Eren Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 10(3), 1140-1151 doi: https://doi.org/10.17798/bitlisfen.930376
  • Aygun, H., & Caliskan, H. (2021). Environmental and enviroeconomic analyses of two different turbofan engine families considering landing and take-off (LTO) cycle and global warming potential (GWP) approach. Energy Conversion and Management, 248, 114797. doi: https://doi.org/10.1016/j.enconman.2021.114797
  • Babaoğlu, N., & Özgünoğlu, K. (2017). Kahramanmaraş havalimanı için uçaklardan kaynaklanan emisyonların belirlenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 20(3), 24-30. doi: https://doi.org/10.17780/ksujes.335226
  • Bajgai, D. P., & Shrestha, K. L. (2023). Evaluation of aircraft emission at Tribhuvan international airport and its contribution to air quality in Kathmandu Nepal. Atmospheric Environment: X, 17, 100204. doi: 10.1016/j.aeaoa.2023.100204
  • Cao, F., Tang, T. Q., Gao, Y., You, F., & Zhang, J. (2023). Calculation and analysis of new taxiing methods on aircraft fuel consumption and pollutant emissions. Energy, 277, 127618. doi: https://doi.org/10.1016/j.energy.2023.127618
  • Champeecharoensuk, A., Dhakal, S., Chollacoop, N., & Phdungsilp, A. (2024). Greenhouse gas emissions trends and drivers insights from the domestic aviation in Thailand. Heliyon, 10(2). doi: https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e24206
  • Çağatan, K. (2011). İstanbul Atatürk Havalimanı İçin Uçak Emisyonlarının Belirlenmesi ve Çevresel Etkileri (Yüksek lisans tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Ekici, S., Ayar, M., & Karakoc, T. H. (2023). Fuel-saving and emission accounting: An airliner case study for green engine selection. Energy, 282, 128922. doi: https://doi.org/10.1016/j.energy.2023.128922
  • Eskişehir Teknik Üniversitesi. (2023). Erişim adresi: https://hph.eskisehir.edu.tr/tr/Icerik/Detay/istatistikler
  • Flyive aviation platform web site (2024), Erişim adresi: https://flyive.com/ansiklopedi/sivil ucaklar/cessna-172.
  • Han, B., Kong, W. K., Yao, T. W., & Wang, Y. (2020). Air pollutant emission inventory from LTO cycles of aircraft in the Beijing-Tianjin-Hebei Airport Group, China. Huan Jing Ke Xue, 41(3), 1143-1150. doi: https://doi.org/10.13227/j.hjkx.201908199
  • IPCC/UNEP/OECD/IEA, 1997. Revised 1996 IPCC Guidelines for National Greenhouse Gas İnventories Volume II: Workbook, Chapter, UK Meteorological Office, Bracknell.
  • Kumaş, K., Onur, İ, Akyüz, A. Ö., & Güngör, A. (2019). Muğla Dalaman Havalimanı Uçaklardan Kaynaklanan Karbon Ayak İzinin Belirlenmesi. Academic Platform-Journal of Engineering and Science, 7(2), 291-297. doi: https://doi.org/10.21541/apjes.466338
  • Lukačević, N., Mirković, B., Đogatović, M., & Ganić, E. (2022). Simulation model for estimation of aircraft emissions at Airport Podgorica. Transportation Research Procedia, 65, 180-189. doi: 10.38008/jats.v12i2.176
  • Şahin, Z., & Süzen, E. (2023). COVID-19 DÖNEMİNDE HAVACILIKTA STRATEJİK YÖNETİM VE UÇUŞ VERİLERİNİN İNCELENMESİ. Akademik Hassasiyetler, 10(22), 260-282.
  • Tokuslu, A. (2020). Estimation of aircraft emissions at Georgian international airport. Energy, 206, 118219. doi: https://doi.org/10.1016/j.energy.2020.118219
  • Ünal, İ., Türkoğlu, F., & Doğan, B. (2014). Nevşehir kapadokya havalimanının emisyon ve gürültü açısından değerlendirilmesi. Mühendis ve Makina, 55(654), 24-29.
  • Yilmaz, N., & Atmanli, A. (2016). Havacılıkta alternatif yakıt kullanılmasının incelenmesi. Sürdürülebilir Havacılık Araştırmaları Dergisi, 1(1), 3-10.

DETERMINATION OF CARBON EMISSIONS FROM AIRPLANES FOR ESKISEHIR HASAN POLATKAN AIRPORT

Year 2024, Volume: 32 Issue: 2, 1335 - 1342, 12.08.2024
https://doi.org/10.31796/ogummf.1436058

Abstract

The purpose of this study is explained with a case study on the determination and reduction of carbon footprint in the aviation sector. In this study, the carbon footprint of Hasan Polatkan Airport in Eskişehir province was calculated based on the flights in 2023. In emission calculations, calculations were made with the Tier approach method recommended by the Intergovernmental Panel on Climate Change. Since there is a significant amount of 〖CO〗_2 gas among the greenhouse gases caused by transportation, the amount of 〖CO〗_2 emission was determined as 6.893.160 kg for Hasan Polatkan Airport in 2023. Calculations show that 〖CO〗_2emissions increase as fuel consumption increases.

References

  • Akdeniz, H. Y. (2021). Determining of Aircraft Engine Greenhouse Gas (CO2, CH4 and N2O) Emissions from the Landing and Take-Off Operations Around the Airport Area. Bitlis Eren Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 10(3), 1140-1151 doi: https://doi.org/10.17798/bitlisfen.930376
  • Aygun, H., & Caliskan, H. (2021). Environmental and enviroeconomic analyses of two different turbofan engine families considering landing and take-off (LTO) cycle and global warming potential (GWP) approach. Energy Conversion and Management, 248, 114797. doi: https://doi.org/10.1016/j.enconman.2021.114797
  • Babaoğlu, N., & Özgünoğlu, K. (2017). Kahramanmaraş havalimanı için uçaklardan kaynaklanan emisyonların belirlenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 20(3), 24-30. doi: https://doi.org/10.17780/ksujes.335226
  • Bajgai, D. P., & Shrestha, K. L. (2023). Evaluation of aircraft emission at Tribhuvan international airport and its contribution to air quality in Kathmandu Nepal. Atmospheric Environment: X, 17, 100204. doi: 10.1016/j.aeaoa.2023.100204
  • Cao, F., Tang, T. Q., Gao, Y., You, F., & Zhang, J. (2023). Calculation and analysis of new taxiing methods on aircraft fuel consumption and pollutant emissions. Energy, 277, 127618. doi: https://doi.org/10.1016/j.energy.2023.127618
  • Champeecharoensuk, A., Dhakal, S., Chollacoop, N., & Phdungsilp, A. (2024). Greenhouse gas emissions trends and drivers insights from the domestic aviation in Thailand. Heliyon, 10(2). doi: https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e24206
  • Çağatan, K. (2011). İstanbul Atatürk Havalimanı İçin Uçak Emisyonlarının Belirlenmesi ve Çevresel Etkileri (Yüksek lisans tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Ekici, S., Ayar, M., & Karakoc, T. H. (2023). Fuel-saving and emission accounting: An airliner case study for green engine selection. Energy, 282, 128922. doi: https://doi.org/10.1016/j.energy.2023.128922
  • Eskişehir Teknik Üniversitesi. (2023). Erişim adresi: https://hph.eskisehir.edu.tr/tr/Icerik/Detay/istatistikler
  • Flyive aviation platform web site (2024), Erişim adresi: https://flyive.com/ansiklopedi/sivil ucaklar/cessna-172.
  • Han, B., Kong, W. K., Yao, T. W., & Wang, Y. (2020). Air pollutant emission inventory from LTO cycles of aircraft in the Beijing-Tianjin-Hebei Airport Group, China. Huan Jing Ke Xue, 41(3), 1143-1150. doi: https://doi.org/10.13227/j.hjkx.201908199
  • IPCC/UNEP/OECD/IEA, 1997. Revised 1996 IPCC Guidelines for National Greenhouse Gas İnventories Volume II: Workbook, Chapter, UK Meteorological Office, Bracknell.
  • Kumaş, K., Onur, İ, Akyüz, A. Ö., & Güngör, A. (2019). Muğla Dalaman Havalimanı Uçaklardan Kaynaklanan Karbon Ayak İzinin Belirlenmesi. Academic Platform-Journal of Engineering and Science, 7(2), 291-297. doi: https://doi.org/10.21541/apjes.466338
  • Lukačević, N., Mirković, B., Đogatović, M., & Ganić, E. (2022). Simulation model for estimation of aircraft emissions at Airport Podgorica. Transportation Research Procedia, 65, 180-189. doi: 10.38008/jats.v12i2.176
  • Şahin, Z., & Süzen, E. (2023). COVID-19 DÖNEMİNDE HAVACILIKTA STRATEJİK YÖNETİM VE UÇUŞ VERİLERİNİN İNCELENMESİ. Akademik Hassasiyetler, 10(22), 260-282.
  • Tokuslu, A. (2020). Estimation of aircraft emissions at Georgian international airport. Energy, 206, 118219. doi: https://doi.org/10.1016/j.energy.2020.118219
  • Ünal, İ., Türkoğlu, F., & Doğan, B. (2014). Nevşehir kapadokya havalimanının emisyon ve gürültü açısından değerlendirilmesi. Mühendis ve Makina, 55(654), 24-29.
  • Yilmaz, N., & Atmanli, A. (2016). Havacılıkta alternatif yakıt kullanılmasının incelenmesi. Sürdürülebilir Havacılık Araştırmaları Dergisi, 1(1), 3-10.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Mechanical Engineering (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Çisil Timuralp 0000-0002-2894-3575

Furkan Rıza Mercan 0009-0004-6152-5895

Early Pub Date August 6, 2024
Publication Date August 12, 2024
Submission Date February 19, 2024
Acceptance Date April 29, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 32 Issue: 2

Cite

APA Timuralp, Ç., & Mercan, F. R. (2024). UÇAKLARDAN KAYNAKLANAN KARBON EMİSYONUNUN ESKİŞEHİR HASAN POLATKAN HAVALİMANI İÇİN BELİRLENMESİ. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Mühendislik Ve Mimarlık Fakültesi Dergisi, 32(2), 1335-1342. https://doi.org/10.31796/ogummf.1436058
AMA Timuralp Ç, Mercan FR. UÇAKLARDAN KAYNAKLANAN KARBON EMİSYONUNUN ESKİŞEHİR HASAN POLATKAN HAVALİMANI İÇİN BELİRLENMESİ. ESOGÜ Müh Mim Fak Derg. August 2024;32(2):1335-1342. doi:10.31796/ogummf.1436058
Chicago Timuralp, Çisil, and Furkan Rıza Mercan. “UÇAKLARDAN KAYNAKLANAN KARBON EMİSYONUNUN ESKİŞEHİR HASAN POLATKAN HAVALİMANI İÇİN BELİRLENMESİ”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Mühendislik Ve Mimarlık Fakültesi Dergisi 32, no. 2 (August 2024): 1335-42. https://doi.org/10.31796/ogummf.1436058.
EndNote Timuralp Ç, Mercan FR (August 1, 2024) UÇAKLARDAN KAYNAKLANAN KARBON EMİSYONUNUN ESKİŞEHİR HASAN POLATKAN HAVALİMANI İÇİN BELİRLENMESİ. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Mühendislik ve Mimarlık Fakültesi Dergisi 32 2 1335–1342.
IEEE Ç. Timuralp and F. R. Mercan, “UÇAKLARDAN KAYNAKLANAN KARBON EMİSYONUNUN ESKİŞEHİR HASAN POLATKAN HAVALİMANI İÇİN BELİRLENMESİ”, ESOGÜ Müh Mim Fak Derg, vol. 32, no. 2, pp. 1335–1342, 2024, doi: 10.31796/ogummf.1436058.
ISNAD Timuralp, Çisil - Mercan, Furkan Rıza. “UÇAKLARDAN KAYNAKLANAN KARBON EMİSYONUNUN ESKİŞEHİR HASAN POLATKAN HAVALİMANI İÇİN BELİRLENMESİ”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Mühendislik ve Mimarlık Fakültesi Dergisi 32/2 (August 2024), 1335-1342. https://doi.org/10.31796/ogummf.1436058.
JAMA Timuralp Ç, Mercan FR. UÇAKLARDAN KAYNAKLANAN KARBON EMİSYONUNUN ESKİŞEHİR HASAN POLATKAN HAVALİMANI İÇİN BELİRLENMESİ. ESOGÜ Müh Mim Fak Derg. 2024;32:1335–1342.
MLA Timuralp, Çisil and Furkan Rıza Mercan. “UÇAKLARDAN KAYNAKLANAN KARBON EMİSYONUNUN ESKİŞEHİR HASAN POLATKAN HAVALİMANI İÇİN BELİRLENMESİ”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Mühendislik Ve Mimarlık Fakültesi Dergisi, vol. 32, no. 2, 2024, pp. 1335-42, doi:10.31796/ogummf.1436058.
Vancouver Timuralp Ç, Mercan FR. UÇAKLARDAN KAYNAKLANAN KARBON EMİSYONUNUN ESKİŞEHİR HASAN POLATKAN HAVALİMANI İÇİN BELİRLENMESİ. ESOGÜ Müh Mim Fak Derg. 2024;32(2):1335-42.

20873  13565  13566 15461  13568    14913