Research Article
BibTex RIS Cite

Mesleki Kişilik Tipleri Envanterinin Geliştirilmesi

Year 2017, Volume: 18 Issue: 1, 73 - 93, 01.06.2017
https://doi.org/10.17494/ogusbd.330743

Abstract

Bu araştırmanın amacı, lise öğrencilerinin mesleki kişilik tiplerini belirlemede kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmektir. Araştırma, 1129 (kız=650, erkek=479) lise öğren-cisi üzerinde gerçekleştirilmiştir. Envanterin yapı geçerliğinin be-lirlenmesi için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi uygulanmıştır. Envanterinin alt boyutlarına ilişkin güvenirlik katsayılarının belirlenmesi amacıyla iç tutarlılık katsayıları hesaplanmıştır. Envanterin kararlılık düzeyinin belirlenmesi amacıyla test-tekrar test analizi yapılmıştır. Sonuç olarak elde edilen bulgular, Mesleki Kişilik Tipleri Envanterinin lise öğrencilerinin mesleki kişilik tiplerini belirlemede kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu ortaya koymaktadır.

References

  • Bacanlı, F. (2011). Özellik faktör uyumlu kuramlar. B.Yeşilyaprak (Ed.), Mesleki rehberlik ve kariyer danışmanlığına giriş içinde (89-126). Ankara: Pegem.
  • Brown, D. (2003). Career information, career counseling and career development (8th ed.). Bos-ton: Allyn and Bacon.
  • Brown, D., & Brooks, L. (1996). Career choice and development (3rd. ed.). San Francisco: Jossey-Bass.
  • Brown, T. A. (2006). Confirmatory factor analysis for applied research. New York: Guilford Press.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (17.baskı). Ankara: Pegem.
  • Capuzzi, D., & Stauffer, M. D. (2006). Career counseling; Foundations, perspectives and applications (2rd ed.). Boston: Pearson.
  • Costello, A. B., & Osborne, J.W. (2005). Best practices in exploratory factor analysis: Four recommendations for getting the most from your analysis. Practical Assessment, Research and Evaluation, 10(7), 1-9.
  • Deniz, K. Z. (2008). Uzmanlık gerektiren mesleklere yönelik bir ilgi envanteri geliştirme çalışması (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Farh, J. L., Leong, F. T. L., & Law, K. S. (1998). Cross-cultural validity of Holland’s model in Hong Kong. Journal of Vocational Behavior 52(3), 425-440. http://dx.doi.org/10.1006/jvbe.1997.1631
  • Fouad, N. A., & Dancer, L. S. (1992). Cross-cultural structure of interests: Mexico and the United States. Journal of Vocational Behavior, 40(2), 129-143. http://dx.doi.org/10.1016/0001-8791(92)90061-4
  • Fouad, N. A., & Hansen, J. C. (1987). Cross-cultural predictive accuracy of the Strong–Campbell Interest Inventory. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 20(1), 3-10.
  • Frady, W. P. (2005). A study of high school student’s career interest inventories and their relationships to students completion of occupational programs (Doctoral Dissertation). Available from ProQuest Dissertations and Theses database. (UMI No. 3198468)
  • Gibson, R. L., & Mitchell, M. H. (2001). Introduction to career counseling for the 21. Century. New Jersey: Pearson. Gottfredson, G. D. (1999). John L. Holland’s contributions to vocational psychology: A review and evaluation. Journal of Vocational Behavior, 55(1), 15–40. http://dx.doi.org/10.1006/jvbe.1999.1695
  • Gottfredson, G. D., & Holland, J. L. (1989). Dictionary of Holland occupational codes (2nd ed.). Odessa: Psychological Assessment.
  • Gottfredson, L. S. (1980). Construct validity of Holland's occupational typology in terms of prestige, census, department of labor and other classification systems. Journal of Applied Psychology, 65(6), 697-714. http://dx.doi.org/10.1037/0021-9010.65.6.697
  • Gysbers, N. C., Heppner, M. J., & Johnston, J. A. (2003). Career counseling: Process, issues, and tehcniques (2nd ed.). Boston: Pearson.
  • Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2010). Multivariate data analysis: A global perspective (7th Ed.). New Jersey: Pearson.
  • Ho, R. (2014). Handbook of univariate and multivariate data analysis with IBM SPSS. New York: CRC Press.
  • Hogan, R., & Blake, R. (1999). John Holland’s vocational typology and personality theory. Journal of Vocational Behavior, 55(1), 41-56. http://dx.doi.org/10.1006/jvbe.1999.1696
  • Kuzgun, Y. (1988). Kendini değerlendirme envanteri el kitabı. Ankara: ÖSYM.
  • Kuzgun, Y. (1996). Akademik benlik kavramı ölçeği el kitabı. Ankara: MEB Talim ve Terbiye Kurulu.
  • Kuzgun, Y. (2000). Meslek danışmanlığı: Kuramlar ve uygulamalar. Ankara: Nobel.
  • Leong, F.T. L., Austin, J. T. A., Sekaran, U., & Komarraju, M. (1998). An evaluation of the cross-cultural validity of Holland’s Theory: Career choices by workers in India. Journal of Vocational Behavior, 52(3), 441-455. http://dx.doi.org/10.1006/jvbe.1997.1637
  • Mau, W. C. (1999). Effects of computer-assisted career decision making on vocational identity and career exploratory behaviors. Journal of Career Development, 25(4), 261-274. https://doi.org/10.1177/089484539902500403
  • Niles, S. G. ve Harris-Bowlsbey, J. (2013). 21. Yüzyılda kariyer gelişimi müdahaleleri (Çev Ed. F. Korkut-Owen). Ankara: Nobel.
  • Özoğlu, S. Ç. (1977). Kuder ilgi alanları tercihi envanteri mesleki form ch el kitabı. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
  • Özyürek, R. (2013). Kariyer psikolojik danışmanlığı kuramları: Çocuk ve ergenler için kariyer rehberliği uygulamaları. Ankara: Nobel.
  • Rayman, J., & Atanasoff, L. (1999). Holland’s Theory and career intervention: The power of the hexagon. Journal of Vocational Behavior 55(1), 114–126. http://dx.doi.org/10.1006/jvbe.1999.1701
  • Reardon, R.C., & Lenz, J. G. (1999). Holland’s Theory and career assessment. Journal of Vocational Behavior, 55(1), 102–113. http://dx.doi.org/10.1006/jvbe.1999.1700
  • Reeves, D. L., & Karlitz, G. (2005). Career ideas for teen education and training. New York: Bright Futures.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of psychological research online, 8(2), 23-74.
  • Sharf, R. S. (2006). Applying career development theory to counseling (4th ed.). Belmont: Thom-son, Brooks/Cole.
  • Spokane, A. R., & Cruza-Guet, M. C. (2005). Holland’s theory of vocational personalities in work enviroments. In S. D. Brown & R.W. Lent (Eds.), Career development and counseling (p. 24-41). New Jersey: John Wiley & Sons.
  • Stevens, J. P. (2009). Applied multivariate statistics for the social sciences ( 5th ed.). New York: Routledge.
  • Tabachnick, G. B., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.). London: Pearson.
  • Tan, H. (1972). Gazete haberleri testi geliştirilmesi ve standardizasyonu. Ankara: TÜBİTAK.
  • Tavşancıl, E. (2010). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi (4.baskı). Ankara: Nobel.
  • Taylor, N. (1983). Decidedness, vocational identity, and brief career counseling (Unpublished Master’s Thesis). Macquarie University, Australia.
  • Ünsal, P. (2014). Kariyer gelişim kuramları ve kariyer danışmanlığı. Ankara: Nobel.
  • Yılmaz, O. (2011). Mesleki ilgi envanterinin geliştirilmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Zunker, V. G. (2006). Career counseling: A holistic approach (7th ed.). Belmont: Thomson Bro-oks/Cole.
Year 2017, Volume: 18 Issue: 1, 73 - 93, 01.06.2017
https://doi.org/10.17494/ogusbd.330743

Abstract

References

  • Bacanlı, F. (2011). Özellik faktör uyumlu kuramlar. B.Yeşilyaprak (Ed.), Mesleki rehberlik ve kariyer danışmanlığına giriş içinde (89-126). Ankara: Pegem.
  • Brown, D. (2003). Career information, career counseling and career development (8th ed.). Bos-ton: Allyn and Bacon.
  • Brown, D., & Brooks, L. (1996). Career choice and development (3rd. ed.). San Francisco: Jossey-Bass.
  • Brown, T. A. (2006). Confirmatory factor analysis for applied research. New York: Guilford Press.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (17.baskı). Ankara: Pegem.
  • Capuzzi, D., & Stauffer, M. D. (2006). Career counseling; Foundations, perspectives and applications (2rd ed.). Boston: Pearson.
  • Costello, A. B., & Osborne, J.W. (2005). Best practices in exploratory factor analysis: Four recommendations for getting the most from your analysis. Practical Assessment, Research and Evaluation, 10(7), 1-9.
  • Deniz, K. Z. (2008). Uzmanlık gerektiren mesleklere yönelik bir ilgi envanteri geliştirme çalışması (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Farh, J. L., Leong, F. T. L., & Law, K. S. (1998). Cross-cultural validity of Holland’s model in Hong Kong. Journal of Vocational Behavior 52(3), 425-440. http://dx.doi.org/10.1006/jvbe.1997.1631
  • Fouad, N. A., & Dancer, L. S. (1992). Cross-cultural structure of interests: Mexico and the United States. Journal of Vocational Behavior, 40(2), 129-143. http://dx.doi.org/10.1016/0001-8791(92)90061-4
  • Fouad, N. A., & Hansen, J. C. (1987). Cross-cultural predictive accuracy of the Strong–Campbell Interest Inventory. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 20(1), 3-10.
  • Frady, W. P. (2005). A study of high school student’s career interest inventories and their relationships to students completion of occupational programs (Doctoral Dissertation). Available from ProQuest Dissertations and Theses database. (UMI No. 3198468)
  • Gibson, R. L., & Mitchell, M. H. (2001). Introduction to career counseling for the 21. Century. New Jersey: Pearson. Gottfredson, G. D. (1999). John L. Holland’s contributions to vocational psychology: A review and evaluation. Journal of Vocational Behavior, 55(1), 15–40. http://dx.doi.org/10.1006/jvbe.1999.1695
  • Gottfredson, G. D., & Holland, J. L. (1989). Dictionary of Holland occupational codes (2nd ed.). Odessa: Psychological Assessment.
  • Gottfredson, L. S. (1980). Construct validity of Holland's occupational typology in terms of prestige, census, department of labor and other classification systems. Journal of Applied Psychology, 65(6), 697-714. http://dx.doi.org/10.1037/0021-9010.65.6.697
  • Gysbers, N. C., Heppner, M. J., & Johnston, J. A. (2003). Career counseling: Process, issues, and tehcniques (2nd ed.). Boston: Pearson.
  • Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2010). Multivariate data analysis: A global perspective (7th Ed.). New Jersey: Pearson.
  • Ho, R. (2014). Handbook of univariate and multivariate data analysis with IBM SPSS. New York: CRC Press.
  • Hogan, R., & Blake, R. (1999). John Holland’s vocational typology and personality theory. Journal of Vocational Behavior, 55(1), 41-56. http://dx.doi.org/10.1006/jvbe.1999.1696
  • Kuzgun, Y. (1988). Kendini değerlendirme envanteri el kitabı. Ankara: ÖSYM.
  • Kuzgun, Y. (1996). Akademik benlik kavramı ölçeği el kitabı. Ankara: MEB Talim ve Terbiye Kurulu.
  • Kuzgun, Y. (2000). Meslek danışmanlığı: Kuramlar ve uygulamalar. Ankara: Nobel.
  • Leong, F.T. L., Austin, J. T. A., Sekaran, U., & Komarraju, M. (1998). An evaluation of the cross-cultural validity of Holland’s Theory: Career choices by workers in India. Journal of Vocational Behavior, 52(3), 441-455. http://dx.doi.org/10.1006/jvbe.1997.1637
  • Mau, W. C. (1999). Effects of computer-assisted career decision making on vocational identity and career exploratory behaviors. Journal of Career Development, 25(4), 261-274. https://doi.org/10.1177/089484539902500403
  • Niles, S. G. ve Harris-Bowlsbey, J. (2013). 21. Yüzyılda kariyer gelişimi müdahaleleri (Çev Ed. F. Korkut-Owen). Ankara: Nobel.
  • Özoğlu, S. Ç. (1977). Kuder ilgi alanları tercihi envanteri mesleki form ch el kitabı. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
  • Özyürek, R. (2013). Kariyer psikolojik danışmanlığı kuramları: Çocuk ve ergenler için kariyer rehberliği uygulamaları. Ankara: Nobel.
  • Rayman, J., & Atanasoff, L. (1999). Holland’s Theory and career intervention: The power of the hexagon. Journal of Vocational Behavior 55(1), 114–126. http://dx.doi.org/10.1006/jvbe.1999.1701
  • Reardon, R.C., & Lenz, J. G. (1999). Holland’s Theory and career assessment. Journal of Vocational Behavior, 55(1), 102–113. http://dx.doi.org/10.1006/jvbe.1999.1700
  • Reeves, D. L., & Karlitz, G. (2005). Career ideas for teen education and training. New York: Bright Futures.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of psychological research online, 8(2), 23-74.
  • Sharf, R. S. (2006). Applying career development theory to counseling (4th ed.). Belmont: Thom-son, Brooks/Cole.
  • Spokane, A. R., & Cruza-Guet, M. C. (2005). Holland’s theory of vocational personalities in work enviroments. In S. D. Brown & R.W. Lent (Eds.), Career development and counseling (p. 24-41). New Jersey: John Wiley & Sons.
  • Stevens, J. P. (2009). Applied multivariate statistics for the social sciences ( 5th ed.). New York: Routledge.
  • Tabachnick, G. B., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.). London: Pearson.
  • Tan, H. (1972). Gazete haberleri testi geliştirilmesi ve standardizasyonu. Ankara: TÜBİTAK.
  • Tavşancıl, E. (2010). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi (4.baskı). Ankara: Nobel.
  • Taylor, N. (1983). Decidedness, vocational identity, and brief career counseling (Unpublished Master’s Thesis). Macquarie University, Australia.
  • Ünsal, P. (2014). Kariyer gelişim kuramları ve kariyer danışmanlığı. Ankara: Nobel.
  • Yılmaz, O. (2011). Mesleki ilgi envanterinin geliştirilmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Zunker, V. G. (2006). Career counseling: A holistic approach (7th ed.). Belmont: Thomson Bro-oks/Cole.
There are 41 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Abdullah Atli This is me

Gökay Keldal

Publication Date June 1, 2017
Submission Date July 25, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 18 Issue: 1

Cite

APA Atli, A., & Keldal, G. (2017). Mesleki Kişilik Tipleri Envanterinin Geliştirilmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 73-93. https://doi.org/10.17494/ogusbd.330743
AMA Atli A, Keldal G. Mesleki Kişilik Tipleri Envanterinin Geliştirilmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. June 2017;18(1):73-93. doi:10.17494/ogusbd.330743
Chicago Atli, Abdullah, and Gökay Keldal. “Mesleki Kişilik Tipleri Envanterinin Geliştirilmesi”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 18, no. 1 (June 2017): 73-93. https://doi.org/10.17494/ogusbd.330743.
EndNote Atli A, Keldal G (June 1, 2017) Mesleki Kişilik Tipleri Envanterinin Geliştirilmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 18 1 73–93.
IEEE A. Atli and G. Keldal, “Mesleki Kişilik Tipleri Envanterinin Geliştirilmesi”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 18, no. 1, pp. 73–93, 2017, doi: 10.17494/ogusbd.330743.
ISNAD Atli, Abdullah - Keldal, Gökay. “Mesleki Kişilik Tipleri Envanterinin Geliştirilmesi”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 18/1 (June 2017), 73-93. https://doi.org/10.17494/ogusbd.330743.
JAMA Atli A, Keldal G. Mesleki Kişilik Tipleri Envanterinin Geliştirilmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2017;18:73–93.
MLA Atli, Abdullah and Gökay Keldal. “Mesleki Kişilik Tipleri Envanterinin Geliştirilmesi”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 18, no. 1, 2017, pp. 73-93, doi:10.17494/ogusbd.330743.
Vancouver Atli A, Keldal G. Mesleki Kişilik Tipleri Envanterinin Geliştirilmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2017;18(1):73-9.